Adverteren op Snapchat

Adverteren op Snapchat

Snapchat is de afgelopen jaren flink gestegen in gebruikers en vooral onder jongeren een populair social media kanaal. Na platformen als WhatsApp, Facebook, Instagram, Tiktok en Youtube is het het meest gebruikte social media platform in Nederland. 

Vanwege de populariteit van het platform is het sinds 2017 eveneens mogelijk om te adverteren via Snapchat. In dit artikel leggen we uit wat de mogelijkheden zijn van Snapchat Adverteren. Hierbij zoomen we in op de doelgroep, target opties en kosten.

Wat is Snapchat?

Voordat we ingaan op de advertentiemogelijkheden van Snapchat, leggen we eerst uit wat het social media kanaal precies is. 

Snapchat gebruikers hebben de mogelijkheid om bepaalde foto’s/video’s in een zelf gekozen tijdsbestek naar elkaar te sturen. Nadat de betreffende foto/video, ook wel Snap genoemd, is bekeken door de andere gebruiker verdwijnt de Snap (afbeelding/video) weer. Hierbij kies je als gebruiker om de Snap naar 1 of meerdere gebruikers te sturen. 

Het is eveneens mogelijk om de Snap op je verhaallijn te tonen. De Snap is hierdoor voor al jouw volgers zichtbaar. Na een termijn van 24 uur wordt jouw video of foto verwijderd uit je tijdlijn en het overzicht van jouw volgers. 

Foto’s filteren

Voordat je de Snap maakt kun je een filter toevoegen. Maak jezelf 10 jaar jonger of tover jezelf om in een konijn, de mogelijkheden van de Snapchat filters zijn erg creatief en worden continu vernieuwd. Naast de filter kun je ook andere informatie toevoegen. Voorbeelden hiervan zijn de dagtemperatuur of locatie. 

snapchat-adverteren

Onder welke doelgroep is Snapchat populair?

Vooral onder jongeren is Snapchat onwijs populair. Vorig jaar heeft Snapchat de volgende gegevens gepubliceerd over het gebruik van het platform: 

  • Ongeveer 90% van alle gebruikers zijn tussen 13 en 24 jaar
  • 63% van de gebruikers logt dagelijks in
  • Van de actieve gebruikers is de doelgroep onder de 25 jaar gemiddeld 40 minuten per dag online

Mocht je jouw project, organisatie en/of campagne willen promoten en richt je je met name op de jongeren doelgroep? Dan kan Snapchat een interessant kanaal zijn om in te zetten. 

Snapchat Ads - Good to know voordat je begint

Er liggen genoeg kansen om als bedrijf Snapchat in te zetten. Zeker vanwege de jeugdige gebruikers is het voor bedrijven met een jonge doelgroep ideaal. Om te kunnen adverteren heb je wel een bedrijfsaccount nodig. Hoe je een zakelijk account aanmaakt legt Snapchat uit in het volgende stappenplan

Snapchat Advertenties kun je inzetten voor verschillende doeleinden: 

  • Conversies: Bezoekers aanzetten tot een concrete actie. Dit kan zowel een verkoop als een afspraak zijn
  • Bereik: Jouw bekendheid vergroten door het bereiken van je doelgroep
  • Lead generation: Het aantrekken van leads voor je platform
  • Engagement: De doelgroep verbinden aan je platform en/of merk

Doelgroep opties in Ads Manager

Hoogstwaarschijnlijk wil je als organisatie Snapchat inzetten omdat je je richt op jongeren. De doelgroep ‘Jongeren’  is echter heel breed. Om hier segmentatie in aan te brengen biedt Snapchat meerdere criteria: 

  • Locatie(s) zoals stad, land, radius of een categorie zoals onderwijsinstellingen
  • Demografische gegevens zoals leeftijd, huwelijkse status of geslacht
  • Interesses en gedrag
  • Retargeting (het targetten van een doelgroep die in aanmerking is gekomen met jouw platform of website)
  • Lookalikes (een lookalike van de doelgroep)

Een kort voorbeeldje

Ben jij als organisatie op zoek naar personeel en heb je een voorkeur voor studenten in een bepaald gebied? Dan is Snapchat het ideale kanaal om in te zetten op werving en selectie. Maak een leuk interactief filmpje met de voordelen van het werken bij je organisatie en target de betreffende doelgroep o.b.v. leeftijd, onderwijs, locatie en/of interesses. 

target audience

WWF Snapchat campagne

Een leuk voorbeeld van een Snapchat campagne is de campagne van het Wereld Natuur Fonds. Gedurende deze campagne adverteerde het fonds met selfies van uitstervende dieren. Onder deze advertenties stond de tekst “Don’t let this be my #LastSelfie’. Dieren die werden getoond waren o.a. tijgers, jaguars en panda’s. Doordat Snaps altijd kort zichtbaar zijn, zijn de foto’s nog krachtiger. Hierdoor kwamen er 10 keer meer donaties binnen t.o.v. andere campagnes. 

Advertentiemogelijkheden

Snapchat biedt meerdere mogelijkheden om te adverteren: 

Paid ads: 

Hierbij gaat het om een enkele advertentie in de vorm van een Snap. Binnen deze Snap heeft de gebruiker de mogelijkheid om op een call to action te drukken om meer info te zien. 

Ad video: 

Het betreft een korte video die de gebruiker om het aantal snaps voorbij ziet komen. De video’s duren niet langer dan 6 seconden en de gebruikers kunnen deze niet overslaan. 

Sponsored story: 

In de story omgeving krijg je als organisatie ook de mogelijkheid om een story te kopen. Deze stories worden dan getoond aan de betreffende doelgroep die je hebt geselecteerd voor je advertentie. 

Wat zijn de kosten voor Snapchat adverteren ongeveer? 

De kosten van Snapchat Ads zijn afhankelijk van jouw doelstellingen. Echter is het wel een feit dat Snapchat wilt dat je minimaal 50 euro per dag besteedt aan advertenties. Op maandbasis kom je dus minimaal uit op 1500 euro per maand. 

Richt jouw organisatie zich op een jonge doelgroep en betreft het een hip bedrijf? Dan is Snapchat zeker het proberen waard. Met mooie visuals kun je via Snapchat vele kanten op en specifiek targetten op de juiste doelgroep. 

Hulp nodig bij Snapchat Ads?

Wil jij Snapchat actiever gaan inzetten voor je platform en heb je hierbij hulp nodig? Neem dan contact op met onze specialisten! Wij gaan graag met je in gesprek voor gedegen advies en uitvoering.

Soerin van der Aa
soerin@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie