27 mei Facebook marketing – Deel 4
Lees ook deel drie.
Toevallig had ik het laatst op Facebook: ik was aan het scrollen door mijn tijdlijn en zag een interessant artikel. Toen ik erop klikte kwam ik op een totáál andere pagina die niet aansloot bij wat ik verwachte. Waarschijnlijk wilde het betreffende bedrijf mij verleiden om te klikken, maar het enige wat ik dacht was; wegwezen! Om de verwachtingen te managen van je lezer, moet je rekening houden met de volgende punten:
- Beloof wat je aangeeft in je verwijzing
- Kies dezelfde afbeelding en stijl
- Kies een tekst die aansluit bij de aankonding op Facebook
- Plaats de juiste call-to-action (Zet je in je call-to-action bijvoorbeeld een button met “koop nu”, zorg dan dat de bezoeker direct naar de juiste pagina wordt geleid zodat het product ook daadwerkelijk aangekocht kan worden)
13. Meten = weten!
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; meten is weten! Spendeer je geld aan je advertenties maar heb je geen idee wat het je onderaan de streep oplevert? Wat stom! Waarschijnlijk stijgen door je advertenties je sales, maar is het voldoende om je investeringen eruit te halen? Daarnaast moet je ook bedenken wat het doel is van je investering: Wanneer je mensen overhaalt om in te schrijven op je nieuwsbrief, hoef je niet te verwachten dat hier direct sales uit stromen. Weeg je opbrengsten af tegen je investeringen.
14. Hulpmiddelen om te meten
Facebook Pixel
Met Facebook Pixel kan je beter inzicht verkrijgen in je doelgroep. Door middel van retargeting (het opnieuw tonen van je advertentie wanneer je bezoeker interesse heeft getoond) kan de bezoeker alsnog worden overgehaald om over te gaan tot actie.
Google Analytics
In Google Analytics kan je eenvoudig doelen instellen. Wanneer je bezoeker doorklikt op je website, wil je natuurlijk weten welke acties de bezoeker uitvoert. Acties die voor jou belangrijk zijn, worden ook wel conversies genoemd. Deze conversies kun je instellen in Google Analytics via het bovenste tabblad beheerder > doelen. Hieronder een paar voorbeelden van conversies:
- Het invullen van een formulier
- Het klikken op een knop
- Duur van een bezoek
- Aantal bezochte pagina’s per sessie
- Een document downloaden
- Een product in winkelwagentje
- Producten uit het winkelwagentje afrekenen
Welke conversies voor jou van belang zijn, hangt af van je doel. In Analytics kan je via Acquisitie > Alle verkeer zien via welke kanalen jouw bezoekers binnenkomen. Wil je ook nog zien hoeveel bezoekers je website hebben bezocht naar aanleiding van een Facebook post?
Google Tag Manager toevoegen aan je website
De bovenstaande tools zorgen ervoor dat je steeds aan je web developer moet vragen om de code te implementeren. Dit is met Google Tag Manager ook het geval, maar hier hoef je het slechts éénmaal te vragen! Wanneer je Google Tag Manager hebt geïmplementeerd, kan je aan de slag en deze tools via het programma inladen en dus niet meer in de code van de website.
15. Sluit je bezoeker die geconverteerd heeft uit
Ken je dat? Je hebt een website bezocht en vervolgens zie je in alle advertenties het product waarin je interesse hebt getoond terugkomen. Op deze manier hopen webwinkeliers de klant alsnog voor zich te kunnen winnen. Dit kan bijvoorbeeld via een remarketing campagne in Ads of via Facebook pixel, waarover ik het eerder in dit artikel heb gehad. In principe kan dit een hele slimme manier zijn om je bezoeker over te halen, mits het goed wordt ingezet. In het volgende voorbeeld omschrijf ik waar je op moet letten bij het opnieuw benaderen van je klant:
Een tijd geleden had ik online kleding besteld op internet en vervolgens werd het exacte kledingstuk aan mij getoond. Hartstikke zonde! Ik had het kledingstuk inmiddels gekocht waardoor er geen enkele kans zou zijn dat ik interesse zou tonen in deze advertentie. Wanneer je een remarketingcampagne in Ads / Facebook Pixel voert, is het belangrijk om bezoekers uit te sluiten die bij jou hebben geconverteerd. Wanneer je doelen goed zijn ingesteld segmenteert Ads automatisch de bezoekers die actie hebben ondernomen en sluit deze uit van de advertenties.
16. Trek conclusies uit je data
Aan het einde van dit artikel hoop ik dat je inmiddels aan de slag bent gegaan om bovenstaande punten uit te gaan voeren om ervoor te zorgen dat je alles uit je Facebook -en digitale strategie kan halen. Een van de belangrijkste punten daarbij is het goed meten en het segmenteren van je klanten. Van alle bezoekers die interesse in je tonen, kan je vervolgens een database opbouwen. Zorg er daarom voor dat deze data niet verloren gaat! Manieren waarop je data kan vergaren (afhankelijk van je doel):
- E-mailadressen voor een nieuwsbrief (database opbouwen)
- Demografische gegevens / gedragsgegevens combineren om beter te segmenteren
- Belangrijkste pagina’s voor je doelgroep
- Pagina’s welke de bezoekers direct verlaten
- Meest verkochte producten
Ik hoop dat ik je hiermee een eind op weg heb kunnen helpen met je Facebookstrategie. Doorloop deze stappen om erachter te komen of jouw doelgroep effectief benaderd kan worden via Facebook. Je hoeft vooraf niet alle wijsheid in pacht te hebben: Experimenteer en leer van de opgedane kennis en vergelijk je cijfers met benchmarks uit je branche. Hoewel hier een aantal specifieke voorbeelden voor Facebook zijn benoemd, is dit stappenplan (in principe) toepasbaar voor de meeste marketingmiddelen. Ik ben benieuwd of jullie nog toevoegingen aan dit artikel hebben of waar jullie mogelijk tegenaan lopen.


Geen reactie's