09 apr MBTI: Bereik je bezoeker effectief & verhoog conversie
De Myer Briggs Type Indicator, verkort MBTI genoemd, is een manier om onderscheid te maken tussen verschillende bezoekers op je website. MBTI is een psychologische vragenlijst waarbij voorkeuren worden blootgelegd. Deze test bestaat uit 16 typen, welke worden ingedeeld in 4 soorten bezoekers. Iedere groep bezoekers bekijkt de website op een andere manier, en het is zaak om als websitebeheerder de website in te richten voor alle 4 de typen bezoekers. Hieronder beschrijven we de 4 typen bezoekers:
Competitieve bezoeker: Snel en op basis van feiten
Door de intuïtie van de competitieve bezoeker ziet deze snel verbanden en het groter geheel. Deze bezoeker heeft een drang naar feiten en kan snel beslissingen nemen. Door een korte opsomming te geven van de feiten op een website kan hij een keuze maken.
Hierboven is een voorbeeld te zien van Bol.com hoe deze inspeelt op de behoeften van de competitieve bezoeker. Het rood omcirkelde blok toont de opsommingen waaraan de competitieve bezoeker voldoende heeft om de keuze op te baseren.
Tips voor een website om een competitieve bezoeker te bereiken:
- Laat kort weten waarvoor het product dient
- Gebruik afbeeldingen om een snel overzicht te geven
- Geef feiten, maar hou het kort
- Laat de mening van een expert op dit gebied zien
- Geef aan op welke manier het product bijdraagt aan zijn of haar ontwikkeling, de competitieve bezoeker wil zichzelf constant verbeteren
Spontane bezoeker: Snel en op basis van gevoel
Net als de competitieve bezoeker beslist de spontane bezoeker snel. Het verschil met de competitieve bezoeker is dat de spontane bezoeker meer geprikkeld wil worden via de zintuigen. Zodra het gevoel goed zit, gaat de spontane bezoeker over tot actie.
Het voorbeeld van Bol.com hierboven toont een ideale situatie voor de spontane bezoeker. Er worden grote, prominente afbeeldingen getoond die de zintuigen prikkelen van de spontane bezoeker tonen. Ook worden er acties getoond waarvoor deze bezoeker gevoelig is en worden de belangrijkste voorwaarden bovenaan getoond.
Tips om de spontane bezoeker te bereiken:
- Geef in een kort overzicht reviews weer over het product
- Zorg dat je laat zien welke producten direct leverbaar zijn
- Communiceer acties en voordeel duidelijk
- Maak een korte samenvatting van het product, maar hou het simpel
Methodische bezoeker: Langzaam en op basis van feiten
Een methodische bezoeker bekijkt een website langzaam en verzamelt eerst alle feitelijke informatie en vergelijkt deze voordat er een beslissing wordt gemaakt.
Het voorbeeld hierboven toont dat Bol.com ervoor zorgt dat de methodische bezoeker alle feiten tot zich kan nemen. Er is een samenvatting en een inkijkexemplaar, zodat deze bezoeker kan bekijken of dit artikel bij hem past. Ook garanties zoals gratis verzending en 30 dagen bedenktijd passen bij het zoekgedrag van de methodische bezoeker.
Tips voor het bereiken van de methodische bezoeker:
- Bied een gratis proefversie aan
- Zorg ervoor dat uitgebreide productinformatie op de website vindbaar is
- Bied garanties en zekerheden aan
- Vertel waarom dit product het beste is
- Laat recensies zien op de website
Humanistische bezoeker: Langzaam en op basis van gevoel
De humanistische bezoeker houdt met iedereen rekening en neemt beslissingen zodra deze weet dat iedereen hierbij een goed gevoel heeft. Dit geldt ook voor internetaankopen. De humanistische bezoeker wil weten of het bedrijf te vertrouwen is en wat anderen ervan vinden.
De pagina hierboven toont op welke manier de humanistische bezoeker overtuigd kan worden. De humanistische bezoeker hecht veel waarde aan de mening van anderen, welke is terug te lezen in de beoordelingen van andere bezoekers. Ook toont deze pagina welke boeken nog meer door andere personen gekocht werden, soms in combinatie met dit boek. Ook de garanties zoals gratis verzending en 30 dagen bedenktijd dragen bij aan het beslissingsproces van de humanistische bezoeker.
Tips voor het bereiken van de humanistische bezoeker
- Laat zien wat anderen van het product vinden (door middel van recencies)
- Geef aan wat anderen ook kochten
- Vertel wat het product nu en in de toekomst oplevert voor hemzelf en de familie
- Gebruik afbeeldingen met personen of gezinnen
- Leg uit waarom deze bezoeker waarom hij het kan vertrouwen
Is het mogelijk om alle bezoekers tegelijk te bedienen?
Ja, dat kan! In de bovenstaande voorbeelden is al te zien dat er elke overlap is tussen bepaalde bezoekers in de pagina. Een webtekst die voor alle bezoekers interessant is voldoet aan de volgende factoren:
- “Dit krijg ik ervoor” (Competitieve bezoeker)
- “Dat is handig/voordelig!” (Spontane bezoeker)
- “Het is duidelijk wat de organisatie precies doet” (Methodische bezoeker)
- “Anderen kiezen er ook voor” (Humanistische bezoeker)
Heb je al een beeld bij het type bezoeker dat jij bent? Doe dan nu de test om te bekijken of het beeld klopt. Klik hier om direct naar de test te gaan.


Geen reactie's