02 okt Gouden e-mail marketing tips: gegarandeerd succes
Google op ‘e-mailmarketing tips’ en je komt talloze tips tegen die jou aan meer omzet vanuit e-mailmarketing gaan helpen. Allemaal goede theoretische adviezen die ik ook vaak als basis voor verbetering gebruik. Maar de hamvraag is natuurlijk: wat werkt in de praktijk? Op deze vraag ga ik je in deze blog antwoord geven door mijn e-mail marketing tips met jou te delen waardoor jij meer omzet gaat behalen.
E-mail marketing tip 1: gebruik alle data die je van een klant hebt
De eerste van de e-mail marketing tips klinkt als een open deur maar gebruik alle data die de klant je (met toestemming) heeft gegeven. Ik kom het nog vaak tegen dat je bijvoorbeeld een mail ontvangt met de vraag wanneer je jouw afspraak gaat plannen. Storend als je jouw afspraak al gepland hebt. Of je klikt vanuit de e-mail door naar de website en moet daar vervolgens al je gegevens weer invullen. Dat op dit vlak veel winst te behalen is bewijst de Justlease-onderhoudscampagne die ik de afgelopen maanden in samenwerking met Profile Car & Tyreservice heb opgezet. Ik neem je graag van A tot en met Z mee in het proces waardoor je concrete e-mailmarketing tips krijgt die in de praktijk bewezen zijn.
Slim gebruik van data zorgt voor hoge conversie Justlease onderhoudscampagne
Onze klant Profile Car & Tyreservice voert auto-onderhoud uit aan leaseauto’s van onder andere Justlease. Op tweewekelijkse basis werden Justlease-klanten, waarvan de auto toe was aan onderhoud, gebeld door een Profile medewerker. Met meer dan 250 telefoongesprekken per keer een (kosten)intensieve bezigheid. Daarnaast leverde de telefonische benadering van leaserijders ‘slechts’ 20% geplande afspraken op.
Op basis van bovenstaande informatie hebben we een volledig vanuit het middel e-mail gestuurde campagne gebouwd die de telefonische benadering overbodig maakt. Hierbij hebben we een strategie opgezet die gestoeld is op de volgende 3 hoofdpunten:
- Kostenbesparing door het proces zoveel als mogelijk te automatiseren. Daarnaast gemakkelijk schaalbaar bij uitbreiding aantal leaserijders wat op termijn ook een kostenbesparing oplevert.
- Bijdrage in omzetverhoging voor Profile Zakelijk door het conversiepercentage te verhogen.
- Verhoging van de klanttevredenheid: gemakkelijk en snel online een afspraak inplannen op een moment dat het voor de leaserijder uitkomt in plaats van gebeld worden op een ongelegen moment.
E-mail marketing tip 2: strategie belangrijker dan inhoud!
Dat het succes van e-mailmarketing valt of staat met een goede strategie mag voor zich spreken. Toch besteden veel marketeers (te) veel tijd aan een verbluffende e-mail met creatieve objecten en flitsende elementen. In dit geval hebben we ervoor gekozen om ons te focussen op de strategie en het proces. Het optimaliseren van de e-mail zijn we pas in een later stadium gaan doen.
De campagne bevat het uitnodigen (wat telefonisch gebeurde) van leaserijders voor een onderhoudsafspraak en een herinneringsmail als er binnen 7 dagen geen afspraak is gepland. Hierbij maken we het de leaserijder zo makkelijk mogelijk. Zo selecteren we de vestiging, type onderhoud en kenteken voor.
Bekijk de video voor de hele case
Bijkomende voordelen van deze campagne voor Profile Car & Tyreservice:
- Het proces is eenvoudig ook in te zetten voor andere leasemaatschappijen.
- Het eigen gecreëerde e-mailproces is gemakkelijk schaalbaar en onafhankelijk van drukte in de interne organisatie of een groeiend wagenpark van Justlease.
En dan natuurlijk de vraag: wat heeft het opgeleverd? Het conversiepercentage vanuit telefonische benadering was 20%. Vanuit e-mail was de doelstelling ambitieus: een verdubbeling (40%). Het uiteindelijke resultaat was nog een stuk beter dan we hadden durven hopen: 56%!
Benieuwd naar alle resultaten? Lees de hele Justlease case!
Conclusies
De eerste resultaten waren overweldigend. Er is dan ook zeer positief gereageerd binnen zowel Profile Car & Tyreservice als Justlease. Met name omdat er niet alleen een conversieverhoging is gerealiseerd maar ook doordat er een uitgedacht proces is opgezet. De grootste winstpunten zijn:
- De onderhoudscampagne is schaalbaar en ongeacht de grootte van het wagenpark van de leasemaatschappij.
- Niet afhankelijk van individuele werknemers waardoor ziektes en vakanties makkelijker opgevangen kunnen worden.
- De druk op de klantenservice en de vestigingen is afgenomen.
- Leasemaatschappij Justlease en Profile Car & Tyreservice zijn blij met de professionelere uitstraling en een hogere leaserijder-tevredenheid.
E-mail marketing tip 3: Test je aannames!
Mensen zijn over het algemeen ‘lui’ aangelegd. Hoe minder actie benodigd is, hoe groter de kans op een conversie in het algemeen. Zo paste ik het ‘prefillen’ toe op een campagne van een andere klant. Ik maakte het zelfs zo makkelijk dat jij als bezoeker de eerste 2 stappen van het afspraakproces over kon slaan en in stap 3, 4 en 5 alleen nog maar je gegevens hoefde te bevestigen. Alle gegevens die je al eerder met ons deelde hadden we immers al ingevuld. Dit kon alleen maar voor meer conversie zorgen was mij idee, de praktijk bleek toch anders. Bezoekers klikten vaak terug naar de eerste stappen en rondde uiteindelijk zelfs minder vaak een afspraak af. Zo blijkt maar weer: test, test, test! Wat voor de ene klant of campagne geweldig werkt kan voor de ander juist voor een minder resultaat zorgen.
E-mail marketing tip 4: Mis geen enkele e-mailmarketing tip!
Laatste e-mail marketing tip die ik mee wil geven: schrijf je in voor onze online marketing tips waardoor je altijd op de hoogte bent van tips die in de praktijk bewezen zijn. Wil je zelf aan de slag gaan met e-mail marketing? Volg dan een training!


Geen reactie's