26 jan De invloed van iOS14 op je Facebook campagnes
De nieuwe software-update van Apple, iOS14, heeft het moeilijker gemaakt voor adverteerders om Facebook ads te tonen aan de juiste doelgroepen via mobiel. Apple gebruikers hebben namelijk de mogelijkheid om aan te geven dat ze geen data meer beschikbaar willen stellen aan Facebook. Dit heeft niet alleen invloed op het adverteren via Facebook en Instagram, maar ook op het meten van de resultaten van je campagnes.
Apple gaat van een opt-OUT systeem naar een opt-IN systeem. Dat betekent dat gebruikers expliciet toestemming moeten geven voor het tracken van persoonlijke data. De verwachting is dat niet veel mensen hier toestemming voor geven. Ga maar eens bij jezelf na; zou jij bij deze melding op ‘Allow’ klikken?
Omdat we dus van een groot deel van de Apple gebruikers geen persoonlijke data meer kunnen tracken, heeft adverteren via het Audience Network (op mobiele apps en websites) zo goed als geen zin meer. Hierdoor zullen vooral de Facebook/Instagram campagnes omtrent app-downloads of in-app aankopen hard geraakt worden door deze iOS14 update. Er komt namelijk een einde aan IDFA (Identfier for Advertisers) wat het voor apps die werken met in-app advertenties (zoals bijvoorbeeld CandyCrush) onmogelijk maakt om specifieke app-gebruikers te bereiken. Ook het meten van resultaten zoals app-installaties en in-app aankopen wordt vrijwel onmogelijk.
Echter ben je met andere soorten campagnes ook niet veilig. De verwachting is dat kleine bedrijven die adverteren op Facebook/Instagram (en zich niet aanpassen) 60% minder winst zullen maken op iedere euro die zij investeren in hun campagnes.
Wat veranderd er nog meer?
- Je kunt nog maar maximaal 8 conversiegebeurtenissen meten met de Facebook pixel. Voorheen leken dit er oneindig veel te zijn, maar hier is vanaf nu dus een max van 8 conversiegebeurtenissen op gezet. Maak je hier intensief gebruik van? Zorg dan dat je zo snel mogelijk een keuze maakt in welke 8 conversiegebeurtenissen het meest waardevol voor je zijn om te meten. De overige conversiegebeurtenissen zullen namelijk inactief worden gemaakt.
- Een facebook pixel alleen is niet meer voldoende. Vanaf nu is het belangrijk om je domein te verifiëren zodat je acties op je website kunt blijven meten. Hierover vertel ik je later in dit artikel wat meer.
- De rapportages in het advertentiebeheer zullen met vertraging resultaten tonen. Hier kan tot 3 dagen vertraging op zitten.
- De toeschrijvingsperiode van doorklikacties en view-throughs binnen 28 dagen en view-throughs binnen 7 dagen worden niet meer ondersteund.
Echter is er nog geen reden voor paniek. Er zijn namelijk een aantal stappen die wij als adverteerders kunnen zetten, waardoor we om deze iOS14 update heen kunnen werken.
- Verifieer je website domein. Zoals ik eerder al aangaf is dit een belangrijke stap om acties op je website te kunnen blijven meten. Helaas is het wel wat ingewikkelder dan het installeren van een pixel. Het proces bestaat namelijk uit 3 verschillende stappen waar je hoogstwaarschijnlijk je website bouwer bij nodig hebt. De instructies voor het verifiëren van je website kun je vinden in de Facebook business manager. Ga naar ‘bedrijfsinstellingen’ en vervolgens naar ‘merkveiligheid’. Hieronder vind je het kopje ‘domeinen’ waar beschreven wordt hoe je je domein kunt verifiëren. Is het bolletje naast je domein groen? Dan is je domein op de juiste wijze geverifieerd. De verificatie bestaat uit een DNS-verificatie, een HTML-uploadbestand en een Meta-tag verificatie.
- Nadat je je domein geverifieerd hebt is het belangrijk om je conversiegebeurtenissen te gaan prioriteren. Zoals ik eerder al aangaf is er nu een maximum van 8 conversiegebeurtenissen ingesteld. Alle overige conversiegebeurtenissen zullen inactief gemaakt worden.
- Focus met je advertenties op het verzamelen van contactgegevens. Zeker nu het tracken van persoonlijke data steeds lastiger word, is het belangrijk om deze persoonlijke data in eigen handen te krijgen. Denk hierbij aan het inzetten van Facebook leads ads met een ingebouwd formulier, of verwijs je doelgroep naar een formulier op de website.
- Zorg dat je je doelgroep goed genoeg kent om ook op basis van demografische gegevens en interesses advertentie-doelgroepen aan te maken. Stel persona’s op, breng de klantreis in kaart en achterhaal waar de interesses van je doelgroep liggen. Zo heb je in sommige gevallen geen retargeting vanuit websites of apps meer nodig.

Facebook zelf geeft ook tips op hoe je je kunt aanpassen op de nieuwe iOS14 update. Deze tips kun je vinden binnen advertentiebeheer onder de tab ‘informatiecentrum’.

Ik kan me voorstellen dat je nu met veel vragen zit. Want wat voor invloed heeft dit op jouw campagnes? En wat kun je doen om de invloed van de iOS14 update te omzeilen? Ik denk graag met je mee over dit onderwerp. Neem gerust eens contact met me op door een e-mail te sturen naar nienke@markating.nl. Dan kijk ik hoe ik je verder kan helpen!


Geen reactie's