07 aug Wat is Artificial Intelligence?
Je ziet en hoort het tegenwoordig steeds vaker voorbij komen: artificial intelligence (AI), of in het Nederlands: kunstmatige intelligentie (KI). Zonder dat we het doorhebben maken we er iedere dag weer gebruik van. Zo helpt kunstmatige intelligentie ons in het lezen van mails, het berekenen van routes en in het beantwoorden van vragen via zoekmachines. Voor steeds meer toepassingen wordt gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie. Maar wat is artificial intelligence nu precies en hoe heeft dit impact op ons dagelijks leven? En nog belangrijker: hoe kun je het gebruik van artificial intelligence toepassen op het gebied van online marketing? Dit en meer lees je in dit artikel!
Wat is Artificial Intelligence?
Artificial intelligence is een verzamelnaam voor apparaten en machines die ‘zelflerend’ zijn. Zo maken apparaten en machines zelfstandig beslissingen op basis van data of impulsen uit hun omgeving. Ze zijn zich echter niet bewust van de taken die ze uitvoeren, maar doen dit door het herkennen van algoritmes en patronen. De kracht van kunstmatige intelligentie komt voort uit het feit dat ze continue blijven leren van hun fouten waardoor er steeds betere resultaten worden behaald. Deze technologie wordt ook wel machine learning genoemd. Het voordeel hiervan is dat apparaten en machines minimale programmering nodig hebben om complexe taken uit te voeren. Hierdoor worden onze taken makkelijker en worden we zelf nog efficiënter.
Waar wordt Artificial Intelligence voor gebruikt?
De toepassingen van artificial intelligence is terug te zien in verschillende sectoren.
Bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid wordt er gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie. Zo wordt artificial intelligence ingezet om te helpen met het herkennen van verschillende aandoeningen. Door het scannen van weefselmonsters kan AI sneller en betere diagnoses stellen, waardoor patiënten sneller geholpen kunnen worden en hun overlevingskansen groter worden.
Maar ook op het gebied van veiligheid wordt er gebruik gemaakt van artificial intelligence. Zo kan er door middel van predictive analytics bepaald worden in welke wijken er een verhoogde kans op criminaliteit te verwachten is. Hier kan de politie vervolgens op inspelen door extra te surveilleren in die wijken of in gesprek te gaan met woningcorporaties om te zorgen voor betere sloten op deuren en ramen. Dit wordt ook wel predictive policing genoemd.
Een ander voorbeeld is de manier waarop ons luister-, kijk- en koopactiviteiten worden beïnvloed. Zo is het je misschien wel eens opgevallen dat Netflix automatisch een lijstje heeft gemaakt met ‘Beste keuzes voor …’. Naarmate je kijkgedrag leert AI jouw smaak steeds beter kennen en maakt deze steeds betere keuzes voor je. Dit geldt naast Netflix voor nog veel meer applicaties en websites, zoals Spotify en Zalando. Dit zorgt ervoor dat we zelf steeds minder keuzes hoeven te maken en dit kunnen overlaten aan kunstmatige intelligentie. Maar ook andere vormen van AI worden nu al door veel applicaties op je smartphone gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan je navigatie-apps en virtuele assistenten zoals Siri en Google Assistent.
Kansen en risico’s van Artificial Intelligence
Artificial intelligence wordt ook wel gezien als één van de meest ontwrichtende technologieën die impact heeft op zowel ons dagelijks leven als het bedrijfsleven. Dit heeft mede te maken met de grote voordelen die AI te bieden heeft, maar ook de gevaren die het met zich meebrengt.
Voordelen en kansen van Artificial Intelligence
De komst van kunstmatige intelligentie kan grote voordelen hebben voor de mensheid. Zo zorgen onder andere herkenning van spraak, beeld en patronen, vertaalmachines, zelfsturende systemen, vraag-antwoordsystemen en robots voor meer gemak, efficiëntie en een betere gebruikerservaring. Evenwel, zoals eerder genoemd biedt AI ook vele kansen op het gebied van gezondheid en veiligheid. Zo kan artificial intelligence op het gebied van gezondheidszorg slimmere behandelmethodes ontwikkelen, ook voor ziektes waar nog weinig onderzoek naar is gedaan. Daarnaast kan AI helpen met het oplossen van complexe problemen, zoals het oplossen van files of helpen met het creëren van een duurzamere wereld.
Nadelen en gevaren van Artificial Intelligence
In de hedendaagse pop cultuur wordt er maar al te graag over de gevaren van AI gefantaseerd, maar is deze angst wel terecht? Volgens sommigen wel. Zo zou volgens Elon Musk en Stephen Hawking artificial intelligence wel eens het einde van ons menselijk bestaan kunnen betekenen.
Een van de mogelijke bedreiging is AI welke geprogrammeerd is om iets gevaarlijks te doen, zoals autonome wapens geprogrammeerd om te doden. Maar ook AI welke niet zo geprogrammeerd is kan uiteindelijk een dodelijke uitkomst hebben zodra het doel van de mens en AI niet precies overeenkomen. Doordat artificial intelligence niet beschikt over ethische waarden kan het er toe leiden dat het gestelde doel wordt bereikt ten koste van alles, met gevolgen van dien.
Een ander gevaar van artificial intelligence is sociale manipulatie door middel van social media. Met behulp van data en algoritmen weten social media zoals Facebook precies wie je bent, wat je interesses zijn en kunnen zij ook goede schattingen maken over wat je denkt. Door nepnieuws te verspreiden onder individuen die zijn vastgesteld door algoritmen en persoonlijke data kan AI deze groepen targeten en zo bijvoorbeeld verkiezingen beïnvloeden.
Niet alleen data verzameld door middel van social media kan tegen je gebruikt worden, het is namelijk mogelijk om elke beweging van een individu zowel online als offline te volgen. Door middel van gezichtsherkenning en algoritmes kunnen camera’s in bijvoorbeeld winkelstraten individuen precies volgen. Het is dit soort data dat in China gebruikt wordt voor het opzetten van een sociaal kredietstelsel, waarin burgers een persoonlijke score krijgen op basis van hun gedrag. Zodra er zulke data wordt verzameld en beslissingen worden gemaakt op basis van die data zorgt dat niet alleen voor inbreuk op de privacy, maar kan het ook snel veranderen in sociale onderdrukking.
Artificial Intelligence & Online Marketing
Nu we weten wat artificial intelligence is, wat het voor ons kan betekenen en wat de gevaren ervan zijn, kunnen we kijken naar wat AI kan betekenen voor online marketing. Momenteel wordt er binnen online marketing al gebruikt gemaakt van kunstmatige intelligentie. Enkele voorbeelden hiervan zullen hieronder worden besproken.
- Chatbots
Tegenwoordig wordt er door veel bedrijven al gebruik gemaakt van chatbots. Waar vroeger een medewerker het gesprek voerde met de klant wordt deze taak nu steeds vaker overgelaten aan AI. De ontwikkelingen van chatbots gaan op dit moment zo snel dat deze zich steeds menselijker gaan gedragen. Door het inzetten van chatbots kunnen bedrijven hun kosten reduceren en klanten sneller helpen.
- Slimme zoekresultaten
Zoeken wordt steeds gemakkelijker. Zo worden zoekresultaten precies aangepast aan de behoeften van de klant. Zo kan artificial intelligence helpen bij de online zoektocht naar een product door verschillende vragen te stellen en op basis van de gegeven antwoorden vervolgens de juiste aanbevelingen te doen aan de klant.
- Personalisatie
Het voordeel van personalisatie is dat iedere klant verschillende content krijgt te zien die echt relevant is voor hem of haar. Dit kan worden gerealiseerd door middel van een algoritme wat aan de slag gaat met verzamelde data van de klant. Met nieuwe klanten is dit echter niet mogelijk, aangezien daar nog geen data van beschikbaar is. In dat geval is het mogelijk om te kijken naar het gebruikersgedrag en deze te vergelijken met bestaande data. Hierdoor wordt het toch mogelijk om ook potentiële klanten juiste content te laten zien.
Benieuwd naar de mogelijkheden van Artificial Intelligence voor jouw bedrijf?
Mocht je meer advies willen over het implementeren van Artificial Intelligence op het gebied van online marketing, dan helpen we je graag! Volg bijvoorbeeld één van onze trainingen of vraag vrijblijvend advies aan via info@markating.nl.


Geen reactie's