Stappenplan voor Adwords

Stappenplan voor Adwords

Naast zoekmachine optimalisatie (SEO), is het ook mogelijk om te adverteren via Google Adwords (SEA). Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor adverteren binnen Google. Het is allereerst belangrijk om concreet te maken waarom je wil adverteren via Adwords en wat je ermee wil bereiken. Voorbeelden van doelen zijn het creëren van meer naamsbekendheid, een hogere conversie of toename in omzet.

Allereerst leggen we het begrip conversie uit. Conversies zijn doelen die je stel op je website. Voorbeelden van conversies zijn bijvoorbeeld:

  • Aanmelding voor de nieuwsbrief
  • Aanvraag van een dienst
  • Online aankopen
  • Offerte aanvraag

Deze doelen hangen dus af van hetgeen dat je met je website wil bereiken.

Wanneer je voor jezelf besloten hebt waarom je een campagne wil maken, kun je naar Adwords gaan om te starten. Log eerst in met je google account of kies een ander account. Zodra deze stap is doorlopen, maak je een campagne aan.

Aanmaken van de campagne

Bij het aanmaken van de campagne kies je allereerst het soort netwerk waar je gevonden wil worden. Dit kan het zoeknetwerk, displaynetwerk of een combinatie van beiden zijn. Het zoeknetwerk is de zoekpagina van Google zelf en de bijbehorende pagina’s (Google Maps, Google afbeeldingen). Het displaynetwerk zijn websites die zich hebben aangemeld via Google AdSense om advertenties te ontvangen. Het is aan te raden om in ieder geval het zoeknetwerk te gebruiken, omdat dit binnen Google zelf hangt. De keuze om het displaynetwerk te gebruiken hangt af van het doel waarmee je adverteert. Het display netwerk is breder waardoor het hoogstwaarschijnlijk kwalitatief mindere leads oplevert. Wanneer het doel is om voornamelijk awareness te creëren is dit juist goed, omdat je meer naamsbekendheid op internet wil genereren.

Daarna kunnen apparaten toegevoegd worden. Standaard worden de advertenties op alle apparaten goed weergegeven. Met de toename van internetgebruik op mobiele apparaten is dit logisch en praktisch.

Vervolgens kan er gekozen worden waar de advertentie getoond wordt, aan de hand van locatie. Een lokale fietswinkel in Amsterdam heeft er weinig baat bij als de advertentie in Maastricht wordt getoond. Door een locatie toe te voegen voorkom je onnodige verspilling aan clicks en richt je je op de kwalitatieve bezoekers. Dit geldt ook voor de taal die wordt ingesteld, het is aan te raden om de taal van de locatie aan te houden, tenzij (bijvoorbeeld) op een andere bevolkingsgroep wordt gericht.

Google AdWords Budget

Het is belangrijk om te bepalen hoeveel je wil uitgeven aan een adwords campagne. Een goede investering is belangrijk om er optimaal de vruchten van te kunnen plukken. Allereerst kan er gekozen worden uit verschillende biedstrategieën, namelijk:

  • CPC (Cost per click): Er wordt een bepaald bedrag per keer in rekening gebracht per keer dat op de link van de advertentie wordt geklikt
  • CPM (Cost per Mile): Kosten per 1000 vertoningen in de zoekresultaten
  • CPA (Cost per Action): Er wordt een bedrag in rekening gebracht voor iedere conversie.

Bij Adwords kun je vervolgens een dagbudget ingeven. Wanneer dit budget op is, wordt de advertentie niet meer getoond waardoor je kosten inzichtelijk blijven. Vaak is het in het begin lastig om te weten welk budget uitgegeven dient te worden. Een handige manier is om de te verwachte opbrengsten in het begin volledig in te zetten op adwords budget. Zorg dat je net iets boven dit bedrag gaat zitten, zodat je het volledige resultaat eruit kan halen. Vervolgens kun je evalueren en het bedrag eventueel aanpassen. Daarnaast is het ook belangrijk om te bekijken hoeveel je zoekwoorden waard zijn, zodat je kunt uitrekenen hoeveel vertoningen worden weergegeven voor jouw budget. Hierop komen we later terug.

Advertentie opmaken binnen Google AdWords

De advertentie kan eenvoudig worden opgemaakt. Door het invullen van de url, samenvatting en titel wordt deze opgemaakt. Het is hierbij belangrijk dat de advertentie in het oog springt. In dit blog geven we tips over het maken van een pakkende advertentietekst.

Zoekwoorden toevoegen aan Google AdWords

Het is belangrijk om zoekwoorden te formuleren waarop je graag gevonden wil worden. Om goede zoekwoorden te formuleren is het belangrijk na te gaan op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Het is hierbij de kunst om zoekwoorden te vinden waarop de concurrentie niet gevonden wordt. Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van longtail zoektermen.

 

Longtail zoektermen

Wat zijn dat dan, longtail zoektermen? Hoor ik je denken. Dat zijn zoektermen die bestaan uit minimaal 3 woorden. De reden waarom je je hier voornamelijk op moet richten is omdat de concurrentie dit vaak minder doet en omdat de koopintentie bij longtail zoektermen hoger is. De onderstaande afbeelding legt dat uit:

longtailseo

 

Hoe weet ik welke longtail zoektermen ik kan gebruiken?

Bij het gebruik van longtail wil je graag termen gebruiken die worden gebruikt door je doelgroep. Maar hoe kom je erachter welke termen je moet gebruiken? Daar geven we je graag wat tips bij:

  1. Kijk naar de zoeksuggesties van Google

Google geeft bij het gebruik van je zoekwoorden vaak andere suggesties. Dit zijn goede termen om te gebruiken om je keywords heen. Zie de onderstaande afbeelding:

zoeksuggestie_google

Ook onderaan de pagina van de zoekresultaten geeft Google gerelateerde zoektermen aan het zoekwoord, welke ook gebruikt kunnen worden:

gerelateerd_zoekresultaat

  1. Zoek op forums naar het desbetreffende onderwerp

Op forums worden vaak vragen gesteld door de doelgroep wanneer je op een bepaald onderwerp zoekt. Zoek dan in de zoekbalk op “onderwerp + forum”. De onderstaande afbeelding toont als voorbeeld een forum over racefietsen

forum_longtail

De bovenstaande afbeelding toont al een aantal vragen die relevant kunnen zijn voor je doelgroep. Daarnaast zullen er nog veel meer vragen getoond worden wanneer je inzoomt op de vragen binnen het forum.

  1. Maak gebruik van de tool Ubersuggest

Ubersuggest is een tool die zoektermen relateert aan een bepaald zoekwoord. Op deze manier krijg je wellicht nieuwe ideeën voor je longtail zoektermen.

 

  1. Vraag een zoekwoordanalyse aan

Hoewel het een SEO scan wordt genoemd, zijn de zoekwoorden die wij adviseren ook prima in te zetten voor Google Adwords. Wij sturen voornamelijk op longtail zoekwoorden. Vraag daarom een zoekwoordanalyse analyse.

Zoekwoorden uitsluiten

Wanneer je optimaal gebruik wil maken van je budget, is het handig om gebruik te maken van uitsluitingswoorden. Dit zijn woorden waarop je niet gevonden wil worden. Wanneer je bijvoorbeeld niets gratis verkoopt op je website, is het slim om het woord ‘gratis’ uit te sluiten. Op deze manier word je er op geen enkele manier op gevonden, wat zorgt voor meer kwalitatieve bezoeken.

Google Adwords advertentieplanner

Wellicht heb je al inzicht in de tijden waarop je doelgroep online is. Wanneer je dit (nog) niet weet, zul je hier waarschijnlijk naar mate de tijd vordert van je campagne meer zicht op krijgen. Je kunt daarom met de planner in Adwords aangeven wanneer je advertentie wel of niet getoond wordt. Op deze manier zorg je ervoor dat je doelgroep beter bereikt wordt.

Meten = weten!

Omdat je natuurlijk het maximale uit je campagne wil halen is het essentieel om te je conversies te meten. Zowel via Adwords als Analytics is het mogelijk om conversies bij te houden, zodat je je campagne kan optimaliseren door bijvoorbeeld zoekwoorden te verwijderen die slecht scoren, bepaalde woorden uitsluiten of tijdstippen aanpassen waarop de advertentie getoond wordt. Gebruik je inzichten om je AdWords budget slimmer in te zetten.

Zelf aan de slag met AdWords of AdWords uit laten voeren?

Summary
Stappenplan voor AdWords
Article Name
Stappenplan voor AdWords
Description
Naast zoekmachine optimalisatie (SEO), is het ook mogelijk om te adverteren via Google Adwords (SEA). Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor adverteren binnen Google. Het is allereerst belangrijk om concreet te maken waarom je wil adverteren via Adwords en wat je ermee wil bereiken. Voorbeelden van doelen zijn het creëren van meer naamsbekendheid, een hogere conversie of toename in omzet.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Tags:
, ,
Sterk Merkregisseurs
marketing@sterkmerkregie.nl

Sterk merkregisseurs voor vooruitkijkers We combineren strategische branding met datagedreven marketing. Zo geven we je grip op ál je inspanningen en processen. En werken we toe naar voorspelbare merkgroei. Zo nemen we samen de regie over je merk.

Geen reactie's

Geef een reactie