Succescases in e-mailmarketing

Succescases in e-mailmarketing

In een aantal eerdere blogberichten besteedden we aandacht aan e-mailmarketing. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat e-mailmarketing ondanks de looptijd nog altijd erg effectief is. Om aan te tonen dat e-mailcampagnes daadwerkelijk goed werken, hebben we succesvolle cases in e-mailmarketing voor jullie opgezocht. Lees hieronder wat een goede e-mailcampagne teweeg kan brengen.

Sacha

sacha_web

Dat e-mail het voorkeurskanaal is van de consument in de retailbranche, bewees de Europese multinational Sacha. In één jaar tijd liet Sacha haar e-maildatabase groeien met maar liefst 900%! Sacha heeft 75 vestigingen verspreid over 5 landen en verkoopt dames- en herenschoenen, tassen en accessoires.

Op onderzoek uit

Voordat de e-maildatabase deze explosieve groei doormaakte, werd er eerst vooronderzoek gedaan door Sacha. Het doel voor het vergroten van de database was om meer traffic te generen naar de online en offline kanalen. Zoals wij regelmatig aangeven in onze blog, is kwaliteit vele malen belangrijker dan kwantiteit. Sacha besloot daarom ook dat het e-mailbestand moest bestaan uit kwalitatieve klanten en verzamelde daarom geen adressen via leadcampagnes of door ze in te kopen.

Online was het niet zo moeilijk om via opt-ins e-mailadressen te verzamelen van bestaande klanten. De grote uitdaging zat voornamelijk in het winkelpersoneel enthousiasmeren dat nieuwsbrieven daadwerkelijk effectief waren. Door het winkelpersoneel te betrekken bij de ontwikkelingen en ze zo in te laten zien hoe online en offline elkaar kan versterken, lukte het Sacha het personeel te overtuigen. Daarnaast werden er ook targets geformuleerd, waardoor het personeel er een strijd van maakte om zoveel mogelijk klanten te kunnen enthousiasmeren voor de nieuwsbrief.

Door een slimme koppeling in het kassasyteem en de e-maildatabase, konden medewerkers eenvoudig de e-mailadressen invoeren. Doordat de klanten in de winkel kans konden maken op verschillende prijzen na aankoop van producten, was een extra stimulans gecreëerd.

Omdat er alleen e-mailadressen zijn geworven bij bestaande klanten, is de betrokkenheid hoger wat leidt tot een hogere koopintentie.

Studystore

studystore

Studystore is een online (studie)boeken winkel voor HBO-studenten. Ter bevordering van de verkoop, wordt iedere zomer een e-mailcampagne uitgevoerd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit de ideale manier is om de doelgroep te bereiken. Studystore had echter het idee niet alles uit de campagne gehaald te hebben en besloot daarom hulp in te schakelen van een professional op het gebied van online marketing.

Aanpak

Aan de hand van een situatieanalyse, campagneoptimalisatie en een campagneplan werd de campagne van Studystore aangepakt. Zo werd onder andere het design van de template aangepakt, de tekst meer actiegericht gemaakt en kwamen de USP’s beter naar voren. Daarnaast werden de campagnes ook gemeten in een dashboard, iets wat voorheen niet gebeurde.

Om te testen welk type e-mail het beste werkt voor de ontvangers, zijn er multivariate testen uitgevoerd. Hierbij werden diverse designs getest om te bekijken welke het beste werkt. Ook bleek uit een andere test dat er veel gebruik werd gemaakt door e-mail op mobiel door de ontvangers, waardoor de mails hiervoor werden geoptimaliseerd.

Resultaat

Doordat er beter inzicht werd verkregen in de ontvangers van de e-mails, kon de doelgroep beter aangesproken worden. Dit heeft geleid tot een omzetstijging van 51% ten opzichte van de campagne uit het voorgaande jaar.

Nyenrode

nyenrode

Nyenrode Business University wilde aan de hand van een e-mailcampagne het aantal studenten voor een MBA-opleiding (Master of Business Administration) verhogen. De concurrentie tussen universiteiten over deze opleidingen is erg groot, vandaar dat het nodig is om deze opleidingen onder de aandacht te brengen.

Om de leerlingen te enthousiasmeren, wilde de universiteit een belevingssessie houden voor de toekomstige studenten. In deze belevingssessie maakten de prospect kennis met Nyenrode en de aanpak van de opleiding. Om deze belevingssessie onder de aandacht te brengen, moest een e-mailcampagne opgezet worden. Echter was het belangrijk om eerst de behoeften te achterhalen van de ontvangers van de mailing. Daarom werd een online enquête afgenomen onder de prospects.

In deze enquête was het al van belang dat er goed werd nagedacht over de manier waarop de prospects werden aangesproken, de mate van respons had namelijk invloed op de latere voortgang van het project. Een persoonlijke benadering, aantrekkelijke uitnodiging en het belonen met een incentive moesten ervoor zorgen dat er voldoende respons binnen kwam om hier inzichten uit te halen voor de E-promo.

E-promo

Nadat de behoeften van de doelgroep, door middel van de enquêtes, helder in kaart waren gebracht, konden er e-mails verstuurd worden. Nyenrode bediende met deze e-mailcampagne groepen die zich in verschillende fases van het salesproces bevonden. Sommigen waren al van plan om voor een opleiding te kiezen van Nyenrode, anderen kwamen middels deze mailing voor het eerst in aanraking met Nyenrode. Door het gebruik van verschillende templates, passend bij de behoefte van de verschillende doelgroepen, werd op deze manier iedereen aangesproken. Om de conversie verder te verhogen, werd een herinneringsmail verstuurd naar alle personen die de e-mail niet hadden geopend.

Resultaat

Na de actie had 26% de mail geopend, waarvan 15% een daadwerkelijke lead was. Uit de belevingssessies bleek dat 1 op de 3 bezoekers ook werkelijk een MBA student werd: een resultaat waarmee Nyenrode dik tevreden was: de klassen zaten weer vol.

Conclusie

Bovenstaande voorbeelden tonen veel verschillende bedrijven welke bezig zijn met e-mailmarketing. Hieruit blijkt dat bijna ieder bedrijf een e-mailcampagne kan uitvoeren, mits er vooronderzoek is gedaan naar de doelgroep. Door te onderzoeken wie de e-mail leest, kan de boodschap beter worden gericht aan de ontvanger wat zorgt voor een conversieverhoging.

Tot slot laten we een infographic zien waarom e-mailmarketing daadwerkelijk loont:

Infographic_emailmarketing

Bronnen en relevante artikelen:

Summary
Succescase in e-mailmarketing
Article Name
Succescase in e-mailmarketing
Description
In een aantal eerdere blogberichten besteedden we aandacht aan e-mailmarketing. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat e-mailmarketing ondanks de looptijd nog altijd erg effectief is. Om aan te tonen dat e-mailcampagnes daadwerkelijk goed werken, hebben we succesvolle cases in e-mailmarketing voor jullie opgezocht. Lees hieronder wat een goede e-mailcampagne teweeg kan brengen.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie