14 nov Linkbuilding: verbeter je SEO!
Linkbuilding is een manier binnen de SEO-strategie om je domein meer autoriteit te geven. Door ervoor te zorgen dat je website technisch goed in orde is en je sterke content hebt, kan je relevante backlinks naar je website ontvangen. Welke methoden dat zijn, lees je in dit artikel.
Relevante content op webpagina’s is een vereiste bij het ontvangen van belangrijke inkomende links. Een goede metafoor voor een website is een magneet. Je trekt hiermee (nieuwe) bezoekers naar je website aan doordat je relevante content aanbiedt. Wanneer de content op een pagina regelmatig wordt aangepast is dit voor de bezoeker een trigger de pagina opnieuw te bezoeken. Daarmee krijg je terugkerende bezoekers. Terugkerende bezoekers bepalen onder andere het succes van een website.
Mensen zullen relevante, unieke en actuele content van nature graag willen delen met o.a. vrienden, kennissen of familie. Dit kan bij voorkeur op social media sites als Facebook, Twitter en Instagram en YouTube. Meer over Social Media wordt later in dit artikel beschreven. Omdat je de bezoeker content biedt waar zij interesse in hebben dan zullen zij geneigd zijn naar pagina’s binnen je website te gaan linken, omdat het hen iets biedt dat ook voor andere mensen relevant zal zijn. Dit is waar het balletje gaat rollen. Hier komt linkbuilding om de hoek kijken.
Soorten content
Er zijn verschillende voorbeelden van soorten content waar bezoekers graag naar linken (zeer relevant dus voor linkbuilding!) Hieronder som ik een aantal soorten voor je op:
- Blogberichten
- Reviews
- Nieuwsonderwerpen
- Case studies
- Whitepapers
- Nieuwsbrieven
- Aangeboden downloads
Het is belangrijk dat in alle uitingen de content op elkaar aansluit en elkaar niet tegenspreekt. Zodra content interessant genoeg is voor je doelgroep om te delen, zal je snel genoeg backlinks ontvangen en word je een autoriteit op internet.
Linkbuilding
Bij linkbuilding wordt geprobeerd de content op een natuurlijke manier populair te maken onder de doelgroep. Die natuurlijke wijze van verkrijgen van links is belangrijk omdat Google hier waarde hecht aan natuurlijk verkregen links naar je site toe. Links waarvoor is betaald is tegen de webmaster richtlijnen van Google in. Wanneer dit niet het geval is zal Google naar verwachting een waarschuwing geven of zelfs een penalty toekennen. Onlangs heeft Google een nieuwe Penguin update uitgerold waarbij slechte links worden tegengegaan. Pas dus op dat de linkbuilding strategie die je toepast in overeenstemming is met de Google Webmaster richtlijnen.
Linkbuilding strategie?
Je hebt een nader te kiezen linkbuilding strategie nodig om voor een website de linkbuilding uit te voeren. Denk bij het bepalen van je linkbuildingstrategie zoal aan de capaciteit uitgedrukt in mensen, het beschikbare linkbuilding budget en de tijd die is begroot om linkbuilding uit te voeren. Maak gebruik van de linkbuilding matrix voor het bepalen van de linkbuilding strategie voor jouw website!
Linkbuilding Matrix © 2016 Trend Development
Bron: https://www.frankwatching.com/archive/2016/02/05/linkbuilding-maak-een-keuze-uit-25-technieken-matrix/
Linkbuilding en social media
Zoals je wellicht weet is social media niet weg te denken bij het verkrijgen van inkomende links. Google hecht dan ook waarde aan links afkomstig van diverse social media platvormen als Facebook, Twitter, Instagram e.d. Hierbij is het belangrijk om de volgende vragen te kunnen beantwoorden:
- Wie is je doelgroep?
- Waarin is je doelgroep geïnteresseerd?
- Op welke kanalen bevindt je doelgroep zich?
Pas wanneer je dit inzichtelijk hebt, kan je gericht een strategie gaan bedenken om je content te verspreiden waardoor het interessant is voor je doelgroep en zij het ook weer gaan delen.
Welke linkbuilding strategie hanteer jij?
Wil je direct weten welke linkbuilding strategie je kunt inzetten voor jouw bedrijf, of hoe dat je social media kunt inzetten voor het verbeteren van de link populariteit van je website of webshop? Neem dan direct contact op met koen@markating.nl!


Geen reactie's