30 sep Adverteren op Instagram
Met zijn 5,6 miljoen gebruikers in Nederland is Instagram een van de grootste social media platformen. Hele grote kans dus dat ook jouw doelgroep op dit platform aanwezig is. Echter kan het nog best lastig zijn om deze doelgroep ook daadwerkelijk te bereiken wanneer je alleen organische posts plaatst op Instagram. Of het ook anders kan? Dat vertel ik je in dit blog.
Adverteren op Instagram: waar moet ik beginnen?
Ik merk dagelijks dat de wereld van social advertising nog voor velen onbekend terrein is. Echter heeft het een hele hoop voordelen die je, zeker als ondernemer, niet wilt missen. Zo kun je door middel van video én foto een hele gedetailleerde doelgroep bereiken, in tegenstelling tot het organisch posten van berichten op social media.
Het adverteren op Facebook en/of Instagram start allemaal vanuit de Facebook Business Manager. Gelukkig voor jouw heb ik hier al eens een blog over geschreven waarin ik je precies vertel wat de Facebook Business Manager is en hoe je deze perfect in kunt richten. Dit blog kun je hier vinden.
Een campagne op Facebook en/of Instagram bestaat uit 3 verschillende onderdelen, namelijk:
- De campagne; hier bepaal je de doelstelling en het budget van je campagne.
- De advertentieset(s); hierin definieer je je doelgroep(en)
- De advertenties; hier maak je de advertentie(s) op en koppel je deze aan de juiste Facebook/Instagram pagina.
Nog wat vaagjes? Laten we hieronder de 3 verschillende onderdelen nog wat verder toelichten.
De campagne
Advertenties kunnen verschillende doeleinden hebben. Wellicht wil je meer website bezoekers trekken, je webshop assortiment onder de aandacht brengen of app downloads genereren. Voor ieder van deze doelen is het inzetten van een social media campagne geschikt!
Wanneer je aan de slag gaat met het opstellen van je campagne in de Facebook Business Manager onder Advertentiebeheer, zul je als eerste het doel van je campagne aan moeten geven. De instellingen en opties van je advertenties variëren namelijk afhankelijk van je gekozen doel. Zo kun je altijd de perfecte advertentie opmaken om je doel te bereiken. Handig toch?
Daarnaast is het belangrijk om een budget te bepalen. Hierbij zou ik altijd even goed nagaan wat je uit de campagne wilt halen en hoeveel % daarvan je bereid bent om te investeren in je advertenties.
De advertentieset(s)
Zodra je het doel van je campagne hebt bepaald, is het tijd om je doelgroep(en) te definiëren. Het fijne aan adverteren op social media is dat je hele gedetailleerde doelgroepen op kunt maken. Dit komt doordat social media platformen veel informatie verzamelen over zijn gebruikers. Denk hierbij aan interesses, opleidingen,gezinssamenstelling etc.
Het is daarom goed om je doelgroep weer eens onder de loep te nemen. Kijk niet alleen naar demografische gegevens zoals woonplaats en leeftijd, maar kijk eens verder dan dat! Wat voor hobby’s hebben ze, wat voor eten vinden ze lekker, dragen ze bepaalde merken kleding, wat voor sport doen ze, waar gaan ze op vakantie, houden ze van dieren etc. Het lijken vreemde details maar geloof me, het werkt hartstikke goed!
De advertenties
De allerlaatste stap; de advertenties. Je kunt hier zo creatief zijn als je zelf wilt, echter; zorg ervoor dat de boodschap goed overkomt. Je wilt niet dat je advertenties juist alleen maar vragen oproepen. Wees duidelijk en direct, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn wanneer ze op je advertentie klikken. Schep een verwachting die ook daadwerkelijk klopt!
Zin om aan de slag te gaan? Hieronder heb ik nog een aantal tips voor je op een rijtje gezet:
- Zorg voor verschillende advertentie-variaties, zodat je kunt testen wat het beste aanslaat bij je doelgroep. Denk hierbij aan variaties tussen lange en korte tekst, video of foto, foto mét of zonder personen, een andere Call To Action etc. Test deze advertenties ongeveer een week uit en kijk daarna welke voor het meeste resultaat hebben gezorgd. Blijven sommige advertenties achter? Schakel deze dan uit.
- Gebruik emoji’s in je advertentietekst. Dit trekt de aandacht en valt meer op dan wanneer je alleen tekst gebruikt.
- Opsommingen! Gemakkelijk te herkennen en vatten vaak een bericht in zijn geheel samen. Als gebruiker prettig om te lezen. (Bonus tip! Voeg aan het begin van je opsommingen een smiley toe om EXTRA op te vallen).
- Je knt voor verschillende plaatsingen (tijdlijn, stories etc.) je advertenties aanpassen. DOE DIT OOK ZEKER! Een foto die perfect past in een story én die de juiste boodschap bevat slaat veel beter aan dan een vierkante afbeelding met een zwarte rand eromheen.
Hieronder enkele voorbeelden van online advertenties:
Bron: Instagram Werken bij Hollandia
Zo, dat was het voor nu! Hopelijk kun je met deze tips en tricks direct aan de slag met je social ads. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met mij op door te mailen naar nienke@markating.nl. of stuur een chat via de knop rechtsonder.
Binnenkort zullen er meer blogs volgen rondom social ads. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om geen enkel blog te missen!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
https://www.youtube.com/watch?v=3sixbwzcebI


Geen reactie's