26 jun WordPress vs. TYPO3
Hoewel wij ons als online marketeers niet inhoudelijk bezighouden met de bouw van websites, geven we jou als lezer wel handvatten om het juiste CMS te kiezen. De keuze van je CMS is namelijk de basis van je digitale strategie. Naast een aantal criteria die we hieronder toelichten, zoomen we met name in op de mogelijkheden met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie. In dit artikel vergelijken we WordPress vs. TYPO3.
In een eerder artikel op onze website hebben we besproken waar je als bedrijf rekening mee dient te houden bij de keuze van een CMS. Hierbij zijn onder andere de volgende richtlijnen van belang:
- Keuze open source/closed source
- Type programmeertaal
- Beheersysteem
- Hosting & infrastructuur
- Licentiekosten
- User centered design
- Kennis & ervaring in de branche
- Uurtarief & doorlooptijd.
Over WordPress
WordPress is oorspronkelijk opgericht als bloggingtool. Tegenwoordig is WordPress echter het populairste CMS ter wereld. Vanwege de gebruiksvriendelijkheid en simpele opzet is dit CMS populair geworden onder bloggers. WordPress wint echter steeds meer terrein bij de websites van bedrijven door de vele extensies en de ruime keuze uit thema’s. In de onderstaande tabel geven we meer informatie over WordPress:
WordPress kenmerken
Open source? | Ja |
Programmeertaal | PHP |
Licentiekosten | Geen licentiekosten, optioneel tegen betaling uitbreiding op mogelijkheden/thema’s |
SEO-vriendelijk | Ja |
WordPress & SEO
WordPress is de afgelopen jaren steeds populairder geworden door de vele plugins die gedownload kunnen worden in de betaalde versies van het CMS. Een voorbeeld hiervan is de plugin SEO by Yoast. Middels deze gratis plugin kan per pagina de content SEO-vriendelijk worden geoptimaliseerd. Per pagina kan een zoekwoord ingevuld worden en kan de meta data (welke wordt getoond in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google) worden toegevoegd in de plugin. Vervolgens beoordeelt de plugin de pagina onder andere op de frequentie van het zoekwoord op de pagina, het aantal uitgaande links en afbeeldingen op de website. Deze plugin is géén garantie op een positie bovenin de zoekresultaten, maar is wel een goede basis om te starten met SEO.
WordPress & gebruiksvriendelijkheid
Bij conversie-optimalisatie is het belangrijk dat de bezoeker het gewenste doel voltooit op de webpagina. Hierbij is het van belang om de pagina gebruiksvriendelijk in te richten voor de bezoeker. Binnen de betaalde versies van WordPress zijn er diverse thema’s en maatwerkoplossingen mogelijk om je website in te richten naar wens. Een tool binnen WordPress die wij adviseren is Visual Composer. Hierbij kunnen er gemakkelijk tekstblokken, afbeeldingen of blokken met functionaliteiten (denk aan een contactformulier) gesleept en naar wens gepositioneerd worden.
Over TYPO3
TYPO3 is wellicht wat minder bekend onder de massa, maar daardoor geen mindere tegenstander. TYPO3 wordt met name gebruikt bij grotere bedrijven, enterprises en overheidsinstellingen door de specifieke maatwerk oplossingen die gebruikt kunnen worden.
TYPO3 kenmerken
Open source? | Ja |
Programmeertaal | PHP |
Licentiekosten | Geen licentiekosten, TYPO3 websites zijn vaak complexer wat hogere kosten bij de bouw met zich mee in vergelijking tot WordPress |
SEO-vriendelijk | Ja |
Laat je TYPO3 website bouwen door MaxServ.
TYPO3 & SEO
Een TYPO3 website die goed is gebouwd, is op het gebied van SEO goed ingesteld. Binnen de pagina-eigenschappen van TYPO3 is het mogelijk om iedere pagina te voorzien van een SEO-vriendelijke paginatitel, aangepaste URL en meta description om de content SEO vriendelijk te maken.
Wil je zelf aan de slag om je website te verbeteren op het gebied van SEO? Download onze checklist.
TYPO3 & gebruiksvriendelijkheid
TYPO3 is een CMS met een oneindig aantal mogelijkheden en op maat gemaakte features om ervoor te zorgen dat de gebruiker de optimale ervaring verkrijgt. De kosten om een op maat gemaakte website te maken liggen daarom een stuk hoger dan die van een WordPress website.
Om erachter te komen of een website gebruiksvriendelijk is ingericht, is er meer nodig dan alleen afgaan op aannames. De beste manier om erachter te komen of de website werkt en welke mogelijke obstakels de gebruiker ervaart, is door een Usability-analyse uit te laten voeren.
WordPress vs. TYPO3: Met welk CMS kom ik hoger in Google?
We kunnen geen hapklaar antwoord geven op de bovenstaande vraag. Bij de vraag welk CMS beter is om hoger te scoren in Google, is er meer nodig dan een CMS. Een goed gebouwde website is de start, maar het helder hebben van de doelstelling van de website en (maandelijkse) optimalisatiewerkzaamheden zorgen ervoor dat een website goed gevonden wordt. Beide CMS’en hebben een prima basis om te starten met SEO. Voor kleinere bedrijven en MKB’ers raden we WordPress aan: met handige plugins zoals SEO by Yoast krijg je handige tips om je pagina zelf SEO-vriendelijk in te richten. Grote platforms kunnen vaak niet draaien op WordPress, vandaar dat hier TYPO3 wordt aangeraden. Grote bedrijven hebben vaak ook online marketeers in dienst of werken samen met internetbureaus, welke de basis van SEO begrijpen en hulpmiddelen hiervoor niet direct nodig hebben.
Ben je er nog niet uit welk CMS je moet kiezen? Of wil je je website/webshop optimaliseren? Neem vrijblijvend contact met me op via de mail!


Geen reactie's