Bespaar tijd met Marketing Automation

Bespaar tijd met Marketing Automation

Funnels, software- en marketing automation. Een aantal termen die je ongetwijfeld vaker hebt gehoord als je actief bent op het gebied van online marketing en/of het vermarkten van je eigen (online) producten. Dit zijn wollige termen terwijl jij waarschijnlijk op zoek bent naar concrete voorbeelden en handige stappenplannen. Ik licht graag toe hoe je marketing automation voor jouw website kan laten werken.

Wat is een marketing automation?

Marketing automation is een verzamelnaam van verschillende software tools die ervoor zorgen dat je marketinguitingen (deels) geautomatiseerd worden. Denk aan het automatisch versturen van mails nadat er een formulier is ingevuld tot een complete funnel waarbij de bezoeker op het juiste moment, de juiste boodschap onder ogen krijgt te zien.

Hoe kan een marketing automation jou verder helpen?

Marketing automation is dus super nuttig om veel tijd te besparen en veel (relevante) content te delen met je lezers. Ik geef je graag een paar voorbeelden die gemakkelijk zijn toe te passen voor verschillende scenario’s:

Een e-book, pdf of whitepaper automatisch toesturen 

Jij bezit een grote schat aan kennis binnen jouw eigen vakgebied. Die wil je natuurlijk graag delen met je volgers. Als je je kennis hebt gebundeld in een document kan je ‘m achter een online formulier zetten. Jouw potentiële klant ontvangt dan automatisch, na het invullen van het formulier, een mail met jouw schat aan waarde. 

Je vraagt je misschien af: waarom zou ik het op deze manier doen, in plaats van de PDF direct uploaden op mijn website? De reden is dat je meer inzicht in je bezoekers (naam en e-mailadres) en ze langzaam wilt verleiden om over te stappen op jouw product. Zorg er daarom ook voor dat de weggever past bij het product dat je verkoopt. Natuurlijk, gratis en voor niets kennis weggeven is fantastisch, omdat het je ook weer autoriteit oplevert. Zeker doen. Bundel al die waardevolle informatie en zet ‘t in een e-book. In ruil voor gegevens. Prima deal, toch? 

Whitepaper get the lead

De ervaringen van je sollicitanten overtreffen

Ben je recruiter, headhunter, verantwoordelijk voor de HR-afdeling of plaats je regelmatig vacatures op je website? Dan wil je natuurlijk de verwachtingen van de sollicitant overtreffen. Ja, je hebt het druk en dan schiet een snel antwoord er nog weleens bij in. Dat is natuurlijk niet de allerbeste manier om de sollicitant kennis te laten maken met jouw bedrijf. 

Hij of zij neemt de moeite om te solliciteren maar door het gebrek aan communicatie komt ‘ie van een koude kermis thuis. Gelukkig hoef je helemaal niet veel tijd hier iedere keer in te steken als je dit proces automatiseert. Laat de sollicitant een formulier invullen en hij of zij ontvangt meteen een mail van je terug. Met de naam en andere gegevens in de mail benoemd. Persoonlijker kan bijna niet! 

Maak er een mooi, catchy bericht van en je sollicitant krijgt nog meer zin om voor jouw organisatie aan de slag te gaan. Wil je het hele proces automatiseren? Dan kan je er ook nog voor kiezen om daarna in de agenda een moment te kiezen. Een tool zoals Calendly geeft de beschikbaarheid van je agenda weer en je kan de kandidaat gemakkelijk z’n eigen moment inplannen. Scheelt weer wat mailtjes heen en weer. Tijd die jij ongetwijfeld goed kan besteden. 

Automatiseer je webshop

Yes! Je klant heeft de moeite genomen om je webshop te bekijken. Maar als hij of zij de eerste keer op je pagina landt, dan is de kans klein dat hij of zij meteen overgaat tot actie. Net zoals je een vreemde niet midden op straat kust, wil je hier ook eerst het vertrouwen winnen. Naast het verstrekken van duidelijke, eerlijke en relevante informatie kan dat ook op andere manieren.

1. Aanmelden voor handige e-mailtips in ruil voor een kortingscode

In ruil voor kortingscodes zijn veel mensen bereid een actie uit te voeren. En het voordeel hiervan is dat alleen geïnteresseerden in jouw product het formulier invullen. Want als ze jouw product niet interessant vinden, hoeven ze die kortingscode ook niet. Je vangt hiermee twee vliegen in één klap: je hebt meer contactgegevens en de kans op een aankoop is groter. 

2. Abandoned shopping cart mailing 

Je websitebezoeker heeft z’n product al in het winkelmandje gelegd en vertrekt vervolgens met de noorderzon, zonder af te rekenen. De bezoeker is al super geïnteresseerd maar om de een of andere reden twijfelt hij of zij nog. Naast dat je dit kan afvangen door een chat of FAQ toe te voegen in het afrekenproces, kan je ‘m ook nog een laatste duwtje geven door een extra kortingscode te sturen. 

Wanneer je met een webshop werkt waar een account aanmaken niet verplicht is en de bezoeker heeft z’n e-mailadres nog niet achtergelaten, wordt het lastiger om dit te doen. Dit heeft vaak iets meer haken en ogen, maar is zeker de moeite om over na te denken en te testen.

Een social campagne ondersteunen met mail via marketing automation

Ben je bezig om op social media een campagne te starten? Dan kan het koppelen van je mailprogramma hieraan ook handig zijn. Met een leadcampagne op Facebook op Instagram kan je direct e-mailadressen verzamelen op dezelfde manier als je dat op de website doet. Je hoeft niet die e-mailadressen dan te exporteren en importeren, maar door middel van Zapier kan je deze twee tools direct aan elkaar koppelen. 

Je lead vult op Facebook z’n gegevens in en deze worden door de koppeling met Zapier gelijk ingeschoten in je e-mailprogramma, bijvoorbeeld Mailchimp of ActiveCampaign. Vanuit dit programma wordt diezelfde lead meteen voorzien van de mail mét kortingscode. Nu is het wachten tot die code wordt verzilverd en jij er een nieuwe klant bij hebt. 

Dit zijn een aantal voorbeelden waarin jij marketing automation kan inzetten. Voor de volgende zaken kan je het ook inzetten:

  • Tijd besparen in je salesproces door automatische funnels op te zetten 
  • Automatisch offertes online laten ondertekenen en bedankmails sturen 
  • De vaste lezers van je blog automatisch mailen zodra jij een nieuw artikel hebt geschreven

 

Kortom: er is voldoende keuze. Met de cursus Automatiseren Zonder Programmeren leer jij het allemaal. Deze online cursus bevat bijna drie uur aan lesstof en blijft levenslang beschikbaar voor jou. Eerst zien, dan geloven? Bekijk dan de eerste proefles gratis via deze button.

Dit artikel is geschreven door Jody op Den Buijsch van Get the lead. 

Summary
Bespaar tijd met Marketing Automation
Article Name
Bespaar tijd met Marketing Automation
Description
Marketing Automation neemt je veel werk uit handen waardoor jij je focus ergens anders kan leggen. Wil je concrete voorbeelden en bekijken of het iets voor jouw bedrijf is? Lees dan snel het blog.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Tobias Pullen
stage@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie