15 aug Competitieve bezoeker (MBTI): Hoofdlijnen
Wellicht ben je bekend met MBTI: de Myer Briggs Type Indicator. MBTI is een model dat persoonlijkheden classificeert in 4 gedragstypen. Deze gedragstypen zijn gedefinieerd als de humanistische bezoeker, de spontane bezoeker, de methodische bezoeker en de competitieve bezoeker. Wellicht weet je al wat meer van MBTI af, zo niet dan raad ik je aan eerst het artikel te lezen over MBTI in het algemeen. In dit artikel gaan we dieper in op het gedrag en praktijkvoorbeelden van de competitieve bezoeker.
Wat heeft MBTI te maken met conversie optimalisatie?
Hoewel MBTI veel breder wordt gebruikt dan alleen voor het optimaliseren van websites, is dit zeker een belangrijk aspect om te benoemen. Het succes van een webshop hangt af van 3 factoren: de kwaliteit en kwantiteit van bezoekers, conversieratio en orderwaarde. Het aantal bezoekers heeft invloed op de traffic middelen die je inzet, denk aan zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Dit zijn middelen die zorgen voor meer bezoek naar je website. Conversie optimalisatie heeft invloed op het conversie ratio en de orderwaarde. Dit betekent dat je met hetzelfde aantal bezoekers meer omzet kan genereren, mits je de website gebruiksvriendelijk inricht voor je bezoeker. Onderstaand plaatje licht het bovenstaande toe.
Door erachter te komen wat het gedrag is van een bepaald type bezoeker, weet je hoe deze bezoeker je website bekijkt en kan je hierop inspelen. In dit artikel leg ik uit hoe de competitieve bezoeker zich gedraagt op de website en geef ik 5 voorbeelden hoe dit wordt toegepast in de praktijk bij andere websites. Let op: voer wijzigingen nooit zomaar klakkeloos door, maar toets het aan de hand van bijvoorbeeld een usability onderzoek.
De competitieve bezoeker: wie is dat?
De competitieve bezoeker kan je het beste beschrijven als analytisch en intuïtief. Waar de spontane en humanistische bezoeker zich laten leiden door emoties, beslist de competitieve bezoeker op basis van ratio. Deze bezoeker legt snel verbanden: geef deze bezoeker een aantal handvatten en de rest vult hij of zij zelf wel in. Daarnaast heeft deze bezoeker een goede intuïtie. Geef deze bezoeker dus geen ellenlange teksten: hiervoor heeft de bezoeker geen tijd en heeft het ook niet nodig.
- Geef aan wat het doel van je product is
- Toon tabellen of vergelijkingen in één overzicht
- Toon korte, feitelijke informatie
- Hou het concreet, kort en beknopt
- Onderbouw het nut van je product met de mening van een autoriteit/expert
- Laat weten hoe deze bezoeker beter wordt van dit product
Voorbeelden die de competitieve bezoeker aanspreken
- Bol.com
Bol.com komt ongeveer in ieder artikel dat ik schrijf over MBTI voor, omdat ik vind dat zij zich goed richten op elk type bezoeker.
- Bol.com toont kort en bondig alle voordelen van bestellen bij bol.com
- Bovenaan de pagina wordt de gemiddelde beoordeling getoond
- Er wordt op de homepage gecommuniceerd ‘vandaag ophalen’. De competitieve bezoeker begrijpt dan direct dat wanneer hij nu iets bestelt, hij dit vandaag nog in z’n bezit kan hebben.
- Coolblue
Ook Coolblue is met haar webshops goed bezig om het optimaal in te richten voor iedere bezoeker, vandaar dat dit ook hier weer wordt genoemd.
- Ook Coolblue toont voordelen van het product/van bestellen bij Coolblue
- “Beste webwinkel van 2015” -> Toont autoriteit
- “Aangeraden door de specialist” -> Toont autoriteit
- “Voor 23.59 besteld” -> De competitieve bezoeker beslist snel waardoor dit gemakkelijk meeweegt, het wordt namelijk prominent getoond.
- Discovered.nl
Discovered is een verkoper van exotische groenten en fruit. Voor een samenwerking met de bekende hardloopster Dafne Schippers worden er recepten gemaakt op basis van exotisch fruit.
- Discovered toont hetgeen waar Dafne van houdt; op deze manier wordt aangetoond dat een autoriteit op het gebied van sport (iemand die dus ook veel met voeding bezig is) dit graag eet.
- Sportcamaccessoires.nl
Sportcamaccessoires is een bedrijf dat actioncams verkoopt, zoals GoPro’s. Op deze site worden de producten met elkaar vergeleken in een tabel.
- Door in één overzicht alle specificaties te tonen heeft de competitieve bezoeker voldoende informatie. Conclusies hieruit formuleren zijn niet nodig voor de competitieve bezoeker; deze trekt die zelf wel aan de hand van het productvergelijk.
- Opslagman.nl
Opslagman.nl is een verhuurder van opslagboxen in Nederland en toont op de website een aantal voordelen voor de bezoeker.
- De bezoeker wordt direct vertelt hoe deze dienst hem of haar helpt: “Direct veilige opslag voor jouw spullen” wordt duidelijk gecommuniceerd. De USP’s daaronder dragen hier verder aan bij.
Wanneer richt je je website in voor de competitieve bezoeker?
Idealiter richt je je website in voor ieder type bezoeker, waar bijvoorbeeld Coolblue en Bol.com goede voorbeelden van zijn. Door dit artikel weet je hoe de competitieve bezoeker door je website navigeert en heb je handvatten om hierop je website of webshop verder in te richten. Aan de hand van een Usability-analyse kan je zien of de opzet die jij voor je webshop voor ogen hebt, daadwerkelijk loont.
Lees ook ons artikel over de humanistische bezoeker
Lees ook ons artikel over de spontane bezoeker
Lees ook ons artikel over de methodische bezoeker


Pingback:MBTI: De 4 typen websitebezoekers - MarketingMed
Geplaatst op 13:35h, 12 oktober[…] goed voorbeeld hiervoor is bol.com. Een competitieve bezoeker heeft de behoefte om snel informatie te vergaren, gebaseerd op feiten. Naast de producten van […]