De nieuwe software-update van Apple, iOS14, heeft het moeilijker gemaakt voor adverteerders om Facebook ads te tonen aan de juiste doelgroepen via mobiel. Apple gebruikers hebben namelijk de mogelijkheid om aan te geven dat ze geen data meer beschikbaar willen stellen aan Facebook. Dit heeft niet alleen invloed op het adverteren via Facebook en Instagram, maar ook op het meten van de resultaten van je campagnes.
Apple gaat van een opt-OUT systeem naar een opt-IN systeem. Dat betekent dat gebruikers expliciet toestemming moeten geven voor het tracken van persoonlijke data. De verwachting is dat niet veel mensen hier toestemming voor geven. Ga maar eens bij jezelf na; zou jij bij deze melding op ‘Allow’ klikken?
Omdat we dus van een groot deel van de Apple gebruikers geen persoonlijke data meer kunnen tracken, heeft adverteren via het Audience Network (op mobiele apps en websites) zo goed als geen zin meer. Hierdoor zullen vooral de Facebook/Instagram campagnes omtrent app-downloads of in-app aankopen hard geraakt worden door deze iOS14 update. Er komt namelijk een einde aan IDFA (Identfier for Advertisers) wat het voor apps die werken met in-app advertenties (zoals bijvoorbeeld CandyCrush) onmogelijk maakt om specifieke app-gebruikers te bereiken. Ook het meten van resultaten zoals app-installaties en in-app aankopen wordt vrijwel onmogelijk.
Echter ben je met andere soorten campagnes ook niet veilig. De verwachting is dat kleine bedrijven die adverteren op Facebook/Instagram (en zich niet aanpassen) 60% minder winst zullen maken op iedere euro die zij investeren in hun campagnes.
Geen reactie's