5 Tips om effectief te bloggen

5 Tips om effectief te bloggen

Bij de uitvoering van een contentstrategie kan het interessant zijn om te bloggen. Het voornaamste doel van bloggen is het delen van kennis met je volgers, welke relevant is voor ze. Dit kan nieuws uit de branche zijn of tips voor je klanten. Dit laatste doen wij ook met deze blog: wij geven tips over hoe je zo effectief mogelijk je blog kan schrijven.

Het kan lastig zijn om effectief een blog te schrijven; het is gemakkelijk om veel afleiding te hebben als je dit naast je andere werkzaamheden doet. Zelfs al is schrijven je hoofdtaak, dan nog kan je door invloeden van buitenaf worden afgeleid waardoor het schrijven van een artikel een aantal uren of wellicht dagen in beslag kan nemen. Wij geven je een aantal tips waardoor je je artikel sneller kan afronden.

  1. Laat je niet afleiden door het internet

Wanneer je gedachten even afdwalen, is het gemakkelijk om urenlang rond te zwerven op het internet of social media kanalen. Het is gemakkelijk om te zeggen dat je hiermee moet stoppen, maar dat is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is mogelijk om via verschillende tools bepaalde websites uit te sluiten. Wanneer je weet dat je er niet bij kan, is de verleiding kleiner om eraan te denken en kom je sneller terug in je ‘flow’.

twitter-verbod

Een voorbeeld voor zo’n tool is StayFocused, een plugin geschikt voor Google Chrome. In deze plugin kan je aangeven welke websites uitgesloten dienen te worden, of kan je alles uitsluiten behalve de websites welke je nodig hebt. Je kan aangeven hoelang de desbetreffende pagina’s geblokkeerd moeten blijven. De tool is gratis en kan hier gedownload worden.

  1. Creëer een routine

Door standaard stappen te maken, verklein je de tijd dat je doelloos naar je scherm aan het kijken bent. Zoek bijvoorbeeld eerst naar input voor je content, combineer de belangrijkste punten en maak er een lopend geheel van. Door deze routine eigen te maken en te herhalen, gaat het steeds sneller en maak je deze routine eigen.

Hieronder tonen we een stappenplan hoe dit eruit zou kunnen zien:

  1. Bepaal het onderwerp van het blog.
  2. Zoek input voor het artikel. Dit kan in vakbladen, gerelateerde branches, nieuwssites en Google Alerts.
  3. Scan alle informatie en bedenk de subonderwerpen die je aan bod wil laten komen.
  4. Schrijf de subtitels en maak per subtitel een stuk.
  5. Voeg eventueel afbeeldingen toe en lees het geheel na.
  6. Voeg relevante links voor de lezer toe.

Met een contentkalender kan je gemakkelijk je berichten inplannen! Download ‘m hier.

  1. Zorg ervoor dat je in een goede werksfeer komt

Het lijkt een open deur, maar je wil graag optimaal gebruik kunnen maken van je werkruimte. Een kok wil tenslotte ook beginnen met een schoon werkblad. Zorg dus allereerst voor ruimte in je hoofd en je bureau. Je wil alles binnen handbereik houden en overzicht hebben, dat werkt tenslotte het gemakkelijkste.

Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor een goede ergonomische omgeving. Zorg dat je stoel op de juiste hoogte is ingesteld ten opzichte van je computer en bureau. Zorg daarnaast ook dat je tussendoor even een korte wandeling maakt of de spieren losmaakt, zodat je niet verstijft.

Ergonomie

Hoe je verder in een goede flow komt, is afhankelijk per persoon. De één kan goed werken met muziek om zich heen of oordopjes in, de ander wil het graag helemaal stil hebben. Zorg voor een ideale omgeving om zo min mogelijk afgeleid te worden. Zelf zit ik graag in gezelschap met muziek aan. Ik vind het fijn om tussendoor te sparren met een collega om op meer ideeën te komen of een discussie los te maken. Wanneer ik vervolgens genoeg ideeën heb, doe ik even ‘ongezellig’ mijn oordopjes in en zet ik het verstand op 0. Hoe jij het beste in je ‘flow’ komt, zal je zelf moeten uitvinden.

Wanneer je inspiratie tekort komt, kan een woordspin helpen. Schrijf het hoofdonderwerp op en schrijf alle gerelateerde zaken eromheen. Op deze manier kom je tot nieuwe inzichten en ideeën die je kunnen helpen bij het verdiepen in de stof.

  1. Stel doelen

Jezelf belonen tijdens het schrijven van een blog kan je helpen om een goede structuur te hangen. Geef jezelf na 30 minuten 2 minuten pauze, neem eetpauzes of ga even iets voor jezelf doen als je afspeellijst is geëindigd. Door jezelf te belonen, zal je merken dat je de werktijd effectiever gaat gebruiken.

  1. Streef niet naar perfectie

Sommige mensen kunnen lang twijfelen en nadenken over een artikel, omdat je wil dat het daadwerkelijk iets toevoegt. Echter, ‘gewoon doen’ werkt vaak vele malen beter. Tijdens het schrijven kom je er meestal achter welke richting je op wil gaan met je artikel en kan je het op het einde nog bijschaven.

Het belangrijkste voor je artikel is om te bedenken wat de lezers eraan hebben. Je artikel hoeft niet perfect te zijn, zolang het artikel maar het doel dat je voor ogen hebt behaald. Wil je bijvoorbeeld kennis delen? Dan is het artikel geslaagd zodra de lezer de informatie begrijpt en zelf gaat toepassen. Wil je een standpunt delen? Dan is het artikel geslaagd wanneer jij je standpunt goed kan onderbouwen. Of de lezer het er dan mee eens is of niet is een tweede, maar het is dan niet je doel geweest om te overtuigen.

Houd daarom altijd voor ogen: wat wil ik de lezer meegeven? Lees het artikel nog een keer na en kijk of je achter de content staat. Laat daarnaast het artikel ook door anderen lezen, niet alleen om te bekijken of het doel is gehaald, maar ook als extra controle voor spellingsfouten.

Genoeg gelezen, met deze punten zou je goed aan de slag moeten kunnen met een blogartikel, succes! 🙂

Bronnen & relevante artikelen:

Summary
5 tips om effectief te bloggen
Article Name
5 tips om effectief te bloggen
Description
Bij de uitvoering van een contentstrategie kan het interessant zijn om te bloggen. Het voornaamste doel van bloggen is het delen van kennis met je volgers, welke relevant is voor ze. Dit kan nieuws uit de branche zijn of tips voor je klanten. Dit laatste doen wij ook met deze blog: wij geven tips over hoe je zo effectief mogelijk je blog kan schrijven.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Tags:
Sterk Merkregisseurs
marketing@sterkmerkregie.nl

Sterk merkregisseurs voor vooruitkijkers We combineren strategische branding met datagedreven marketing. Zo geven we je grip op ál je inspanningen en processen. En werken we toe naar voorspelbare merkgroei. Zo nemen we samen de regie over je merk.

Geen reactie's

Geef een reactie