Een keurmerk voor je website: Do or don’t?

Een keurmerk voor je website: Do or don’t?

Om een autoriteit te worden op internet, is het belangrijk om erkend te worden. Je kunt zelf wel verkondigen over hoe goed je bedrijf is, maar als anderen dat voor je doen is het nog beter. Recencies of klantreviews kunnen daarom erg waardevol zijn voor je bedrijf. Een andere manier om erkenning te krijgen, is door een keurmerk te ontvangen. In dit artikel behandel ik verschillende soorten keurmerken, de vereisten ervan en noem ik voorbeelden uit de praktijk.

Tegenwoordig zijn er veel verschillende keurmerken, afhankelijk van de branche waarin je opereert en de normen en waarden die je bedrijf hanteert. Een belangrijke erkenning voor webshops is het Thuiswinkel Waarborg keurmerk.

Thuiswinkel Waarborglogo-thuiswinkel-waarborg-thuiswinkel-org

Het doel van het keurmerk is het opbouwen van een vertrouwensband met consumenten tijdens het kopen op afstand. Online shops komen namelijk als paddenstoelen uit de grond en het blijkt dat de consument hier ook behoefte aan heeft. Omdat kopen op afstand vaak meer risico’s met zich meebrengt (heeft het bestelde artikel de juiste maat, voldoet het aan de verwachting en de levering), spelen keurmerken hier op in.

Waarom als webshop aansluiten bij het Thuiswinkel Waarborg keurmerk?

Volgens cijfers van Thuiswinkel.org kent maar liefst 90% van hun consumenten het logo. Daarnaast zegt 72% van de consumenten eerder een aankoop te doen bij een bedrijf met het keurmerk. Ook zorgt het keurmerk voor de belangen van de leden. Zo biedt zij gratis juridisch advies, onderzoeken en kennisuitwisseling aan hun leden.

Aan welke eisen moet de webwinkel voldoen?

Leden dienen uiteraard online producten en/of diensten te verkopen aan consumenten in Nederland. De leden van het keurmerk kunnen alle branches vertegenwoordigen. Jaarlijks wordt er een certificeringstraject doorlopen, om te bekijken of de leden nog steeds geschikt zijn om lid te blijven. De eisen zijn als volgt:

  1. Financiële criteria

Het bedrijf moet kunnen aantonen financieel gezond te zijn. Zo wordt er ieder jaar gekeken naar onder meer de solvabiliteit, liquiditeit, betalingstermijn en het exploitatieresultaat.

  1. Gedragsregels en wettelijke criteria

De leden dienen zich te houden aan de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg en het naleven van de Wet Koop op Afstand. De gedragsregels van het keurmerk bevatten eisen over de contactgegevens, algemene voorwaarden van je webshop, aanbod, betalingsmogelijkheden, levering, herroepingsrecht voor de consument, garantie voor de consument, klachtenafhandeling, omgang van persoonsgegevens, het gebruik van mailings en beveiligingssoftware. Benieuwd naar alle regels? Bekijk ze hier.

  1. Kosten

Voordat een bedrijf het certificeringsproces kan doorlopen, dient het zich eerst in te schrijven. De kosten hiervan zijn € 75,-. Zodra de certificering akkoord is, wordt er € 390,- in rekening gebracht (deze certificering komt jaarlijks terug). Let op: startende ondernemingen (onder de 2 jaar) kunnen een korting ontvangen van € 150,-. Daarnaast wordt er een contributie betaald, afhankelijk van de jaaromzet van een bedrijf. Deze jaarlijkse kosten variëren van € 150,- tot maximaal € 29.000,-.

Bekende bedrijven met het Thuiswinkel Waarborg keurmerk

Dat Thuiswinkel Waarborg wordt gezien als een betrouwbaar keurmerk, blijkt wel uit de bekende webshops welke hierbij zijn aangesloten. Voorbeelden zijn Ahold (ah.nl, etos.nl, gall.nl, bol.com), Coolblue, KPN en H&M.

Overige keurmerken

Naast Thuiswinkel Waarborg zijn er ook nog andere keurmerken. De bekendste zijn hier op een rijtje gezet, zodat je zelf kan vergelijken welke het beste bij jouw webshop past.

keurmerk vergelijk

Bovenstaande keurmerken zijn net als Thuiswinkel Waarborg een aantal jaren aan het opereren in de markt en worden over het algemeen gezien als betrouwbaar. Waarschijnlijk is Thuiswinkel Waarborg de bekendste van het rijtje, maar dit is ook te zien aan de kosten. Zo betaal je bij de andere keurmerken vaste maandelijkse of jaarlijkse kosten, terwijl Thuiswinkel Waarborg inschrijfkosten, variabele kosten obv omzet en jaarlijks certificeringskosten berekent.

Is het aan te raden om een keurmerk te gebruiken?

Consumenten zijn vaak op zoek naar vertrouwen en zijn voorzichtiger met online aankopen dan aankopen in een fysieke winkel. Een keurmerk kan hierbij uitkomst bieden en kan zelfs de conversie van je webshop een boost geven. Wij raden het daarom aan om in ieder geval het aanvragen van een keurmerk in overweging te nemen. De meeste keurmerken bieden een eenvoudig aanmeldformulier aan via de website.

Welk keurmerk je gaat gebruiken, is uiteindelijk je eigen keuze. Hierin is geen goed of fout. Het is belangrijk dat het keurmerk past bij je webshop, door je de volgende zaken af te vragen:

  • Waar is het keurmerk bij aangesloten?
  • Wat is de norm?
  • Wat zijn de kosten?
  • Hoeveel leden hebben ze?
  • Wat zijn klantervaringen?
  • Welke voordelen bieden ze?
  • Wat kan ik verwachten op het gebied van juridische zaken of geschillen?
  • Waar zijn andere bedrijven uit dezelfde branche bij aangesloten?

 

Met bovenstaande keurmerken hebben we je op weg proberen te helpen. Dit zijn de meest bekende keurmerken in Nederland en zijn allen aangesloten bij een geschillencommissie. Mocht je toch nog vragen hebben dan kan je natuurlijk contact met ons opnemen!

Summary
Een keurmerk voor je website: Do or don't?
Article Name
Een keurmerk voor je website: Do or don't?
Description
Om een autoriteit te worden op internet, is het belangrijk om erkend te worden. Je kunt zelf wel verkondigen over hoe goed je bedrijf is, maar als anderen dat voor je doen is het nog beter. Recencies of klantreviews kunnen daarom erg waardevol zijn voor je bedrijf. Een andere manier om erkenning te krijgen, is door een keurmerk te ontvangen. In dit artikel behandel ik verschillende soorten keurmerken, de vereisten ervan en noem ik voorbeelden uit de praktijk.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Sterk Merkregisseurs
marketing@sterkmerkregie.nl

Sterk merkregisseurs voor vooruitkijkers We combineren strategische branding met datagedreven marketing. Zo geven we je grip op ál je inspanningen en processen. En werken we toe naar voorspelbare merkgroei. Zo nemen we samen de regie over je merk.

Geen reactie's

Geef een reactie