Wat is SEO Zoekmachine Optimalisatie?

Wat is SEO Zoekmachine Optimalisatie?

SEO (Zoekmachine Optimalisatie): Hoe pak je het aan? In ons artikel over zoekmachine optimalisatie wordt uitgelegd wat SEO precies inhoudt en welke acties vereist zijn om ervoor te zorgen dat je pagina bovenaan in Google verschijnt (met als doel meer bezoekers naar je website!) Lees snel verder om erachter te komen welke factoren hiervoor relevant zijn. 

Zoekmachine optimalisatie is het proces waarbij een website beter vindbaar wordt gemaakt in de onbetaalde zoekresultaten van een zoekmachine. Omdat Google nog altijd de grootste zoekmachine wereldwijd is wordt deze zoekmachine als uitgangspunt genomen.

Uit onderstaande afbeelding is af te leiden wat het verschil is tussen de betaalde (Google Ads) en onbetaalde zoekresultaten in de Google zoekresultaten.

SEO resultaten

Google wijzigt voortdurend de weergave van de zoekresultaten. Daardoor kan het voorkomen dat de betaalde zoekresultaten onder of boven de betaalde zoekresultaten voorkomen. Dit is mede afhankelijk van het zoekwoord.

Tip: Wanneer er voor het zoekresultaat het icoontje Adv. staat, dan weet je dat dit een betaald zoekresultaat is afkomstig uit Google Ads. Meer weten over Google Ads? Bekijk dan eens onze artikelen over Adverteren in Google (SEA)

Hoe bepaalt een zoekmachine zoals Google op welke positie in de zoekresultaten mijn website komt te staan?

De positie van een pagina in de zoekresultaten is van meerdere factoren afhankelijk. Dit worden ook wel ranking factoren genoemd. Een voorbeeld van een ranking factor is de <title> tag en de <h1> tag waarin het zoekwoord wordt verwerkt (het woord waarop je bezoeker zoekt binnen Google). Daarnaast is ook het aantal keren dat een pagina is gedeeld via social media waaronder Facebook. Het aantal links dat er naar een pagina wordt gelegd (ook wel backlinks genoemd) is ook een voorbeeld van een ranking factor. Er zijn wel meer dan 200 verschillende ranking factoren. Google berekent met geheime algoritmen van ranking factoren de positie van een pagina in de zoekresultaten.

Deze algoritmen zijn voortdurend aan ontwikkelingen onderhevig. Het is aan de SEO-specialist om met een gedegen zoekmachine optimalisatie strategie deze algoritmen te achterhalen en te toetsen.

Wat zijn de belangrijkste ranking factoren?

De ranking factoren zijn te verdelen onder de 3 pijlers van SEO. Vooraf lichten we deze 3 pijlers kort toe, bij elke pijler wordt de belangrijkste ranking factor benoemd. Met content wordt bedoeld: alles dat de bezoeker op een webpagina ziet dat door redacteuren kan worden toegevoegd zoals tekst, afbeeldingen en video’s. Techniek is samen te vatten onder de wijze waarop een zoekmachine in staat is de website op te nemen in de zoekresultaten. Linkbuilding kan omschreven worden als de populariteit van een webpagina ten opzichte van de concurrentie. De 3 pijlers met betrekking tot SEO komen later ook nog terug in dit artikel.

Ranking factor van Content
De belangrijkste ranking factor van content is het aantal woorden op een pagina. Dit komt neer op het plaatsen van relevante informatie in de vorm van tekst over het hoofdonderwerp van de pagina met daarbij gerelateerde informatie. Richtlijn hierbij is 1500 woorden per pagina.

Ranking factor van Techniek

De belangrijkste ranking factor van techniek is: zoekwoord in domeinnaam. Wanneer een relevant zoekwoord in de domeinnaam is opgenomen, krijgt dit zoekwoord meer autoriteit mee. Op basis van het zoekwoord op de pagina berekent Google de relevantie met het zoekwoord dat terugkomt in de domeinnaam.

Ranking factor van Linkbuilding
De belangrijkste ranking factor van linkbuilding is het aantal shares via social mediasites, waaronder: Facebook, Pinterest en Twitter. Ook wel “social shares” genoemd.

Content

De content is het totaal van alle teksten, links, afbeeldingen/foto’s, video’s, kortom alles dat je als bezoeker op een website ziet. De content van een website is een van de belangrijkste pijlers van zoekmachine optimalisatie (SEO). Google wilt de bezoeker een optimaal zoekresultaat leveren. Het is dan begrijpelijk dat een webpagina relevante content moet bieden dat zo goed mogelijk aansluit bij het zoekwoord in een zoekopdracht. Dit is ook de reden dat Google tegenwoordig featured snippets weergeeft, zoekresultaten die worden uitgelicht als ze antwoord geven op de vraag binnen Google. Met featured snippets kan je tussen de 30-50% van het totale zoekvolume binnenhalen op je pagina!

Content dat verrijkt wordt met video’s (rich-content) roept interactie op met de bezoeker. Dit is precies wat er belangrijk is voor een pagina. Je wilt immers graag dat pagina’s op social mediaplatformen, zoals Facebook worden gedeeld. Door het toevoegen van video’s op een pagina zijn mensen sneller geneigd om naar een pagina te linken en vaker terug te komen. Wil je gemakkelijk & snel je content uitingen in één overzicht hebben staan? Download dan gratis de mark@ing contentkalender!

Techniek

Met techniek wordt veelal de semantische opbouw van de HTML-code bedoeld en hoeverre een zoekmachine in staat is een website op te nemen in de zoekresultaten. Met de semantische opbouw van de HTML-code wordt bedoeld dat een website geprogrammeerd is conform de Google Webmaster Richtlijnen en de richtlijnen van het W3C. Het W3C is een instantie die richtlijnen voor het web beschrijft. Om een website te controleren of deze voldoet aan de richtlijnen van W3C kun je gratis laten controleren met de W3C validatietool.

Google beschrijft kwaliteitsrichtlijnen waaraan een website moet voldoen, zodat handmatige spam activiteiten die tegen de site worden ondernomen worden voorkomen. Deze handmatige spam activiteiten zijn acties tegen illegaal toegepaste SEO activiteiten  (in het engels ook wel: “Black Hath SEO” genoemd), die in strijd zijn met de Google Webmaster Richtlijnen. De webmaster richtlijnen zijn na te lezen op de webpagina van de Google Webmaster Richtlijnen.

Linkbuilding

Met linkbuilding wordt het ontvangen van links van externe websites bedoeld. Dit zijn de backlinks van een pagina. Een link van Pagina A naar pagina B telt als een stem voor pagina B.

Het gaat hierbij niet alleen om de kwantiteit van de links maar met name de kwaliteit van de backlinks. Kwaliteit van links wordt verkregen door ervoor te zorgen dat er enkel relevante links vanaf externe domeinen naar jouw website worden gestuurd.

Het aantal links dat men legt naar een pagina op je website geeft de relevantie aan van content op je pagina. In de link anchor tekst staat een relevant zoekwoord voor de pagina waar naartoe wordt gelinkt.

2
Voorbeeld link anchor tekst: “Download direct de contentkalender van mark@ing”

In de afbeelding “Voorbeeld link anchor tekst” is de tekst ”Download direct de contentkalender van mark@ing” de link anchor tekst.

Zoekmachine optimalisatie rust op de 3 belangrijke pijlers: content, techniek en linkbuilding die alle 3 constante aandacht vereisen voor het optimaal vindbaar maken van een website.

Nooit meer afhankelijk zijn op het gebied van zoekmachine optimalisatie? Volg een zoekmachine optimalisatie (SEO) training! 

Summary
Wat is SEO zoekmachine optimalisatie?
Article Name
Wat is SEO zoekmachine optimalisatie?
Description
SEO (Zoekmachine Optimalisatie): Hoe pak je het aan? In ons artikel over zoekmachine optimalisatie legt de SEO-specialist uit wat SEO precies inhoudt en welke acties vereist zijn om ervoor te zorgen dat je pagina bovenaan in Google verschijnt. Wil je daarnaast je website gratis laten scannen op het gebied van SEO? Vraag dan direct de mark@ing SEO-scan aan!
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Koen Paquay
koen@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie