02 mei De kern van linkbuilding
Linkbuilding is een belangrijke factor voor online marketeers die zich focussen op SEO (Search Engine Optimization). Maar wat is linkbuilding en waar moet je op letten om jouw links zo effectief mogelijk te maken?
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is in feite ervoor zorgen dat websites een link plaatsen naar jouw website. Hierdoor gaan zoekmachines jouw website als relevant zien en zal jouw website hoger komen in de zoekresultaten. Dit heeft als gevolg dat meer mensen op jouw website terecht zullen komen.
Welke factoren bepalen de effectiviteit van het linkbuilden?
1. Kwantiteit
Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo! updaten regelmatig hun logaritmes om de meest relevante websites bij verschillende zoekwoorden zo hoog mogelijk te krijgen. Vroeger was het aantal links dat naar jouw website verwijzen de belangrijkste factor. Echter is de kwantiteit nog steeds belangrijk maar is dit wel sterk afgenomen. Onbetrouwbare websites hebben een stuk minder positieve invloed dan eerst, maar wanneer honderden onbetrouwbare websites naar één website verwijzen wordt dit toch als redelijk betrouwbaar gezien. Om niet als een spamwebsite gezien te worden, moeten de links wel op verschillende domeinnamen worden geplaatst. Wanneer er honderden links staan op één website dan heeft dit een negatief effect op de SEO van de website waarnaar gelinkt wordt.
2. Anchors
Een anchor is letterlijk vertaald een anker. Maar hoe moet je dit nu precies zien als het gaat om linkbuilding? Een anchor is de tekst waarachter de link schuilgaat en is meestal blauw en onderstreept weergegeven.
Bij het kiezen van de anchors voor de links naar jouw website is het belangrijk dat je creatief bent. Gebruik niet continu dezelfde anchors om naar jouw website te linken. Daarnaast is het al helemaal uit den boze om gewoon de URL te gebruiken als anchor. Bovendien is dat totaal niet creatief. Daarnaast is een effectieve anchor één waarin de bedrijfsnaam van de website waarnaar wordt gelinkt staat. Ook zijn de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden een effectief anchor.
3. (No)follow links
Linkbuilding draait er in principe om, dat de zoekmachine ziet dat er veel kwalitatief goede links verwijzen naar een bepaalde website. Deze links kunnen follow of no follow links zijn. zoekmachines nemen in principe alleen de follow links mee in de beoordeling van de relevantie van de website. Je zou dus denken dat je ervoor moet zorgen dat je alleen maar follow links krijgt door middel van het linkbuilden. Dit is echter niet helemaal waar. Zoekmachines zien een natuurlijk linkprofiel als een profiel dat bestaat uit voornamelijk follow, maar ook deels uit no follow links. Hierdoor is het dus zeker niet slecht wanneer je een no follow link weet te bemachtigen.
4. Diversiteit
Sterke linkbuilding vereist diversiteit. Links kunnen op allerlei soorten pagina’s staan en daardoor zijn er ook diverse soorten links. Zo heb je bijvoorbeeld de startpagina’s waar honderden links op één website staan. Deze websites hebben een lage waarde voor het linkbuilden, doordat de totale waarde van de website wordt verdeeld over al deze links. Het is dus beter om te linken via website pagina’s waar maar weinig links op staan. Dit kan bijvoorbeeld op blogwebsites, waarbij je zelf een blog schrijft en enkele links plaatst naar jouw website. Ook op sociale media en fora kunnen links worden geplaatst. Een divers linkprofiel draagt dus bij aan de geloofwaardigheid van de links.
Online marketeers hebben dus als doel om door middel van linkbuilding ervoor te zorgen dat zoekmachines de website als relevant en betrouwbaar ziet en daardoor de website hoog in de zoekresultaten zal plaatsen. Dit leidt tot meer websitebezoekers en afhankelijk van het soort website tot meer conversies. Effectieve linkbuilding is afhankelijk van de kwantiteit, de anchors, de (no) follow links en de diversiteit van de links. Eigenlijk kan je het zien alsof heel veel verschillende mensen op verschillende manieren een bepaald product aanraden. Alleen zijn deze mensen in dit geval dus websites.
Dit artikel is geschreven door een externe auteur, Jasper Wolff van Young Capital


Geen reactie's