22 aug Is interactieve email de nieuwe standaard?
Interactieve email is in opkomst. Dit type mail verandert statische beelden in dynamische elementen waardoor de ontvanger direct een conversie kan uitvoeren. Voorbeelden hiervan zijn direct vanuit je inbox een formulier invullen, een bestelling afronden of een video bekijken.
Het is allemaal mogelijk in interactieve e-mails, maar gaat het ook de standaard worden? Dat lees je in deze blog!
Wat is een interactieve email?
Een interactieve email heeft functionaliteiten voor gebruikers. Enkele mogelijkheden van interactieve e-mails zijn het gebruik van:
- Dropdown of navigatie
- Een fotogalerij of carrousel
- Quiz, poll of enquête
..En nog veel meer!
Dit zijn slechts enkele voorbeelden die je kan gebruiken. Verder in deze blog zal ik enkele functionaliteiten verder uitlichten, inclusief voorbeelden. Sommige interactieve e-mails lijken wel miniwebsites!
Interactieve e-mail van Ziggo
Ik kwam voor het eerst in aanraking met interactieve e-mails op de DDMA Email Summit 2018. Hessel Boschma van VodafoneZiggo liet de volgende video (van slechts 2.41 minuten) zien waardoor ik in 1 keer overtuigd was van de meerwaarde van interactieve e-mails.
Zoals je in de video kan zien zijn de mogelijkheden eindeloos, maar er zijn ook uitdagingen en struikelblokken.
Wat zijn de uitdagingen bij een interactieve email?
Eindeloos veel mogelijkheden betekent ook uitdagingen. Het ontwikkelen van interactieve elementen in e-mails brengt extra kosten met zich mee ten opzichte van statische elementen. Deze kosten moeten uiteraard opwegen tegen de baten. Grootste obstakel voor een definitieve doorbraak is in mijn ogen de ondersteuning door e-mail providers. Voor de ondersteuning kan grofweg onderscheid gemaakt worden tussen de volgende categorieën:
- E-mail providers die interactieve mails volledig ondersteunen (61% van alle e-mail opens)
Deze e-mail providers ondersteunen alle geavanceerde functionaliteiten. Wij houden het meest van deze categorie! 61% van de e-mail opens vind thierop plaats, dus deze e-mail providers worden veelal gebruikt.
iOS, Apple Mail, Android – Ice Cream Sandwich and Up
- E-mail providers die interactieve emails gelimiteerd ondersteunen (3% van de e-mail opens)
De e-mail providers die gelimiteerde ondersteuning voor interactieve e-mails bieden tonen niet alle interactieve elementen of deze elementen worden in een licht gewijzigde lay-out getoond. Een gedeelte van de interactieve elementen wordt wel getoond. Slechts een klein gedeelte van de e-mailgebruikers maakt van deze providers gebruik.
Yahoo!, AOL, Android – Gingerbread, Honeycomb
- E-mail providers die alleen statische mails ondersteunen, geen interactieve e-mails (36% van de e-mail opens)
In deze categorie vallen de e-mail providers die geen enkele ondersteuning bieden voor interactieve elementen in e-mails. E-mails zijn dus niet interactief, maar blijven statisch.
Gmail, Outlook desktop, Outlook.com, Windows Live mail, Gmail mobile app
*Statistieken afkomstig van e-mailclientmarketshare, gebaseerd op 1.27 miljard opens in oktober 2016
Google gaf eerder in 2018 te kennen dat Gmail later dit jaar AMP (Accelerated Mobile Pages) uit zal gaan rollen. Vanaf dat moment is het ook voor gebruikers van Gmail mogelijk om e-mails met interactieve functionaliteiten te ontvangen. Het aantal geopende mails die alleen statische content ondersteunen zal binnen enkele jaren te verwaarlozen zijn.
Interactieve email vs app
Sommigen beweren dat interactieve e-mails op termijn apps gaan vervangen. In mijn ogen is dat (nog) een brug te ver maar ten opzichte van een app zijn er vele voordelen:
- Geen download van een app nodig
- Jij bepaalt wanneer je klant de e-mail ontvangt. Door gebruik te maken van data kan je optimale relevantie creëren.
Voorbeelden van interactieve e-mails
Allemaal leuk en aardig, maar hoe kan ik gebruik maken van deze nieuwe functionaliteiten? Ik laat je graag wat inspirerende voorbeelden zien:
Product in de schijnwerper
Het Britse sandwichconcern Pret a Manger introduceert via een e-mail een (nieuw) product. De e-mail bevat een mini-website waarbij de gebruiker gemakkelijk kan switchen tussen verschillende smaken.
Interactieve formulieren direct in je mail
Het invullen van formulieren is in mijn ogen één van de quickwins. Heb je een actie die je wil promoten en waarvoor een deelnemer zich in kan schrijven? Plaats het formulier (en de bedankpagina!) in de e-mail. Elke online marketeer weet dat als het aantal clicks/afhaakmomenten lager is het aantal conversies zal verhogen.
Betaling in een interactieve email
Verlaten winkelwagen-mails 2.0. Afrekenen vanuit de e-mail. Hoe laagdrempelig wil je het maken voor je bezoeker? Randvoorwaarde is wel dat je al gegevens in het account hebt als betaalkaart, adres en achtergelaten producten.
Keuzes maken
JSwipe, de Amerikaanse variant van Tinder, laat je al in de e-mail ‘swipen’. Er worden 3 potentiële matches voorgelegd. Daarna ben je als bezoekers ‘verslaafd’ en is de kans levensgroot dat je doorgaat naar de app. Door de keuzes een stap naar voren te halen steeg het aantal interacties met 26% en werd de app 30% vaker geopend. Uiteraard leidde deze noviteit ook tot meer matches.
Conclusies
Als Gmail ook volledige ondersteuning biedt kan het merendeel van de e-mail providers de interactieve e-mails aan. De volgende stap is de adoptie door grote e-commerce partijen (bol.com/Coolblue etc.) zodat gebruikers gewend raken aan het gemak van interactieve e-mail. Maar komt het zover? JA! In mijn ogen worden interactieve e-mails de nieuwe standaard. Enige vraag is hoe lang het duurt voordat dit type e-mails mainstream is. Tot die tijd is mijn advies: ga experimenteren met interactieve elementen, maar zorg voor een goed fall-back scenario!
Heeft deze blog je geïnspireerd of heb je vragen? Laat het mij gerust weten en neem contact op via menzo@markating.nl óf volg een e-mailmarketing training!


Geen reactie's