17 okt Wat is branded Content?
Branded content is een vorm van content waar de merkuiting is versmolten met de content (video, tekst of activatie) die waarde toevoegt in de vorm van entertainment of informatie. Het is niet net zoals bij advertenties dat de commerciële boodschap centraal staat.
Branded content wordt vaak door de war gehaald met normale advertenties of het sponsoren via bekende personen. Pas wanneer de advertentie boven het commerciële uit stijgt, kun je spreken van het type branded content.
Voorbeelden branded content
Omdat het lastig is te onderscheiden met normale reclame, heb ik een aantal duidelijke voorbeelden voor je. Want waar normale reclame gericht is op het verkopen van het product of dienst, is branded content bedoeld om het merk (brand) te vergroten. Hierbij hoeft niet eens promotie gemaakt te worden.
Een mooi voorbeeld is Volvo die Jean Claude van Damme gebruikt om de technieken van de Volvo trucks te laten zien. In dit filmpje staat Van Damme op de spiegels van twee achteruit rijdende trucks. Tijdens deze commercial worden geen prijzen, geen specificaties en geen call-to-actions getoond. Alleen dat zij het vertrouwen hebben in de nieuwe functies van deze trucks. Geniaal bedacht.
Ook films gebruiken Branded content
Naast de reclame die hierboven ook beschreven staat hebben bepaalde films, of series een bepaalde status gekregen om als brand gezien te worden. Denk hierbij aan James Bond ofwel 007. Alles wat hij doet of draagt wordt verkocht als product. Het welbekende horloge waar hij menig gadgets of auto’s mee bestuurt, is niet alleen handig voor James, maar ook voor het merk Omega. Omega is namelijk samen met de makers van James Bond een samenwerking aangegaan en heeft daarmee een echt brand opgebouwd. Zonder het maken van daadwerkelijke reclame.
Maar verder ook het luchtje, een zonnebril, etc. Alles wat James Bond in de films draagt is wel omgezet in een product. En het verkoopt ook nog. Dit komt omdat het niet als irritant wordt ervaren, maar vooral omdat de doelgroep zichzelf wil associëren met de held van de film. En zeg nou zelf? Wie wil nou niet James Bond zijn?
Waar let je op bij branded content?
Om bij het identificeren van James Bond te blijven, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Als je niet weet wie je doelgroep is dan kan het zomaar verkeerd uitpakken. Bij het gevalletje James Bond Is het ook heel leuk om daar dieper op in te zoomen.
Waar James Bond in de koude oorlog voor het eerst werd vertoond in de bios was de positionering gericht op het spionnenwerk en het echte man-zijn. Om deze positionering te matchen werd James dus ook volledig ingericht met ondenkbare gadgets en de vele vrouwen (Bond-girls) die bij hem waren. Maar sinds kort is daar een grote verandering gaande. Daniel Craig werd een ruwere 007 met emoties. Weg was de oude onoverwinnelijke James Bond. En dat paste perfect in de wereld waarin we nu zitten.
De keuze van deze verandering is natuurlijk de moordende concurrentie. Met films zoals de Bourne-trilogie werd de nadruk gelegd op het nieuwe moderne spionage. Maar door de switch te maken tussen positionering is het merk James Bond weer helemaal terug.
Conclusie hiervan is dat positionering heel erg belangrijk is. En dat dit niet vanuit het “Brand” moet gebeuren maar juist vanuit de doelgroep bepaald moet worden welke content geplaatst gaat worden.
Waarom is branded content succesvol?
Likeability
Branded content moet likeable zijn. De content die je plaatst moet herkenbaar zijn bij je doelgroep maar het moet vooral ook nuttig zijn. Samen met de herkenbaarheid en niet al te veel informatie zorgt dit ervoor dat het inspirerend is, onverwacht is en het dus leuk vinden.
Daarnaast heb je de kans dat het viral gaat. Wanneer de content zo goed en onderscheidend is, dat mensen de moeite nemen om het filmpje af te kijken en het te liken of te delen, kan het zo maar zijn dat het viral gaat. Hierbij gaat het buiten je initiële doelgroep, maar vergroot dit je bereik. En daarmee je naamsbekendheid. Heel belangrijk voor het top-of-mind denken!
Content die mensen daadwerkelijk willen zien
Als je het zo in elkaar steekt dat het totaal niet meer lijkt op een reclame, maar eigenlijk een gaaf filmpje waar het toevallig gaat over iets van jouw merk. Het maakt niet uit welk merk er in is verwerkt. Het filmpje wordt bekeken omdat het uniek is en leuk is om naar te kijken.
Dit is belangrijk voor dit soort content. En daarnaast ook het lastige. Want waar een normale advertentie vooral gericht is op het verkopen van producten of diensten. Moet je hier een apart creatief concept omheen bouwen. En dat is soms lastiger dan je denkt. Want het moet niet al te ver van je eigen waardepropositie liggen.
Met de grote opkomst en misschien wel verovering van YouTube is het publiceren en verspreiden van Branded content een stuk gemakkelijker geworden. Maar omdat dit gemakkelijker is geworden, is het weer moeilijker geworden om hier uniek in te zijn. Volgens de meest recente gegevens worden er per minuut zo’n 400 uur aan content geplaatst. Om daartussen uniek te zijn gaat lastig worden. Denk dus out-of-the-box!
Zorg dat het subtiel is
En met subtiel bedoel ik dat de content die je creëert niet meteen schreeuwt dat het om dat merk gaat. Kijk naar het filmpje van Volvo eerder deze blog. Het begint met het hoofd van Van Damme en pas aan het einde wordt het logo van Volvo getoond. Heel subtiel wordt het merk pas zichtbaar gemaakt. En daardoor is het anders dan keiharde reclame. Daarnaast is het ook interessant om in te spelen op de waan van de dag met bijvoorbeeld feestdagen of inhakers. Hiervoor hebben wij een makkelijke contentkalender om overzicht te houden. Download de contentkalender hier!
Nu je eigen content schrijven!
Ga nu zelf aan de slag om je eigen content te schrijven. Zelfs als je zo veel mogelijk, zo snel mogelijk wilt verkopen, dan zal de juiste content je hier mee helpen. Maar zorg voor richting en sturing tijdens het proces.
Lees ook het artikel over ”Wat is Conversie Optimalisatie” om te weten te komen wat je moet doen wanneer je dan eindelijk bezoekers op je website krijgt!
Onze collega’s hebben in het verleden een aantal blogs geschreven over zoekmachine optimalisatie en die kunnen jou wellicht helpen met het publiceren van blogs.
Bekijk ze hier!
Bronnen:
https://markating.nl/category/zoekmachine-optimalisatie-seo/
merkelijkheid.nl/positionering-james-bond/
marketingfacts.nl/berichten/branded-content-hoe-en-waarom-het-werkt
adformatie.nl/blog/de-dos-en-donts-van-branded-content


Geen reactie's