Hoe zorg je ervoor dat jouw mailings geopend worden?

Hoe zorg je ervoor dat jouw mailings geopend worden?

Stel je voor: je bent een marketeer en hebt uitgebreid onderzoek gedaan naar de beste manier om je doelgroep te bereiken. Hieruit blijkt dat e-mailmarketing deel uitmaakt van je strategie. Maar hoe ga je het dan aanpakken? Je dient content ervoor te realiseren, het te promoten en vervolgens er conversie uit te slepen.

Hoe zorg je er dan voor dat er daadwerkelijk over wordt gegaan tot actie vanuit je mailing? Daar gaan we je in dit artikel meer over vertellen.

Effectiviteit van e-mail

Wellicht denk je bij het lezen van dit artikel, waarom e-mail? Zijn er niet veel meer nieuwe, hippere en innoverende kanalen waarmee ik mijn bezoeker kan trekken? Jazeker, maar e-mail blijkt ondanks de leeftijd hartstikke levend te zijn! Volgens Quicksprout blijkt dat e-mail tot 40x effectiever kan zijn bij het aantrekken van nieuwe klanten tegenover social media.

Ongeveer 15-25% van de ontvangers opent een e-mail. Eerlijk gezegd verbazen deze cijfers me wel, de ontvangers hebben zich namelijk vrijwillig ingeschreven om deze e-mails te ontvangen. Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat het hier alleen gaat om het openen van een e-mail, nog niet eens het doorklikken of daadwerkelijk actie te ondernemen. Om dit aantal te laten stijgen, voorzien we je in dit artikel van een aantal tips.

Email_click

1.   Bied de ontvanger iets aan

Voor wat, hoort wat. Een lezer gaat natuurlijk niet zomaar aanmelden voor een nieuwsbrief, hier dient iets tegenover te staan. Je hoeft niet meteen te denken aan grote prijzen om weg te geven, een klein gebaar kan net zo effectief zijn. Aangeven dat de lezer hierdoor als eerste op de hoogte is van het laatste nieuws met betrekking tot een bepaalde branche of product, kan al een trigger zijn om over te halen. Uiteraard moet de ‘beloning’ in lijn staan met waar je voor staat en wat je aanbiedt. Doe je dat niet, dan zullen je leads niet erg kwalitatief van aard zijn, waardoor je op de lange termijn hier niets mee bereikt.

2.   Zorg na de mail direct voor opvolging

Wanneer je ontvanger geïnteresseerd is geraakt in wat jij kan bieden, zorg dan dat hier meteen opvolging aan wordt gegeven. Zorg dat jouw e-mailprogramma gebruik maakt van opvolgmails, direct nadat de inschrijving is voltooid. Geef in deze mail de voordelen van de inschrijving aan (zoals de aanbieding waarmee je je ontvanger ‘gelokt’ hebt) en kom deze ook na! Belangrijk is om dit meteen te doen en niet pas na een paar uur (of erger nog, een paar dagen). Ontvangers die jou nog niet goed kennen zullen minder geïnteresseerd zijn of niet eens meer weten wie je bent als je niet meteen actie onderneemt.

Voorbeeld van een opvolgingsmail

Om ervoor te zorgen dat de ontvangers je niet vergeten, is het belangrijk om te zorgen voor een pakkende opvolgingsmail. Om ervoor te zorgen dat je je onderscheidt van alle andere mails die dagelijks de mailbox instromen, kun je deze punten erin meenemen:

 

  • Een persoonlijk stuk over jou of je bedrijf. Stel je zelf voor aan je lezer.
  • Voeg, indien je alleen bent, een foto van jezelf toe aan het persoonlijk stuk. Hierdoor onthoudt de lezer je sneller.
  • Promoot je product, zonder ‘pushy’ over te komen. Benoem en link er naar toe, maar zorg dat het niet overheerst in je mail.
  • Bied verwachtingen, geef aan wat de lezer kan verwachten. Geef bijvoorbeeld aan dat dit de eerste mail van een cursusreeks is, of dat er iedere x aantal dagen een onderwerp wordt geplaatst.
  • Voeg onderaan een regel toe waarin je de lezer eraan herinnert waarom hij of zij deze e-mails ontvangt. Geef aan dat de lezer zich heeft ingeschreven via een formulier en dat er altijd een mogelijkheid is om uit te schrijven.

 

3.   Gebruik een pakkende titel

Dit lijkt een open deur, maar werkt echt! Nadat de opvolgmail is verstuurd wil je dat de daaropvolgende mails ook worden gelezen. Je moet er daarom voor zorgen dat de lezers aan de hand van de titel nieuwsgierig worden gemaakt om verder te lezen. Zorg allereerst voor korte regels, zodat er nog niet teveel wordt prijsgegeven. Stel een vraag of plaats een quote welke uitnodigt om verder te lezen, zoals “De oplossing voor ..”. Eventueel kan er ook een persoon toegevoegd worden aan deze quote, welke autoriteit uitstraalt bij een bepaald onderwerp.

aankondiging_email

Een andere manier om een boost te geven aan je open rate, is het gebruik van cijfers. Deze lezen gemakkelijk weg en zijn specifiek. Een voorbeeld hiervan is “Laat je bezoekersaantal stijgen met 20%!”, of: “2e product gratis bij aankoop van..”

Probeer verschillende onderwerpregels en test deze. Het is logisch dat je niet meteen de gouden formule hebt gevonden, dat hoeft ook helemaal niet. Op den duur zul je merken waardoor jouw bezoekers het snelste klikken, geef dit proces de tijd.

4.   Personaliseer de e-mails

Net zoals in de opvolgingsmail, is het ook belangrijk om in je reguliere mailing een persoonlijke band op te bouwen met je lezer. Probeer de zakelijke toon los te laten en praat meer in de “Jij-en-ik”-vorm.

In veel e-mail templates is het mogelijk om de persoon bij naam te noemen. Door een bepaalde tag toe te voegen, wordt de naam van de ontvanger automatisch weergegeven. Dit zorgt voor een persoonlijke touch aan je e-mail.

5.   Creëer cliffhangers

Bijna iedere serie die op tv of internet te zien is eindigt met een cliffhanger. En wat is hiervan het resultaat? Juist, je wordt nieuwsgierig naar de volgende aflevering. Als dit zo gemakkelijk gaat met series op tv, waarom zou dit dan niet werken voor mailings?

Hoe kun je een cliffhanger bereiken met e-mails? Zie iedere mail in je e-maillijst als een aflevering uit een serie. Geef bijvoorbeeld in je eerste mail resultaten die je behaald hebt. Een voorbeeld: “in het eerste kwartaal is de omzet verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar!”. Vervolgens geef je aan dat je in je volgende mail het geheim achter dit resultaat vertelt.

To_be_continued

6.   Zorg voor interactie

Net zoals bij een normaal gesprek, komt informatie meestal van 2 kanten. Ook in je mails kun je interactie creëren. Vraag bijvoorbeeld of de bezoeker wil reageren op je artikelen op de website door middel van een link en geef aan dat je suggesties en meningen waardeert (en doe ook écht iets met de gegeven input!).

7.   Zorg voor kwaliteit, geen kwantiteit

Ik blijf het benoemen in mijn blogs: KWALITEIT gaat áltijd boven kwantiteit! Dit geldt niet alleen voor het gebruik van mailings, maar ook blogs, websites, social media campagnes en ga zo nog maar even door. Je kunt wel ellenlange e-mails schrijven, maar wanneer je niets zinnigs hebt te schrijven.. schrijf het dan niet. Zorg dat de ruimte die je gebruikt, ook goed gebruikt. Bij nietszeggende, lange stukken is de lezer zo weg en komt ook niet meer terug.

8.   Maak je e-mail leesbaar

Niets is zo irritant als een e-mail met teveel tekst, een vervelend lettertype of onduidelijke plaatjes. Laat bijvoorbeeld eerst je e-mail door anderen lezen voordat je ‘m verstuurt. Vermijd daarnaast contrasterende kleuren: rood en oranje gaan bijvoorbeeld zelden goed samen. En een rode achtergrond voor foto’s is ook niet aan te raden.

Verschillende_apparaten

Maak ‘m ook leesbaar op alle apparaten

In onze blog over de Mobilegeddon waarin Google ervoor zorgt dat websites welke niet worden ondersteunt op mobiele apparaten lager scoren binnen Google, wordt het belang van een mobiele website onderstreept. Google heeft deze update doorgevoerd omdat het verkeer via mobiel toeneemt. Zorg daarom ook dat de e-mails die je verstuurt leesbaar zijn op alle apparaten, want niets is zo irritant als een website die zich niet aanpast aan je device.

9.   Zorg voor consistentie

De lezer moet bij de eerste mailing al weten hoe vaak er mailings verstuurd worden. Wanneer je aangeeft 1x per week een mailing de deur uit te doen, zorg dan dat dit ook gebeurt. Je kwalitatieve ontvangers zullen echt uitkijken naar de nieuwsbrief en teleurgesteld zijn wanneer het niet wordt nagekomen.

Hulp nodig bij je e-mailcampange? Neem contact op met ons en wij adviseren je graag!

Bronnen & Relevante artikelen:

Summary
Hoe zorg je ervoor dat jouw mails geopend worden?
Article Name
Hoe zorg je ervoor dat jouw mails geopend worden?
Description
Hoe zorg je ervoor dat jouw mails geopend worden? Zorg ervoor dat je de ontvanger iets aanbiedt. Niemand meldt zich zomaar aan voor een nieuwsbrief. Vervolgens zorg je voor opvolging op de mail. Met andere woorden wek interesse op bij de klant. De mails hebben daarentegen een pakkende titel en zijn gepersonaliseerd. Natuurlijk wordt er in de mails gezorgd voor interactie en zorg je voor kwaliteit!
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie