Tips voor conversieverhoging via Adwords

Tips voor conversieverhoging via Adwords

Het vorige artikel over Google Adwords ging over het gebruik ervan en er werden tips gegeven om zo effectief mogelijk te richten op de doelgroep en tips waardoor het zoekresultaat meer opvalt. In dit artikel gaan we dieper in op manieren om de conversie te verhogen van een Adwords campagne.

Advertentieplanning

In het vorige artikel waarnaar ik zojuist verwees is het al kort aan bod gekomen; advertentieplanning. Hierbij kunnen de biedingen worden aangepast aan het moment van de dag. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld voornamelijk ’s avonds online, dan kun je aangeven in de planning dat je op dit tijdstip van de dag voornamelijk gezien wil worden op Google. Ook kun je andere momenten van de dag uitsluiten.

Hoe maak je hier gebruik van?

Open binnen Adwords de campagne waarbij je de planning wil aanpassen. Ga vervolgens naar het tabblad instellingen en klik daar “advertentieplanning” aan. Hier kan de planning aangepast worden.

Verbeterde kost per klik

Verbeterede kost per klik, ofwel “Enhanced CPC” zegt het gedeeltelijk al, Google biedt meer voor bezoekers waardoor de kans op conversie groter is. Google speelt in op de behoeften van de bezoeker waardoor deze sneller geneigd overstag te gaan.

Hoe doet Google dit?

Google doet dit door de campagnedata van de adverteerder te gebruiken. Google kijkt naar de zoekwoorden en combinaties daarvan om te kijken welke meer conversie bieden. Op deze manier kunnen CPC biedingen variëren van -30% tot +30%, afhankelijk van het type bezoeker. Als adverteerder is het hierbij wel van belang om de conversies bij te houden.

Rich snippets

Op onze website hebben we al eerder een artikel geschreven over rich snippets, wat verrijkingen zijn voor je zoekresultaten. Ook in de betaalde resultaten is het mogelijk om rich snippets, al noem je dat binnen AdWords advertentie-extensies. Dit zorgt voor een grotere ruimte waardoor het zoekresultaat meer opvalt en hoogstwaarschijnlijk hierdoor beter converteert.

Wat is het resultaat op de lange termijn?

Doordat de conversie hoogstwaarschijnlijk stijgt, zorgt dit op de lange termijn voor een lagere cost per click omdat de kwaliteitsscore stijgt. Hierdoor worden dezelfde resultaten behaald met minder budget.

Rich_snippet_review

Hoe kunnen deze rich snippets worden toegevoegd aan de advertenties?

Bijna alle extensies zijn te vinden binnen het Adwords account. Wanneer je reviews wil toevoegen, zoals te zien is het voorbeeld hiernaast, zul je echter zelf reviews moeten verzamelen via reviewsites zoals Trustpilot.

Het testen van verschillende advertenties

Binnen Adwords is het mogelijk om verschillende advertenties te testen. Maak verschillende advertenties op en Google zal deze afwisselend tonen aan bezoekers. Op deze manier kan bekeken welke advertentie het beste converteert.

Waarmee moet worden rekening gehouden worden?

Bij A/B testing van advertenties is het belangrijk om slechts één element per keer te veranderen. Bijvoorbeeld alleen de titel of samenvatting. Wanneer de resultaten er zijn kan daardoor de directe oorzaak aangewezen worden. Binnen Adwords kun je verschillende advertenties binnen advertentiegroepen aanmaken om de testen uit te voeren.

Dynamische campagnes

Binnen Adwords is de mogelijkheid om gebruik te maken van dynamische advertenties. Hierbij hoeft de adverteerder geen lijst met zoekwoorden of bestemmingspagina’s op te geven waarop deze gevonden wil worden. Aan de hand van zoekopdrachten die overeenkomen met de inhoud van jouw pagina, wordt een advertentie getoond. Hierdoor verbetert de kwaliteitsscore omdat het direct aansluit op de zoekresultaten.

Analyseer de resultaten

Net als bij de andere aspecten van online marketing, is het ook hier belangrijk om na het implementeren van de tools niet achterover te gaan leunen. Het optimaliseren en verbeteren van de zoekresultaten is een constant proces waarbij meten, analyseren en evalueren een continu proces is.

Wat is hierbij belangrijk?

Het is belangrijk om in deze campagne uitsluitingswoorden te formuleren, ofwel woorden waarop je niet gevonden wil worden. Op deze manier wordt de bezoeker niet (per ongeluk) misleid.

Remarketing

Een effectieve manier om meer conversie te behalen is het benaderen van bezoekers die je website al eerder bezocht hebben. Dit fenomeen wordt remarketing genoemd. Het percentage bezoekers dat een artikel in het winkelwagentje hebben gezet maar vervolgens de website hebben verlaten, wordt het cart abandonment rate genoemd. Dit voorbeeld is goed voor remarketing; via advertenties kan de bezoeker erop gewezen worden dat er nog artikelen liggen in het winkelmandje van de desbetreffende webshop.

Wat zijn de ontwikkelingen hierin?

Voorheen vond remarketing met name plaats in het Google display netwerk. Echter staan de ontwikkelingen binnen Google nooit stil en Google is hier dan ook op ingesproken. Remarketing kan nu namelijk ook plaatsvinden doormiddel van dynamische campagnes. Op deze manier wordt per bezoeker de relevante producten getoond. Vraag aan je websitebouwer om je website gereed te maken om gebruik te maken van remarketing.

On-site meer je conversie verhogen? Lees meer over conversie optimalisatie. 

Bronnen en relevante artikelen:

 

Nog meer uit Google AdWords halen? Volg de zoekmachine adverteren (SEA) training!

Summary
Tips voor een conversieverhoging via Adwords
Article Name
Tips voor een conversieverhoging via Adwords
Description
In het vorige artikel waarnaar ik zojuist verwees is het al kort aan bod gekomen; advertentieplanning. Hierbij kunnen de biedingen worden aangepast aan het moment van de dag. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld voornamelijk ’s avonds online, dan kun je aangeven in de planning dat je op dit tijdstip van de dag voornamelijk gezien wil worden op Google. Ook kun je andere momenten van de dag uitsluiten.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie