Google update: effect van de Penguin 4.0 update

Google update: effect van de Penguin 4.0 update

Als je het nieuws rondom de Google updates volgt heb je het vast al gehoord: Google heeft een nieuwe Penguin update uitgerold, namelijk de Penguin 4.0 update. Benieuwd wat deze Google update precies inhoudt en wat het effect hiervan is? Lees dan snel het artikel!

Google updatet haar algoritmes vele malen per jaar, waarbij de Panda en Penguin update de belangrijkste updates zijn. Enkele keren per jaar vindt er een grote Google update plaats, zoals nu het geval is. Andere grote updates van afgelopen jaar zijn bijvoorbeeld Expanded Ads in Google Ads en een update in het design van de Google resultaten. In januari beschreven we al de verwachtingen van de Penguin update 4.0 en de mogelijke gevolgen. Op dat moment wisten we nog niet precies wat dit zou inhouden en waren het voornamelijk speculaties, maar intussen weten we meer! Hieronder gaan we in op het feit wat deze update inhoudt en of de verwachtingen inderdaad zijn waargemaakt.

De Google Penguin Update, wat houdt het ook al weer in?

Zowel de Panda als Penguin update (en alle Google updates daaromheen) focussen zich op het verbeteren van het gebruiksgemak van de bezoeker binnen Google. De Panda update is met name gericht op de content binnen een website. Dubbele content, keywords te vaak laten terugkomen in de tekst; alles wat teveel is wordt afgestraft door Google’s Panda update. De Penguin update richt zich met name op het over-optimaliseren van een website of webshop. Praktijken zoals linkruil of het aankopen van backlinks worden afgestraft door Google indien het niet relevant is. Sancties van Google zijn voornamelijk te merken door middel van een daling in posities.

google-update-penguin-4-0

Wat werd er verwacht van de Google Update: Penguin 4.0?

Volgens ons artikel over de aankondiging van de Penguin 4.0 update in januari, was de verwachting dat overtredingen met betrekking tot het verkrijgen van niet-relevante backlinks realtime door de crawlers van Google opgemerkt zouden worden. Dit zou betekenen dat het niet meer enkele dagen duurt voordat de overtreding is gesignaleerd, maar dat je direct een penalty krijgt na overtreding.

Wat zijn de daadwerkelijke effecten van de Google update?

Hieronder zetten we de 3 punten met de grootste impact voor je op een rijtje:

1.     Google Penguin is realtime

Het is inmiddels inderdaad door Google bevestigd dat de Penguin update realtime is. Zij zelf zeggen hierover: “Penguin’s data is refreshed in real time, so changes will be visible much faster, typically taking effect shortly after we recrawl and reindex a page”. Dit betekent dus dat na het overtreden van de Penguin update, je direct een daling in de posities zal zien.

2.     Specifieke pagina’s kunnen sneller gestraft worden

Waar normaal gesproken een website site-wide wordt afgestraft, wordt door Google beter de spam-score van een specifieke pagina berekend. Dit betekent dat wanneer je ‘spammy’ links uitwisselt tussen 2 specifieke pagina’s, allebei de pagina’s direct gestraft zullen worden.

3.     Onderdeel van het Google algoritme

Omdat Google Penguin voortaan real-time is, zal Google in de toekomst niet meer naar buiten te treden over de nieuwe wijzigingen, omdat het onderdeel is geworden van het hoofd algoritme. De Penguin update wordt hiermee belangrijker en kan je het je daarom niet meer veroorloven om slechte links van en naar je website te laten verwijzen.

a laptop with abstract background on screen

Hoe kan je je wapenen tegen een penalty op basis van backlinks?

Voorkomen is belangrijker dan genezen, dus daarom wil ik je allereerst de volgende tips meegeven om het risico op een penalty door slechte links zoveel mogelijk te vermijden:

    1. Monitor regelmatig posities van belangrijke zoekwoorden (bij voorkeur minimaal maandelijks)
    2. Koop geen backlinks
    3. Voer niet klakkeloos linkwissels uit
    4. Ben kritisch op de links die van en naar je website of webshop verwijzen: zijn ze een waardevolle toevoeging van je bezoeker?
  1. Zorg voor variatie in je backlinks: komen ze allemaal van hetzelfde domein of IP-adres? De kans is dan groter dat Google dit ziet als spam
  2. Zorg voor gevarieerde anchorteksten die je link omschrijven
  3. Disavow backlinks die slecht zijn voor de positie van je pagina. Hoe je je distantieert van deze backlinks, lees je hier.
  4. Zeker weten dat je backlinkprofiel schoon is? Wij kunnen je gratis een lijst aanleveren met gevaarlijke backlinks! Het enige wat je hoeft te doen is onderstaand formulier in te vullen:

 

Ben ik getroffen door de Google update?

Zie je een grote daling in je zoekwoordposities? Wellicht heb je een penalty van Google ontvangen! Het kan natuurlijk zo zijn dat je in het verleden slechte links hebt verkregen waar je op dit moment het bestaan niet meer vanaf weet. Het is slim om je backlinkprofiel in kaart te brengen: dit kan met verschillende online tools zoals SEO Spyglass. Hierbij is het belangrijk om de spamscore in kaart te brengen en te beoordelen welke links niet meer vanaf of naar jouw website of webshop zouden moeten verwijzen. Wil je hulp daarbij? Bel direct naar 0416-301050 om ervoor te zorgen dat jouw backlinkprofiel weer schoon wordt en je pagina’s weer beter vindbaar worden!

Summary
Google Update: effect van de Penquin 4.0 update
Article Name
Google Update: effect van de Penquin 4.0 update
Description
Google updatet haar algoritmes vele malen per jaar, waarbij de Panda en Penguin update de belangrijkste updates zijn. Enkele keren per jaar vindt er een grote Google update plaats, zoals nu het geval is. Andere grote updates van afgelopen jaar zijn bijvoorbeeld Expanded Ads in Google Ads en een update in het design van de Google resultaten. In januari beschreven we al de verwachtingen van de Penguin update 4.0 en de mogelijke gevolgen. Op dat moment wisten we nog niet precies wat dit zou inhouden en waren het voornamelijk speculaties, maar intussen weten we meer! Hieronder gaan we in op het feit wat deze update inhoudt en of de verwachtingen inderdaad zijn waargemaakt.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Sterk Merkregisseurs
marketing@sterkmerkregie.nl

Sterk merkregisseurs voor vooruitkijkers We combineren strategische branding met datagedreven marketing. Zo geven we je grip op ál je inspanningen en processen. En werken we toe naar voorspelbare merkgroei. Zo nemen we samen de regie over je merk.

Geen reactie's

Geef een reactie