Supply chain management: Een uitdaging voor iedere organisatie

Supply chain management: Een uitdaging voor iedere organisatie

In de zomermaanden van 2014 is er in opdracht van Decartes Systems Group een kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder verschillende retailers. Er is gesproken met supply chain –en e-commerce managers om te bekijken of alle neuzen dezelfde kant op staan met betrekking tot omnichannel, e-fulfilment en supply chain. Het doel van het onderzoek is een aanzet tot het optimaliseren van de logistieke processen binnen e-commerce.

Omnichannel implementatie

Van alle ondervraagden geeft 56% aan dat een omnichannel strategie is geïmplementeerd binnen de organisatie. Dit getal is hoog en opvallend; Uit onderzoek van Shopping2020 kwam in 2013 naar voren dat geen enkele organisatie voldeed aan een goede omnichannel strategie. Betekent dit dat omnichannel in de afgelopen 1,5 jaar een vogelvlucht heeft gemaakt? Het antwoord is nee. Waarschijnlijk wordt niet iedereen betrokken binnen het omnichannel proces in de organisatie. Dit blijkt ook doordat uit het onderzoek van Decartes met name e-commerce managers aangeven dat de strategie geïmplementeerd is, terwijl supply chain managers vaker zeggen dat er nog geen sprake is van een optimale omnichannel strategie. Mede door dat er individuele doelstellingen worden geformuleerd levert dit interne conflicten op.

Click & collect

Steeds belangrijker wordt click & collect: het bestellen in de webshop en ophalen bij een afhaalpunt. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden al bekend is met dit aflevermodel. De verwachting uit een onderzoek van Planet Retail is dat 76% van de online shoppers gebruik maakt van click & collect in 2017.

Just in Time

Een ander aflevermodel, Just In Time, wordt slechts 22% van de respondenten geïmplementeerd in de organisatie. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 85% van de ondervraagden precies wil weten wanneer een pakket wordt geleverd. DPD Pakketservice heeft als proef aangegeven tijdsvakken van 1 uur te hanteren.

just-in-time-distribution

“Optimaliseren van logistieke processen is een must”

Consumenten worden veeleisender met betrekking tot het bezorgen van online bestellingen en verwachten hierdoor meer. De vervoerder speelt hierbij een belangrijke rol: wordt het uitbesteed aan een externe partij of wordt de distributie voor eigen rekening genomen? Het is vrij kostbaar om de distributie in eigen hand te houden, vanwege de aanschaf , het verbruiken onderhoud van de vervoersmiddelen. Deze laatst stap wordt ook wel “the last mile” genoemd en zorgt voor een belangrijk eindoordeel van de klant. Wanneer de bezorgkosten –of tijden niet aanvaardbaar zijn voor de klant, worden deze negatieve ervaringen webshop gelinkt, ook wanneer het door een externe vervoerder wordt uitgevoerd. Dit gaat vaak gepaard met grote gevolgen, denk bijvoorbeeld aan het delen van de negatieve ervaringen op social media.

Optimalisering in het buitenlandLogistieke_distributie

Om de klant een zo goed mogelijke ervaring te kunnen bieden, duiken er in het buitenland experimenten op van bedrijven om de klant beter te kunnen bedienen. In de VS wordt er voornamelijk geëxperimenteerd met “same-day delivery”, terwijl in het Verenigd Koninkrijk de klant voornamelijk keuze wordt geboden.

De Benelux lijkt op dit gebied nog achter te lopen op sommige andere landen. Wel wordt ook hier same-day delivery steeds vaker toegepast. Deze ontwikkeling legt een druk op de logistieke organisatie van retailer. Één supply chain binnen de organisatie waarbij alle neuzen dezelfde kant op wijzen blijkt hierdoor onontkoombaar. Alleen met goede systemen en strategieën die door de gehele organisatie worden omarmd kan er nu en in de toekomst voldaan worden aan de wensen en behoeften van de klant. Er zijn echter wel een aantal bedrijven die de goede richting op gaan met betrekking tot omnichannel, waarbij een goed logistiek proces erg belangrijk is. Lees hier om welke bedrijven het gaat.

 

 

Bronnen & relevante artikelen:

Summary
Supply chain management: een uitdaging voor iedere organisatie
Article Name
Supply chain management: een uitdaging voor iedere organisatie
Description
In de zomermaanden van 2014 is er in opdracht van Decartes Systems Group een kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder verschillende retailers. Er is gesproken met supply chain –en e-commerce managers om te bekijken of alle neuzen dezelfde kant op staan met betrekking tot omnichannel, e-fulfilment en supply chain. Het doel van het onderzoek is een aanzet tot het optimaliseren van de logistieke processen binnen e-commerce.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Sterk Merkregisseurs
marketing@sterkmerkregie.nl

Sterk merkregisseurs voor vooruitkijkers We combineren strategische branding met datagedreven marketing. Zo geven we je grip op ál je inspanningen en processen. En werken we toe naar voorspelbare merkgroei. Zo nemen we samen de regie over je merk.

Geen reactie's

Geef een reactie