Google Adwords: Investeer in een betere positie

Google Adwords: Investeer in een betere positie

Zoekmachine marketing; wil je meer bezoekers naar je website, dan is het essentieel om hiermee aan de slag te gaan. In een eerder artikel hebben we het al gehad over zoekmachine optimalisatie: door ervoor te zorgen dat de pagina’s binnen je website relevantie bieden voor je bezoekers zorg je voor een betere organische (onbetaalde) positie binnen de zoekmachines. In dit artikel gaan we echter in op de advertentiemogelijkheden binnen Google.

Waarom adverteren via Google?

Google is de grootste zoekmachine met 95% marktaandeel in Nederland. Door te adverteren via Google kan een groot deel van je (potentiële) klanten bereikt worden, mits een campagne goed wordt ingericht. Hieronder leggen we uit hoe Google AdWords precies werkt.

Google AdWords

Google Adwords is het advertentieprogramma van Google. Voor Google is dit tevens de grootste inkomensbron. Er zijn verschillende afrekenmodellen binnen Google Adwords. Hieronder worden de 8 gangbar modellen benoemd:

  • CPM: Cost per mille
  • CPC: Cost per click
  • CPA: Cost per action
  • CPL: Cost per lead
  • CPO: Cost per order
  • CPS: Cost per sale
  • Fixed: Vast bedrag per periode
  • Hybride: Een combinatie van het bovenstaande, bijvoorbeeld CPO + CPM

Quality_score_adwordsCPM wordt het meeste ingezet als afrekenmodel, hierbij wordt een bedrag afgesproken per 1000 vertoningen. Een voordeel hiervan is dat het een voorspelbaar inkomstenmodel is, meer dan bij CPC of CPA.

Bij het maken van een advertentie definieert de adverteerder een aantal zoekwoorden waarop deze gevonden wil worden in de advertentie. Aan de hand van populariteit en concurrentie wordt de klikprijs voor een woord samengesteld. Vervolgens kan de adverteerder een maximale dagprijs opgeven; wanneer deze prijs is behaald wordt de advertentie niet meer getoond en heeft de adverteerder controle over de kosten.

De positie van advertenties zijn boven, naast of onder de organische resultaten. De positie wordt bepaald aan de hand van een kwaliteitsscore, 1 is zeer slecht en 10 is zeer goed. De advertenties met een positie boven de organische resultaten hebben een hoge kwaliteitsscore, de rest iets minder. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van relevantie, het aantal mensen dat klikt op de advertentie en hoe het gedrag op de landingspagina is van de gebruiker nadat deze op de advertentie heeft geklikt.

Hieronder is een voorbeeld te zien van de organische zoekresultaten binnen Google wanneer er op ‘kleding’ gezocht wordt. De zoekresultaten met ‘adv’ ervoor, in het groen omcirkeld, zijn de betaalde zoekresultaten. Hierbij is te zien dat zelfs wanneer je bovenaan staat in de organische resultaten, de positie toch nog niet top is binnen Google. Daarom is het in sommige gevallen noodzakelijk om te adverteren binnen Google.

Bereik van de advertentie

De adverteerder kan naast de zoekwoorden waarop hij gevonden wil worden ook nog andere voorkeursinstellingen aangeven. Zo kan de adverteerder bijvoorbeeld bepalen in welke regio’s of plaatsen de advertentie getoond wordt. Op deze manier blijft de advertentie relevant en ziet iemand uit Groningen bijvoorbeeld een advertentie van een pizzeria uit Brabant niet.

Zoeknetwerk vs. display netwerk

Bij het adverteren via Adwords is het mogelijk om via 2 verschillende manieren de advertenties in te zetten. Allereerst is het mogelijk om in te zetten via het zoeknetwerk van Google. Dit zijn websites die onderdeel zijn van Google, zoals de zoekmachine en Youtube. Het displaynetwerk pakt het breder aan; hierbij wordt geadverteerd via partners van Google die hebben aangegeven advertenties te willen plaatsen van Google. Voorbeelden hiervan zijn Nu.nl, Buienradar en blogs of forums die aansluiten bij de advertentie. Het display netwerk zorgt voor een breder bereik; het is belangrijk om na te gaan of dat dit relevant en nodig is voor jouw website.

Targeting display netwerk

Het zoeknetwerk spreekt redelijk voor zich en hierbij hoeven weinig keuzes gemaakt te worden. Het display netwerk adverteert op veel meer websites waardoor het van belang is om de campagne op de juiste manier in te zetten. Aan de hand van de onderstaande targeting methodes kan een doelgroep effectief bereikt worden:

  • Plaatsingstargeting: Hiermee kunnen websites handmatig of automatisch getarget worden
  • Contenttargeting: Op basis van relevante zoekwoorden (content) wordt gezocht naar geschikte websites
  • Onderwerptargeting: Onderwerpen die samengesteld zijn door Google kunnen worden gekozen op basis van relevantie
  • Interessetargeting: Hierbij wordt getarget op basis van de interesse van de doelgroep en bezoekers

Daarnaast is het ook mogelijk om een combinatie van de bovenstaande mogelijkheden te gebruiken.

Advertentieplanner

Vaak is de doelgroep niet de hele dag online maar zijn er op bepaalde momenten pieken te meten. Wanneer inzichtelijk is op welke momenten zich deze pieken bevinden, is het mogelijk hier op in te spelen. Advertenties kunnen rond deze momenten meer ingezet worden; gebruik hierbij de advertentieplanner van Google. Op deze manier kan er gerichter worden ingezet op de doelgroep.

Tips voor een opvallende advertentie

Het is zover; je hebt besloten om te kiezen voor adverteren via Google. Wel wil je natuurlijk dat jouw advertentie opvalt tussen alle zoekresultaten. Daarom geven we je tot slot nog een aantal tips mee om op te vallen:

  • Benoem de USP’s van het bedrijf: Gratis verzending? Beste kwaliteit? Benoem het in de advertentie. Ook voor prijzen en mooie aanbiedingen zijn bezoekers gevoelig.
  • Gebruik een call-to-action: Geef aan wat de bezoeker moet doen, zinnen zoals “bestel vandaag nog” en “koop nu” werken vaak conversie verhogend.
  • Zoekwoorden in de advertentie: In eerdere artikelen is al ingegaan op het belang van zoekwoorden. Ook in dit artikel wordt kort gesproken over de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden via advertenties. Zorg dat het zoekwoord terugkomt in de titel en beschrijving van de advertentie.
  • Maak een pakkende titel: Zorg dat naast de zoekwoorden de titel zelf ook aanspreekt. Gebruik bij voorkeur leestekens zoals vraag –of uitroeptekens zodat de advertentie opvalt. Let op: overdaad schaadt.

Zelf aan de slag met Google AdWords? Volg een zoekmachine adverteren (SEA) training!

Summary
Google AdWords: Investeer in een betere positie
Article Name
Google AdWords: Investeer in een betere positie
Description
Zoekmachine marketing; het is voor iedere website haast onmogelijk om hiermee niet bezig te zijn. In een eerder artikel hebben we het al gehad over zoekmachine optimalisatie: door het inrichten van een website volgens de richtlijnen van Google kan de positie worden verbeterd in de organische (onbetaalde) resultaten van Google. In dit artikel gaan we echter in op de advertentiemogelijkheden binnen Google.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie