16 jul Adwords: Check je conversies
Adwords kan een effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken, afhankelijk van je doel. In een eerder blog hebben we een stappenplan gemaakt wanneer je met Adwords wil starten. Wanneer je een campagne hebt aangemaakt, wil je natuurlijk ook dat je vervolgens de code kan meten.
Om de conversies in Adwords te kunnen meten, dien je eerst een code aan te maken binnen Adwords. Dit gebeurt als volgt:
- Log in op de Adwords account
- Klik op het tabblad hulpprogramma’s en kies in de dropdown voor conversies
- Kies vervolgens voor het kopje ‘website’
Loop vervolgens door alle stappen die gevraagd worden. Op deze manier wordt er vorm gegeven aan de manier waarop conversies worden bijgehouden. Wanneer alle opties zijn ingevuld kunnen de instellingen worden gecontroleerd. Mocht er iets foutiefs ingevuld zijn, ga dan naar conversie-instellingen bewerken.
Om vervolgens de tracking te kunnen uitvoeren, is het van belang de trackingscode in het CMS te plaatsen. Dit kan gedaan worden door Adwords, kies dan ‘uw tag installeren’. Ook kan dit door een webbouwer gedaan worden, kies dan “instructies en tag opslaan” en geef de code aan de webbouwer. Geef aan welke pagina gemeten dient te worden en de webbouwer zal deze vervolgens op de desbetreffende pagina plaatsen.
Nakijken of de trackingscode werkt
Er kan vervolgens getest worden of Adwords de conversies berekent. Ga binnen het adwords account naar hulpmiddelen en kies voor conversies in het dropdown menu. In de tabel wordt de advertentie getoond met daarin alle specifieke informatie met betrekking tot de conversies.
Het kan zijn dat er zijn niet geverifieerd (of unverified): het verifieren kan namelijk enkele uren in beslag nemen.
Om vervolgens te bekijken of de code goed is geplaatst in het CMS, ga naar de bedankpagina van de website waar de conversie wordt gemeten, hier dient de code namelijk geplaatst te worden. Klik op de rechtermuisknop op deze pagina en ga naar “paginabron weergeven”. Toets F7 en plak de betreffende code. Wanneer deze juist is geplaatst, zal dit als zoekresultaat worden weergegeven in de bron. Op deze manier is achterhaald dat de code juist is geplaatst.
Indien de code niet gevonden wordt, is de kans groot dat de trackingscode op de verkeerde pagina is geplaatst. Zorg er in dit geval voor dat er contact wordt opgenomen met de webbouwer om de code alsnog juist te plaatsen. Totdat de code niet juist is geplaatst, kunnen er geen conversies gemeten worden.
Bronnen & relevante informatie:
- support.google.com: Adwords help
- SDIM.nl: Adwords conversiecode plaatsen


Geen reactie's