Keuze voor een slider op de website

Keuze voor een slider op de website

Wanneer je een nieuwe website gaat ontwikkelen zijn een aantal keuzes belangrijk. Grofweg kan dit worden opgedeeld in 2 vragen; welke functionaliteiten dient je website te hebben (wat moet je ermee kunnen?) en hoe gaat het design van de website eruit zien? Het is belangrijk dat de keuzes ergens op gebaseerd worden, het is belangrijk dat de website doet waarvoor deze in het leven is geroepen en dat deze gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker van de website.

Over de laatste factor wordt in dit blog verder ingegaan. Een gebruiksvriendelijke website is erg belangrijk. Niet alleen Google bekijkt websites op basis van gebruiksvriendelijkheid, het werkt ook conversie verhogend wanneer een bezoeker prettig op de website zijn of haar weg kan vinden.

Gebruiksvriendelijkheid is een breed begrip. In eerdere blogs hebben we al besproken dat een website getoetst kan worden op gebruiksvriendelijkheid door middel van de Myer Briggs Type Indicator (MBTI) of de principes van Cialdini. Er zijn ontelbaar veel functionaliteiten waarvan een mening gegeven kan worden of ze wel of niet gebruiksvriendelijk zijn. In dit artikel gaan we in op een specifiek onderdeel.

De slider

Veel websites hebben op de landingspagina bovenaan een afbeelding staan. In sommige gevallen wordt er een slider gebruikt, verschillende afbeeldingen die elkaar constant afwisselen. De vraag is; is dit wel of niet gebruiksvriendelijk?

slider

Marketeers zijn dol op de slider

Veel marketeers gebruiken maar al te graag de slider, die ook wel carrousel wordt genoemd. Op het eerste gezicht ziet het er chique uit en het geeft de kans om uitgebreid de boodschap te weergeven. Maar is de slider ook net zo gebruiksvriendelijk als dat ‘ie er mooi uit ziet?

slider_no

Slider blijkt niet effectief te zijn

Hoe mooi en chique de slider er op het eerste gezicht ook uit ziet, schijn bedriegt. Uit onderzoek van Nielsen Norman Group blijkt dat een slider helemaal niet effectief is. De volgende punten blijken een ergernis voor de bezoeker te zijn:

  • De bezoeker heeft geen controle over de navigatie;
  • De teksten in sliders zijn moeilijk te lezen omdat ze snel verder rouleren;
  • De slider leidt af van de rest van de content in de pagina;
  • De slider zorgt vaak voor een langzamere website, wat tot ergernis bij de bezoeker leidt.

Om deze argumenten bij te staan, is er een website gebouwd die de nadelen van een slider uitvergroot. Hoewel dit lichterlijk overdreven is, krijg je wel een beter beeld bij het negatieve advies van de slider. Klik hier om de website te bekijken.

Daarnaast kun je jezelf afvragen waarom je meerdere afbeeldingen nodig hebt terwijl je je boodschap in één slider zou moeten vertellen. Je kunt je afvragen of je boodschap sterk genoeg is met een afbeelding, anders zal deze aangepast moeten worden. Uit een ander onderzoek blijkt dat een carrousel helemaal niet werkt. Op de eerste afbeelding wordt geklikt, op de daaropvolgende afbeeldingen niet tot nauwelijks.

We mogen uit dit artikel concluderen dat een slider geen toegevoegde waarde heeft voor een website en dat het meer ergernis oplevert en geen conversie. Wanneer je tóch een slider wil implementeren, zorg dan dat je de effectiviteit meet en laat het ons weten! Wij zijn benieuwd naar alle ervaringen over het gebruik van sliders, neem dus gerust contact met ons op!

Bronnen & relevante artikelen:

Summary
Keuze voor slider op de website
Article Name
Keuze voor slider op de website
Description
Wanneer je een nieuwe website gaat ontwikkelen zijn een aantal keuzes belangrijk. Grofweg kan dit worden opgedeeld in 2 vragen; welke functionaliteiten dient je website te hebben (wat moet je ermee kunnen?) en hoe gaat het design van de website eruit zien? Het is belangrijk dat de keuzes ergens op gebaseerd worden, het is belangrijk dat de website doet waarvoor deze in het leven is geroepen en dat deze gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker van de website.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Sterk Merkregisseurs
marketing@sterkmerkregie.nl

Sterk merkregisseurs voor vooruitkijkers We combineren strategische branding met datagedreven marketing. Zo geven we je grip op ál je inspanningen en processen. En werken we toe naar voorspelbare merkgroei. Zo nemen we samen de regie over je merk.

Geen reactie's

Geef een reactie