09 sep Youtube Optimalisatie voor een betere Google positie
Zoals je wellicht weet is Youtube een onderdeel van Google. In eerdere blogs gaven we het belang aan van SEO en onder andere het gebruik van video’s om je vindbaarheid te stimuleren. Echter, het is ook mogelijk om hoog te scoren binnen Youtube met je video’s. Dit doe je door YouTube optimalisatie toe te passen. Dit werkt ongeveer hetzelfde als het algoritme van Google (hoewel het nog altijd een groot geheim is hoe dat nou precies werkt).
YouTube optimalisatie Zoekwoorden
Net als in Google kunnen video’s gevonden worden via zoekwoorden. Door het gebruik van speciale -in HTML opgemaakte- elementen wordt een zoekwoord belangrijker gevonden. Daarnaast is het belangrijk om dit zoekwoord meerdere malen (zonder dat het aan relevantie verliest) terug laten komen op verschillende plaatsen bij de video.
Daarnaast kan je ook ‘labels’ aan je video hangen. Gebruik er 3 tot 4, en zorg dat je zoekwoorden hierin terugkomen. Gebruik er niet meer, dit kan weer zorgen voor een negatief effect.
Titel
Net als bij de zoekresultaten in Google is het belangrijk om de video te voorzien van een goede titel. Hiermee kan je YouTube optimaliseren. Deze titel komt namelijk regelmatig terug; niet alleen boven de video maar ook binnen de zoekresultaten en bovenin het browser. Voor een optimale weergave wordt geadviseerd om de titel maximaal 70 tekens mee te geven.
Videobeschrijving
Om goed gevonden te worden in de video zoekresultaten, is het verstandig om de video een beschrijving te geven waarin deze wordt samengevat. Ook dit komt weer overeen met Google; het is te vergelijken met de META description binnen websites. YouTube geeft de mogelijkheid om 5.000 karakters te typen; wij adviseren om er niet meer dan 110 te gebruiken in de eerste kop, zodat deze optimaal kan worden weergegeven.
URL
Zorg daarnaast dat de URL van je website wordt getoond in de beschrijving van je video. Dit zorgt ook meteen voor een verbeterde vindbaarheid van je website en hiermee pas je de juiste YouTube optimalisatie techniek toe. Zet wel http:// voor de URL, anders is deze niet klikbaar. (vb. https://markating.nl)
Mogelijkheid tot delen
Hoe meer betrokken kijkers, hoe beter. Google/Youtube vindt het belangrijker dat anderen goed over je bedrijf of producten praten, dan wanneer jij dit zelf doet. Vanzelfsprekend is het daarom ook belangrijk dat je volgers jouw video delen. Zorg daarom dat er share knoppen zitten bij het delen, zodat er gedeeld kan worden naar sociale platforms of e-mail.
Videominiatuur
In een eerder artikel gaven we al aan dat rich snippets een goede toevoeging zijn voor je zoekresultaten. Deze zorgen er namelijk voor dat je zoekresultaat net wat beter eruit springt in vergelijking tot de andere, ‘gewone’ zoekresultaten. Een videominiatuur laat al een beeld zien van je video, waardoor dit opvalt in de zoekresultaten. Vergeet daarom niet om deze toe te voegen!
Inspiratie nodig voor het optimaliseren van video? Bekijk hoe deze partij het internet verovert met hun filmpjes! https://www.youtube.com/channel/UCnFP0IU4gpnmcLnVzDLUtfw
Bronnen & relevante artikelen:
- Youwe.nl: Verbeter YouTube video’s
- Markating.nl: Youtube vs. Vimeo


Geen reactie's