01 mei Marketing automation tools: SharpSpring vs MailChimp
E-mail automation programma’s zijn bijna niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Maar het ene programma is het andere niet. Het is dan ook van belang om duidelijk in beeld te hebben wat je met een programma kan bereiken om een goede keuze te kunnen maken. Zit jij er aan te denken om met SharpSpring of MailChimp te gaan werken of over te stappen op één van deze twee? Dan zit je hier goed! In deze blog vertellen we je alles over deze 2 marketing automation tools en wat de overeenkomsten en verschillen zijn.
Marketing automation tool #1: SharpSpring
SharpSpring is een e-mail marketing automation programma dat een nieuwe generatie van marketing aanprijst met verschillende mogelijkheden, functionaliteiten en uitvoeringen. Het is één van de meest flexibele platformen in de markt. Data verzameling is volledig geïntegreerd en met tal van mogelijkheden wordt elke inkomende lead vastgesteld en kan alle inkomende data vergeleken worden om een volledig overzicht te krijgen van de activiteit op jouw website.
Het programma houdt het gedrag van je bezoekers in de gaten en verzamelt op basis hiervan informatie, zodra een lead aanwezig is in de database. Met die informatie vergemakkelijkt het jou om onderbouwde beslissingen te nemen. SharSpring beoordeelt bezoekers met een score op basis van hun activiteit. SharpSpring biedt ongelimiteerde hulp en beschikt over een reactief development team. Het gebruik van SharpSpring door honderden agentschappen en duizenden bedrijven over de gehele wereld maakt het een professioneel en betrouwbaar programma.
Voordelen SharpSpring:
✓ Geïntegreerde dataverzameling
✓ Volledig overzicht van de activiteit van bezoekers op je website
✓ E-mails & opvolging naar leads volledig geautomatiseerd
✓ Reactief development team
Marketing automation tool #2: MailChimp
Ook MailChimp is een volledig geautomatiseerd e-mailprogramma. Hiermee kunnen nieuwsbrieven tegelijkertijd naar een grote gesegmenteerde doelgroep gestuurd worden. Het geeft gebruikers verschillende mogelijkheden als e-mail tracking, campagnes opstellen en inzicht in doorklikratio’s en rapportages. Het houdt de statistieken van de bezoekers bij door te kijken naar de activiteit van de bezoeker op de mail. De opens, kliks en doorgestuurde berichten worden bijgehouden. Wil je weten hoe je ervoor zorgt dat jouw mailings geopend worden? Bekijk dan eens dit artikel over het verhogen van je openingsratio. MailChimp is geschikt om verschillende templates te ontwerpen en designen en staat bekend om de gebruiksvriendelijkheid. Dit marketing automation programma wordt wereldwijd succesvol ingezet.
SharpSpring en MailChimp zijn beide wereldwijd succesvolle e-mail automation programma’s. Op het eerste oog is er dus niet zo heel veel verschil. Wanneer beide programma’s beter onder de loep genomen worden wordt wel duidelijk dat er wel degelijk verschillen zijn die jouw keus zullen beïnvloeden. De vraag die je jezelf vooraf moet stellen is: “Welk inzicht wil ik krijgen met het inzetten van een e-mail automation programma?” Zie hier een aantal succescases van e-mailmarketing.
De volgende vergelijkingen zullen aangeven welk van de 2 programma’s het antwoord op jouw vraag kunnen vervullen.
Voordelen MailChimp:
✓ Eenvoudig gesegmenteerde doelgroepen voorzien van informatie via e-mail
✓ Inzicht in gedrag binnen de e-mail (o.a. openings- en doorklikratio’s)
✓ Ontwerpen van verschillende e-mailtemplates
✓ Vriendelijk in gebruik
Vergelijk in functies: wat is het verschil tussen SharpSpring & Mailchimp?
Je zal merken dat SharpSpring een stuk verder gaat dan MailChimp. Waarbij de eerstgenoemde veel specifieker ingaat op het analyseren van de bezoekersactiviteit houdt MailChimp het meer bij standaard dataverzameling. Beide houden ze de leadverzameling bij. Echter gaat SharpSpring nog een stukje verder en kun je op leads segmenteren. Op basis van profielkenmerken kun je hiermee veel persoonlijker benaderen met leadsegmentatie. Wil je meer omzet met het verhogen van jouw e-mail database? Hier vind je hoe je dit eenvoudig en snel doet. Beide programma’s geven inzicht in de statistieken door middel van een sales rapport. Waarbij SharpSpring weer een stapje verder gaat met het bieden van de mogelijkheid tot real-time sale alerts. Het programma toont verkoop, e-mail en tekstmeldingen waardoor direct wordt gewezen op interessante data uit zeer recente activiteit. Twee overige functies waarbij SharpSpring zich onderscheid van MailChimp zijn het toepassen van A/B testen en het invoeren van grote uitgebreide social media posting.
Prijsvergelijk van marketing automation tools
In de afbeelding is een prijsvergelijking te zien tussen het aanbod van MailChimp en SharpSpring. Voor een dienst van SharpSpring betaal je beduidend meer dan MailChimp. Dit heeft te maken met bovengenoemde functiemogelijkheden. Vanwege de vele uitgebreidere mogelijkheden bij SharpSpring kan een stuk gerichter ingezet worden op de doelen. De keuze voor MailChimp of SharpSpring is dan ook afhankelijk van de doelen die je wilt bereiken met het e-mail automation programma. Indien je het gedrag van de bezoeker ook na de ‘’klik’’ (op je website) wilt volgen is MailChimp geen goed e-mail automation programma. Indien je enkel wil inspelen op de persoonlijke kliks binnen een e-mail, heb je al voldoende aan MailChimp. Naast de hogere prijs die je bij SharpSpring betaalt voor het aantal contacten, dien je ook éénmalige opstartkosten te betalen. MailChimp rekent deze kosten niet. Al bij al is de prijs/kwaliteitverhouding van SharpSpring zeer goed te noemen. Ook MailChimp heeft een redelijk goede verhouding.
Hieronder zie je de waardeverhouding tussen beide programma’s.
MailChimp of SharpSpring?
SharpSpring is beduidend duurder dan MailChimp. Dit heeft ermee te maken dat dit marketing automation systeem veel meer mogelijkheden biedt. SharpSpring is uitgebreider en biedt meer kansen, maar is daarmee ingewikkelder in gebruik dan MailChimp. SharpSpring geeft je niet zoals MailChimp alleen inzicht in de persoonlijke kliks, maar biedt meer en geeft de gehele customer journey uitgebreid weer.
Wil je gesegmenteerde mails versturen en personele interesse tot aan de ‘’klik’’ inzien, dan is MailChimp een goed e-mail automation systeem. Hecht je waarde aan persoonlijke mailings en aan het inspelen op de persoonlijke customer journey ook na de ‘’klik’’, dan is SharpSpring voor jou het meest geschikte programma.
Zelf succesvolle campagnes inzetten via jouw gewenste e-mail automation programma? Bekijk dan de 7 tips voor een succesvolle campagne!
Onder het genot van een kopje koffie een keer bijpraten over de mogelijkheden van marketing automation? Vul onderstaand formulier in of neem direct contact op met ons!


Geen reactie's