16 mrt Rich snippets – Een verrijking voor je zoekresultaten
Met Rich Snippets boost je je zoekresultaten. Rich snippets zorgen voor een verrijking van je zoekresultaat waardoor je beter zichtbaar bent ten opzichte van je concurrent en daardoor beter de aandacht trekt. Lees snel verder als je erachter wilt komen wat rich snippets precies zijn en op welke manier jij een boost in je bezoekersaantallen kan genereren.
Een normaal zoekresultaat binnen zoekmachines (waaronder Google) heeft een titel, URL en meta description (beschrijving). Dit zoekresultaat ziet er als volgt uit voor deze pagina:
Je kan je voorstellen dat er 100 dezelfde zoekresultaten zijn, waardoor een bezoeker door de bomen het bos niet meer ziet. Echter, wanneer je jouw zoekresultaat aantrekkelijker maakt (waardoor het er bovenuit springt ten opzichte van de concurrentie) zal je zien dat de CTR (doorklikratio) explosief stijgt waardoor jij meer bezoekers op je website krijgt!
Hieronder heb ik een voorbeeld hoe een rich snippet er voor deze pagina kan uitzien:
Wanneer dit in je zoekresultaten naar voren komt in plaats van een ‘standaard’ tekstresultaat, zal je begrijpen dat mensen sneller geneigd zijn hierop te klikken. Hieronder leg ik je uit welke typen rich snippets er zijn en hoe je deze kan toevoegen voor jouw website.
Soorten rich snippets
Review snippets:
Ten eerste is het mogelijk om reviews te verwerken in je zoekresultaat. Wanneer je er op let binnen Google, zie je dat deze vorm al vrij vaak wordt toegepast door websites. De resultaten waar gebruikers je producten kunnen reviewen, kunnen getoond worden als snippet. Door een review programma te gebruiken (o.a. Google reviews) kan je dit toe laten voegen door een developer.
Dit ziet er dan als volgt uit:
..Wanneer je een Google Mijn Bedrijf account heb, kunnen hier die desbetreffende reviews worden toegevoegd (of via een eigen review programma desgewenst!)
Product snippets
Het is mogelijk om producten te laten zien in je zoekresultaat, hierbij komt de productnaam, prijs en of het in voorraad is te laten zien.
Recepten:
Voor website die recepten aanbieden zijn deze snippets een uitgelezen kans. Zij kunnen hun zoekresultaten aanvullen met foto’s van hun recept. Verder kan er kooktijd en bijvoorbeeld ingrediënten aan toegevoegd worden.
Event snippets
Bedrijven die evenementen organiseren kunnen ervoor kiezen deze eventsnippets meer aandacht te geven door datums van events prominent te tonen in een snippet.
Op welke manier kan je rich snippets toevoegen aan je pagina’s?
Normaliter kan je niet zelf rich snippets implementeren, mits je een website developer bent en in de backend van een website stukjes code kan toevoegen. Gelukkig heeft WordPress een handige plugin waarmee je zelf rich snippets kan toevoegen aan een pagina, namelijk All In One Schema Rich Snippets. Geef aan wat voor type rich snippet je wil toevoegen en vul de gevraagde velden in.
Heb je geen WordPress? Check bij je webbouwer of hij dit zelf kan implementeren op pagina’s of vraag of er voor jouw type CMS plugins beschikbaar zijn.
Waarom zou je rich snippets toevoegen aan je zoekresultaten?
Doordat de zoekresultaten er aantrekkelijker uit zien dan de “normale” zoekresultaten, zorgt dit voor een hogere CTR (doorklikratio). Wanneer er vaker op jouw link wordt geklikt zal de pagerank een betere score. Dit zorgt daarom indirect voor een betere positie binnen de organische resultaten van Google.
Daarnaast draagt het bij aan de gebruiksvriendelijkheid. De bezoeker weet meteen waar jouw website over gaat. Dit kan tevens verhogend werken voor je conversie.
Testen of je rich snippets goed zijn ingevoerd?
Met een handige tool van Google kan je zien of je rich snippets goed hebt toegevoegd. Met deze link kan je testen of je ze nog moet optimaliseren én kan je een voorbeeld van de rich snippet zien. Google bepaalt namelijk altijd zélf of een rich snippet wordt getoond, dus bij twijfel, raadpleeg deze tool.
Nog een stap verder.. featured snippets!
Naast rich snippets heb je ook nog featured snippets die ervoor kunnen zorgen dat het aantal bezoekers naar jouw website wordt verhoogd. Het verschil met rich snippets is dat bij featured snippets geen (technische) implementatie vereist is, maar dat je gewoon hele goede content moet schrijven om zo’n resultaat te krijgen:
Indien je graag zelf aan de slag wil met rich snippets, bekijk hier de handleiding van Google of neem contact op met ons!


Geen reactie's