11 mei Wat is online marketing?
Online marketing (ook wel internetmarketing genoemd) is het vermarkten van producten of diensten via internet. Aan de hand van (online) marketingdoelstellingen worden de verschillende activiteiten en werkzaamheden bepaald.
Dit is natuurlijk afgeleid van het traditionele of “ouderwetse” marketing via mediums zoals televisie, radio of krant. Mediums die tot op heden nog steeds veelvuldig worden gebruikt om hun product te vermarkten, maar die ook problemen opleveren. In dit artikel ga ik verder in op de middelen binnen online marketing, onze werkwijze en de voordelen van online marketing.
Wat is marketing?
Om te kunnen begrijpen waarom je online marketing zou toepassen binnen je organisatie of onderneming is het belangrijk om te snappen wat marketing is. De definitie van marketing volgens Peter Drucker, een Amerikaanse Hoogleraar, is om de klant zó goed te kennen en te begrijpen dat het product of de dienst bij hem past en zichzelf verkoopt. Je creëert een extra waarde voor het product of dienst. Dit is natuurlijk bij online marketing niet anders, behalve dat het via internet gaat. Lees wat marketing inhoudt in de blog van Koen.
Drie pijlers
Als je de definitie van marketing een aantal keer terugleest zie je eigenlijk dat het onder te verdelen is in verschillende onderdelen.
- De klant zó goed te kennen en te begrijpen
- Dat het product of de dienst bij hem past
- En zichzelf verkoopt
Deze drie onderdelen bevatten eigenlijk de drie pijlers van marketing om tot je doel te komen. Namelijk:
- Marktonderzoek
- Branding of positionering
- Sell sell sell (en de strategie die erachter bevindt)
Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat marketing en online marketing wel meer is dan simpelweg je product aan zo veel mogelijk personen laten zien. Als het product wat je verkoopt geen toegevoegde waarde heeft bij je doelgroep dan wordt het ook niet afgenomen. Daarom is het onderzoek naar de markt en je doelgroep ongelooflijk belangrijk.
Waarom starten met online marketing?
Waarschijnlijk is het geen nieuws als ik je vertel dat het aantal online shoppers steeds meer stijgt online. In 2017 zijn in de eerste 9 maanden de uitgaven met 14% gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Eén van de redenen waarom online zo enorm in de lift zit is omdat het bijdraagt aan een persoonlijke invalshoek van het verkopen van een product. Denk hierbij aan de persoonlijke aanbiedingen van de Albert Heijn, maar vooral ook de gepersonaliseerde e-mails. Zie zo ook onze case over Profile Zakelijk. Hierbij hebben wij ervoor gezorgd dat de ontvanger zo persoonlijk mogelijk wordt benaderd met naam, voorkeursvestiging en kenteken. Hierdoor ziet de berijder in één opslag dat de mail voor hem bedoeld is en kan hij meteen actie ondernemen.
De persoonlijke aanpak wordt steeds belangrijker om zo de toegevoegde waarde van het product ook daadwerkelijk over te laten komen bij de consument. Als de consument zichzelf voelt als één van duizenden dan wordt dit niet altijd meer geaccepteerd. De relatie die je aangaat met de eindklant is heel belangrijk. Voor de eerste aankoop maar zeker voor herhaalaankopen.
Er zitten hier ook een aantal haken en ogen aan. Met de aangescherpte AVG wetgeving moet er zorgvuldig gekeken worden naar het gebruik en opslag van de data van je klanten. Hierdoor zal het personaliseren van uitingen een stuk lastiger worden. Hoewel de meeste klanten het alsnog accepteren om hun data te gebruiken voor persoonlijke aanbiedingen, zal dit in de uitrolfase van deze wetgeving een tijdje duren voordat dit weer de normaalste zaak van de wereld is. Lees meer over AVG en wat er voor jou verandert in de blog van Jody.
Analyseren van de data
Door het gebruik van verschillende online marketing uitingen creëer je meer inzicht in wat je uitgeeft, wat het oplevert en wie je nu allemaal bereikt. Iets wat bij traditionele marketing altijd gissen is. Stel je voor: je laat een bus rondrijden met jouw uiting erop voor een gehele week. Het potentiële bereik hiervan zit rond de 100.000 personen. Je weet wat het kost en hoeveel bestellingen er uiteindelijk binnen komen, maar het blijft altijd een raadsel hoeveel mensen jouw uiting ook echt zien en hoeveel bestellingen er uiteindelijk door deze actie worden besteld. Dit kun je natuurlijk afvangen met een kortingscode of iets dergelijks, maar alsnog levert dit weer een extra handeling op voor de klant zelf.
Online uitingen maken het mogelijk om data in te zien en te kunnen herleiden hoeveel personen jouw uiting heeft kunnen zien. Afhankelijk hiervan kun je een analyse opmaken en gebruiken voor de toekomstige uitingen.
Marketingcommunicatie
‘Wat is online marketing’ wordt al snel in volksmond beantwoord als reclame via internet. Dat is gedeeltelijk waar, alleen wordt dat anders geformuleerd. Reclame via internet is namelijk een middel van je marketingcommunicatie. En daar is online marketing een onderdeel van.
Deze middelen kunnen de advertenties op Google zijn, maar ook het gebruik van advertenties op social of YouTube. Talloze middelen zijn er om jouw merk te promoten onder de doelgroep. Maar online marketing is meer dan dat alleen.
Zo werken wij vanuit drie pijlers:
Deze 3 pijlers kunnen vertaald worden naar de 3 onderdelen waaruit de definitie van marketing bestaat. Zo kun je namelijk door meer inzicht je marktonderzoek beter maken en je klant makkelijker identificeren. De pijler meer traffic richt zich op het aantrekken van klanten naar de website en dit zal je moeten doen door een juiste branding en positionering aan te houden in je uitingen. En verder is het behalen van meer conversie bedoelt om een juiste verkoopstrategie te hanteren en dit zo goed mogelijk te laten verlopen.
Deze drie pijlers bestaan uiteindelijk uit een aantal middelen die het mogelijk maken om voor jou meer online omzet te behalen. En allemaal zijn ze onderdeel van de vraag wat is online marketing? Elk middel kan gebruikt worden met een apart doel en samen versterken ze elkaar. Meer bezoek zorgt voor meer aankopen, maar optimalisatie op de website zorgt bij hetzelfde aantal bezoek ook voor meer aankopen. Doe je dit beide dan is het jackpot!
Voordelen van online marketing
Naast de voordelen die al eerder in de blog zijn genoemd kunnen er nog meer voordelen genoemd worden:
Online zoekgedrag neemt toe
Zoals je hieronder goed kunt zien is dat een zoekwoord zoals “Kapper” steeds meer gebruikt wordt in de zoekmachines. Waar eerst het telefoonboek gepakt moest worden en dan alsnog voor een lege deur komen te staan omdat je de openingstijden niet wist, is het nu een simpele zoekopdracht die het gemak geeft van het zoeken naar de kapper.
Meetbaar
Elke euro die je insteekt in online marketing kun je herleiden en terugzien waaraan het is geïnvesteerd. Zie het voorbeeld van de bus eerder in deze blog, maar ook de posters in het bushokje. Je weet wat je er aan uitgeeft, maar hoeveel mensen het daadwerkelijk zien en hoeveel aankopen er gedaan worden door specifiek deze actie dat blijft altijd de hamvraag.
Dat is bij online marketing dus wel het geval. Door middel van rapportages en dashboards kan er gemonitord worden van welke actie wat oplevert. Er kan bijgestuurd worden op resultaat in plaats van gevoel. En dat maakt je verantwoording een stuk makkelijker. Door het gebruik van bijvoorbeeld Google Analytics kom je al een heel stuk verder of jouw campagnes wel winstgevend zijn.
Weet jij al hoe je Google Analytics optimaal inricht? Nee? Of denk je het te weten? Check het dan voor de zekerheid of je niets mist!
Gerichtere targeting
Daarnaast kan je met online marketing veel gerichter je uiting tonen aan relevante personen en irrelevante personen uitsluiten. Als jij van tevoren weet wie jouw doelgroep is en wie zich bevinden op het platform waar jij op gaat adverteren dan kun je exact die groep aanspreken waarvan jij weet dat zij interesse hebben in jouw bedrijf of product.
Om in het voorbeeld te blijven van de bus met zijn bushokjes. Het is nog steeds lucratief om producten te adverteren waarvan je weet dat de doelgroep veel gebruik maakt van de bus. Maar daarentegen kun je niet kiezen of er veel mannen of vrouwen jouw uiting zien. Dat bepaalt de persoon zelf. Bij online marketing bepaal jij wat voor personen jouw uiting zien. En dat zorgt uiteindelijk voor minder kosten en een hogere online omzet!
Ben jij benieuwd hoe wij onze 3 pijlers op jouw onderneming of organisatie hanteren? Wil jij een frisse kijk naar jullie strategie om online een boost te krijgen. Daag ons uit en neem contact op! Of kom een keer lang om te sparren. Wij nemen tijd voor jou!
Tot snel!


Geen reactie's