Profile – car & tyreservice

Profile is dé specialist in banden en velgen, maar ook voor auto onderhoud ben je bij Profile aan het juiste adres. Profile  is begonnen als bandenspecialist en is doorgegroeid tot de grootste en snelst groeiende onafhankelijke autoserviceketen van Nederland.

Doelstelling van de digitale strategie

Service staat bij Profile hoog in het vaandel en dat is meer dan logisch als grootste autoserviceketen  van Nederland. Deze service gaat een stapje verder dan alleen het onderhouden van een auto want ook op online vlak probeert Profile alles zo goed mogelijk te regelen voor de klant.

 

Door middel van het inzetten van e-mailmarketing probeert Profile de klant proactief te informeren over bijvoorbeeld een naderende bandenwissel of APK. Het doel is om klanten gemakkelijk en snel een afspraak te laten inplannen via de website. Deze e-mail campagnes zijn gebaseerd op relevante data, waardoor we er proactief op sturen om klachten te verminderen en het conversiepercentage van afspraken te verhogen. Alle e-mailmarketingcampagnes worden volledig opgezet en onderhouden door mark@ing.

 

E-mailmarketing Profile

Doelstelling van de digitale strategie

Momenteel verzorgen we de e-mailmarketing voor Profile Nederland en België. De e-mailcampagnes worden zowel naar particuliere rijders als leaserijders verzonden. Hieronder worden deze verder toegelicht.

Profile Nederland particulier

Voor Profile NL particulier hebben we verschillende e-mailcampagnes opgezet, waaronder een APK reminder campagne, een bandenwissel campagne, een welkomstcampagne en een auto ‘jarig’ campagne.

 

Voorbeeld: APK reminder campagne 

De particuliere klanten van Profile NL worden per mail geïnformeerd over de nadering van de APK-vervaldatum van hun voertuig. Op vaste moment vooraf aan deze datum worden zij nogmaals automatisch herinnerd om een afspraak in te plannen, mocht deze nog niet gemaakt zijn. Om de afmeldingen voor deze campagne te verlagen en de afspraken te verhogen hebben we de campagne geoptimaliseerd. Door de optimalisatie is het aantal kliks op de conversie button gestegen van 20% naar 33%. Een succesvolle optimalisatieslag dus!

 

Echter kwamen er nog steeds opmerkingen vanuit klanten dat gegevens niet klopte. Om ook de database kwalitatief te verbeteren is er een automatisering opgezet die dagelijks gegevens van klanten controleert en kijkt of deze nog relevant zijn. Dit scheelt ook weer een hoop mailtjes die handmatig beantwoord moesten worden!

Profile Nederland zakelijk

In het verleden belde een Profile medewerker om de twee weken een aantal Justlease.nl berijders (ca. 300), met het doel om hen een onderhoudsbeurt te laten inplannen bij Profile. Het bellen van deze berijders was een (kosten)intensieve klus waarin een e-mail automatisering kon ondersteunen om dit proces makkelijker te maken.

 

De doelstelling was tweeledig; besparing van 40% na te bellen berijders en minimaal 40% afspraakconversie (online & offline) uit de mailing. Deze op voorhand ambitieuze doelstellingen zijn al na de eerste 3 verzendingen overtroffen met het volgende resultaat:

80,7

% open ratio

55,7

% doorklik ratio

54,5

% online afspraken gepland

Profile België particulier en zakelijk

 

Onze start begin januari 2020 met BE particulier begon met de overname van de e-mailmarketing van een andere e-mail partij. Daarbij kwam allereerst projectmanagement kijken om dit in goede banen te leiden. Dit project hebben we in verschillende fases ingedeeld, om zo de controle te behouden. 


Voor Profile BE zakelijk, lag een vergelijkbare vraag als voor Profile NL zakelijk. Ook hiervoor was de wens om tijdens de bandenwissel seizoenen voor verschillende leasemaatschappijen (o.a. Alphabet Belgium, International Car Lease Holding (ICLH), IBM Lease & Leaseplan) mailings naar wagenparkbeheerders en berijders te sturen over de naderende bandenwissel.

mark@ing heeft ons tijdens de uitvoering van diverse communicatieprojecten uitstekend begeleid. Wat vooral opvalt is dat mark@ing zeer proactief is en vele stappen vooruit denkt.

Wil jij ook resultaten behalen?

Daag jij ons uit voor een nieuw project? Neem dan vrijblijvend contact op met Soerin om een afspraak te plannen. Onder het genot van een kop koffie zullen we jouw online doelstellingen bespreken en tot een plan van aanpak komen. Je kunt ons bereiken door te bellen naar 0416 – 53 36 91 of door te mailen naar soerin@markating.nl.

Bekijk ook onze andere cases:

Domus Cura