13 aug Webshop beginnen: van klassieke retail naar online verkopen
Veel retailers liggen momenteel in de spagaat: gaan ze alleen door met fysieke verkoop van hun producten en doen waar ze goed in zijn, of maken ze de overstap naar een (wellicht nog onbekende) wereld op het gebied van online marketing? Een webshop beginnen is een lastige keuze en gaat niet over een nacht ijs. In het afgelopen jaar heb ik een project mogen begeleiden van een klant van ons die de keuze heeft gemaakt om over te stappen op een webshop. In dit artikel neem ik je graag mee in het traject: waar hangt de beslissing van af en waar moet je rekening mee houden? Lees verder om erachter te komen welke opties je hebt.
Starten met een webshop: een lastige keuze
Er is meer dan ooit concurrentie online. Concurrerende markten zoals China zijn vanwege de lage kosten heel aantrekkelijk en dropshipment webshops schieten daardoor als paddenstoelen uit de grond. Iedereen wil een graantje meepikken van het toenemende consumentenvertrouwen en de beter gevulde portemonnee van de gemiddelde consument.
Onze klant zag het allemaal gebeuren. Het toenemende online koopgedrag en hoe ze met de neus op de feiten werden gedrukt. Ze verkochten hun eigen producten alleen via retailers (zowel on- als offline), maar kwamen niet in contact met de eindklant. De retailer was hun klant en dat zorgde voor een sterke relatie.
De concurrentie was moordend en de ene na de andere concurrent ging de producten direct aan de eindconsument aanbieden. Ook onze klant voelde de noodzaak om direct hun producten aan te bieden aan de eindklant, maar wilden daarbij niet hun eigen retailer passeren. Na lange gesprekken, brainstorms en uiteindelijk het ‘nu of nooit’-moment besloten ze ervoor te gaan: het laten ontwikkelen van hun eigen webshop waarbij ze de eindklant direct zouden benaderen. Kort door de bocht: het was inmiddels eten of gegeten worden. Voordat zij die knoop konden doorhakken, hebben er veel gesprekken plaatsgevonden en moesten de kaders bepaald worden. Deze licht ik in dit artikel verder toe.
Hoe start je met de bouw van een webshop?
De kosten voor het bouwen lopen heel erg uiteen. Je kan zelf een shop bouwen via Shopify of Woocommerce en op basis van standaardtemplates een heel eind komen. Ideaal wanneer je startende ondernemer bent of geen groot budget hebt. Vanaf het MKB is dit meestal al geen optie meer en wil je dat er een webbouwer aan te pas komt. Echter variëren de prijzen hier ook nog heel erg, afhankelijk van je wensen. Over de keuze van webbouwer, waaraan je moet denken en hoe zo’n proces eruitziet licht ik verder toe in dit artikel. Dat brengt je dus gelijk bij de eerste keuze:
1. Template of maatwerk webshop?
Voordat je begint, wil je in kaart brengen aan welke eisen je webshop moet voldoen. Natuurlijk, je wilt dat er in je webshop producten ingeladen kunnen worden en dat je deze kan verkopen. Maar er zijn véél meer eisen waaraan je moet denken. Deze eisen worden ook wel userstories genoemd. Kom met je team samen om deze userstories te bepalen, eventueel met een specialist op het gebied erbij. Omschrijf letterlijk de taak die je wilt dat uitgevoerd moet kunnen worden, zodat dit later vertaald kan worden naar specifieke functionaliteiten. Hieronder een paar voorbeelden van userstories die wij hebben geformuleerd:
- Het moet inzichtelijk zijn voor de klant wanneer het pakket wordt bezorgd
- De bezoeker moet kunnen filteren op maat, kleur en type
- Wanneer het product is uitverkocht, moet de bezoeker de mogelijkheid hebben om een e-mail te ontvangen wanneer het product weer terug op voorraad is
- De actuele voorraad moet getoond worden wanneer er minder dan 3 producten op voorraad zijn
- Wanneer men is ingelogd en er ligt nog iets in het winkelmandje, moet er naar 2 uur automatisch een mail met herinnering worden gestuurd
Bovenstaande userstories zijn slechts een fractie van de vragen die je kan formuleren, maar geven wel al richting in de denkwijze. Kijk ook eens naar de webshops van de concurrent of andere shops ter inspiratie. Het is daarnaast belangrijk om alle stakeholders binnen het proces te betrekken, omdat iedere afdeling andere wensen heeft (denk aan voorraadbeheer, administratie en klachtenafhandeling).
2. Doe een bureauselectie
Op basis van de userstories kan je gaan bepalen welke webbouwer mogelijk interessant is. Voordat je het bureau gaat selecteren, is het belangrijk om ten minste rekening te houden met de volgende vragen:
- Welke webbouwer gebruikt je concurrent/vergelijkbare sites uit de markt?
- Kies ik voor een open- of closed source oplossing?
- Welke CMS’en / frameworks gebruikt de webbouwer?
- Mocht ik na afloop over willen stappen naar een andere webbouwer, zijn er andere webbouwers die hier ook in gespecialiseerd zijn?
- Zijn er specifieke systemen waarmee mijn huidige tools (denk aan ERP/CRM-systemen) mee gekoppeld dienen te worden? Word ik daarin beperkt?
- Hoe is de support na afloop van het traject?
- Op welke termijn kan het project opgeleverd worden?
Wanneer je een beeld hebt welke bureau(s) mogelijk interessant kunnen zijn voor een samenwerkingspartner, wil je graag erachter komen welk bureau het beste is. Benader daarom meerdere bureaus en deel de userstories. Laat de bureaus vervolgens hun voorstel pitchen om te kijken of er een klik is en er mogelijkheden zijn.
3. Check referenties van de webbouwers
Vraag tijdens of na de bureauselectie om referenties (het liefst (oud)klanten) van de webbouwers. Zij kunnen je van een eerlijk oordeel voorzien waardoor je beter kan inschatten of deze partij de juiste voor je is. Wenst een webbouwer hier niet aan mee te werken, dan kan je je conclusies trekken. Bel de referenties en stel ze vragen over de omgang, het proces en eventuele verbeterpunten.
4. Wijs een product owner aan
In een scrum project zijn er verschillende rollen te verdelen, zoals scrum master en project owners. Een product owner is verantwoordelijk voor de implementatie en de (door)ontwikkeling van producten, functionaliteiten en systemen. Ook wanneer de webbouwer niet volledig scrum/agile werkt, is het handig om één verantwoordelijke aan te wijzen die de kosten, het budget, de wensen en planning beheert. De product owner brengt alle stakeholders bijeen en zorgt dat de wensen doorvertaald worden naar userstories.
5. Hak de knoop door en bepaal de planning
Wanneer je je definitieve keuze hebt gemaakt, wil je de plannen natuurlijk zo snel mogelijk in werking zetten. Tijdens het traject wat wij met de klant hebben gevolgd, zijn we uitgegaan van een sprintplanning. Hierbij werk je in ‘sprints’ (meestal 2 weken) waarin een bepaal onderdeel wordt opgeleverd. Onze sprintplanning zag er als volgt uit:
- Designfase
- Koppelingen
- Frontend
- Inrichting
- Content
- GoLive
Afhankelijk van je wensen en de functionaliteiten die de webshop moet bevatten, wordt afgestemd welke sprints er nodig zijn en hoelang deze in beslag nemen. Over het algemeen merken we dat de designfase nogal lang in beslag kan nemen wanneer er onduidelijkheid over is. Mensen kunnen lastig door designs heen kijken die nog niet helemaal af zijn of wanneer bepaalde elementen niet benoemd zijn. Zorg daarom voor een heldere briefing om dit vlot te laten verlopen.
(!) TIP: wil je een vliegende start maken met de designfase? Voorafgaand kan je al voorbeelden verzamelen én wireframes opmaken! Een wireframe is een draadmodel van de website en geeft (zonder verdere afleiding) richting hoe de site ingedeeld moet worden. Handige sites die je hiervoor kan gebruiken zijn Mockflow of Lucidchart.
Na iedere sprint volgt er een oplevermoment van de desbetreffende sprint. Hierin worden de werkzaamheden vooraf beoordeeld door de product owner en vervolgens gepresenteerd aan het team. Zorg dat dit vooraf duidelijk op is genomen in de planning en plan de momenten vooraf. Dit is voor de webbouwer een stok achter de deur en zorgt voor zo min mogelijk uitloop van de planning.
Webshop live.. en nu cashen?
Helaas! Was het maar zo dat een webshop meteen z’n investering zou opleveren. Veel bedrijven houden er geen rekening mee dat ook ná de bouw geïnvesteerd moet worden. We zien dan ook vaak dat dit niet in de begroting opgenomen is: zorg ook na livegang voor een potje. Je zult zien dat sommige zaken niet direct werken zoals gewenst en je bezoeker komt (meestal niet) op eigen initiatief naar je webshop toe. Daarom neem ik je mee in de stappen nadat je webshop live is:
- Zorg vlak voordat je live gaat dat er een SEO-migratie wordt uitgevoerd wanneer er URL’s worden gewijzigd, om positieverlies te voorkomen
- Stel doelen: Bepaal je omzet/conversiedoel en maximale kosten per conversie. Dit geeft je namelijk richting voor je mediabudget.
- Zorg voor een goede configuratie van Google Tag Manager, Search Console, Google Mijn Bedrijf & Google Analytics om je inspanningen te meten
- Zet een (Datastudio) dashboard op en meet de belangrijkste metrics
- Maak een nulmeting van de eerste maand en analyseer opvallende zaken
- Implementeer Hotjar om het gedrag on-site te bekijken en leer uit Hotjar recordings
- Schrijf SEO-landingspagina’s om organisch beter gevonden te worden
- Bepaal campagnes die bijdragen aan je omzetdoel en verwerk ze in een contentplanning
- Achterhaal obstakels en prioriteer ze
- Experimenteer, analyseer.. en volg de Growth Hacking werkwijze om maximaal resultaat te behalen!
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met ons door te mailen naar info@markating.nl of te bellen naar 0416 – 53 36 91.


Geen reactie's