12 SEO tips die je niet mag missen!

12 SEO tips die je niet mag missen!

Het inzetten van SEO (‘Search Engine Optimization’) is van groot belang om verkeer naar de website te krijgen. Maar waar moet je nu precies op letten om dit zo effectief en efficiënt mogelijk te doen? Bekijk hier onze 12 SEO tips!


  • 30 tot 40% van het totale verkeer naar de website is afkomstig van zoekmachines
  • Haal jij alles uit je investering? Gemiddeld gaat maar liefst 40 tot 50% van het totale onlinemarketingbudget gaat naar SEM (Search Engine Marketing)

 

Bovenstaande feiten duiden nogmaals aan hoe belangrijk het is om SEO op juiste wijze in te zetten. Het lezen van dit artikel is dan ook zeker de moeite waard!

Wat is SEO nu precies?

Search Engine Optimalisation oftewel SEO is organische zoekmachineoptimalisatie voor websites en apps. De organische resultaten worden ook wel omschreven als natuurlijke zoekresultaten en deze bevinden zich onder de advertenties in de zoekmachine. In dit geval wordt dus onderscheid gemaakt tussen zoekmachine adverteren(SEA) en zoekmachine optimalisatie(SEO). In dit artikel zullen wij op laatstgenoemde ingaan en geven we je SEO tips om je op weg te helpen.

Bij SEO zorgt men voor actieve optimalisatie middels het verbeteren van interne en externe factoren. De optimalisatie richt zich met name op (mobiele) websites om zo de traffic naar deze website te verhogen op basis van relevante zoekwoorden vanuit zoekmachines. 

SEO tips rondom Richtlijnen en ‘wetten’

Het draait allemaal om de waarde die de zoekmachine aan de website hangt. De richtlijnen en ‘wetten’ van de zoekmachine zijn hier leidend in. Webspiders spelen hierbij een grote rol. Een webspider worden ingezet door zoekmachines om zo automatisch een grote hoeveelheid aan websites te downloaden en vervolgens te indexeren om op deze wijze zoekopdrachten efficiënter uit te kunnen voeren. Lees ons artikel over goede content creëren goede content creëren. Zij richten zich bij het indexeren van een website voornamelijk in grote lijnen op 3 verschillende aspecten:

  1. De content die de sleutelwoorden naar boven brengt en gewicht geeft aan de juiste woorden

De content bestaat uit tekst, de afbeeldingen, video’s en geprogrammeerde schermuitingen Voor de zoekmachines is het noodzakelijk dat de gebruikte content snel indexbaar is. De spiders van de zoekmachines moeten snel bij de relevante content kunnen komen en deze op waarde kunnen schatten.

  1. De structuur die de indexering door zoekmachines gemakkelijk maakt.

De webspiders zoeken naar structuren en logica. Structuren in de routing en sitemap van de site. Ze zoeken naar structuren in de opmaak van een pagina of tekstblok. Structuren in contentgebruik en in de kwalitetisnetwerken die linken naar jouw site.

 Het is hierbij belangrijk om de sitemap.xml te gebruiken. Dit is een dynamische sitemap, dat de structuur op de site regelt en wat ervoor zorgt dat deze niet aangepast hoeft te worden wanneer men de structuur op de site veranderd. Het invoeren van de dynamische sitemap kan vis Search console. Dit zorgt er tevens voor dat de sitemap beter opgepikt wordt door zoekmachines.

  1. De links die de gehele site waarde geven en populair maken.

Webspiders geven waarde aan een site, wat van belang is voor de indexering. Deze waarde stijgt bij het gebruik van links op de website. Hierdoor schat de webspider de website op een hogere waarde dit zal dan ook terug te zien zijn in de index van de zoekmachine. Zie hier  meer informatie over linkbuilding

 

12 onmisbare SEO tips!

Content

1.Gebruik opsommingen

 

Bezoekers scannen vaak een website globaal. Één van de tips om de aandacht van de bezoeker te trekken is het gebruik van opsommingen. Hier valt al snel het oog op bij het scannend lezen van een tekst. Dat is echter niet het enigste dat een reden kan zijn om opsommingen te gebruiken. Ook Google is zich er van bewust dat men vele content ‘scant’.  Dit is voor Google een reden om hier meer waarde aan te hechten. Deze waarde kan men positief beïnvloeden door keywords toe te voegen aan de opsommingen.

 

  • Opsommingen trekken de aandacht
  • Opsommingen krijgen meer waarde vanuit Google
  • Opsommingen vormen contentblokken voor Google
  • Opsommingen kunnen later in de pagina verder worden uitgewerkt: dit heeft zowel positief effect op SEO rankings alsmede het aanspreken van de verschillen typen bezoekers (volgens MBTI) op je website

 

2.Maak gebruik van Youtube          

YouTube is een onderdeel van Google. Wat velen niet weten is dat Youtube na Google de grootste zoekmachine is. Door video’s te plaatsen via Youtube verbeter je de autoriteit van je website. Deze video’s plaatst Google namelijk ook los in de SERP (Search Engine Results Page, simpelweg de zoekresultaten van Google). Tevens is YouTube een veelgebruikte zoekmachine en wordt naast de SEO in Google ook video SEO op YouTube geoptimaliseerd.

 3.Relevante tags 

Titel tags

Een van de belangrijkste SEO tips die ik je kan meegeven, is het optimaliseren van je title tag. De title tag van je pagina is een erg belangrijk onderdeel als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Het is dan ook van belang dat je dit goed inzet. Echter dien je je wel aan een aantal punten te houden, wanneer je die effectief wilt inzetten. Het gaat allereerst om de relevantie van de title tag, maar ook de aantrekkelijkheid is van invloed.

De title tag komt zowel voor in de url op je website of webshop als in de paginatitel tussen de Google resultaten. Het gebruik van keywords is een belangrijk onderdeel van de tag. Deze dienen aanwezig te zijn in de title tag. De waarde die Google hieraan hangt ligt aan de positie van het keyword. Dit dient in het beste geval helemaal vooraan te staan. Des te verder naar voren, des te meer waarde Google koppelt aan je pagina. Daarnaast dient de titel aantrekkelijk te zijn, zodat het mensen aanspreekt erop te klikken.  

Heading tags

Naast de title tags zijn ook heading tags van belang bij het plaatsen van content. Om structuur te brengen in je content en de globale lezer een duidelijk beeld te schetsen van de content is de opmaak van de tekst van belang. Evenals bij een boek gebruikt je ook bij het plaatsen van content verschillende heading tags. Dit wil eigenlijk zeggen dat je koppen en tussenkoppen aanmaakt.

Daarnaast komt hier nog bij kijken dat de grootte van de kopteksten invloed heeft op de indexering door Google. Grotere kopteksten worden gewoonweg beter geïndexeerd door de zoekmachine. Let hier dus op.   

Meta description tags

Naast de bovengenoemde tags is er nog één belangrijke tag. Dit is de meta description tag. De meta description is de omschrijving van een pagina in maximaal 155 tekens. Ook dit wordt op waarde geschat en hierbij komen de keywords weer terug. Allereerst dient de tekst pakkend en aantrekkelijk te zijn. Daarnaast is het weer de relevantie die de waarde vanuit Google bepaald. De indexering en vindbaarheid is afhankelijk van de dichtheid van sleutelwoorden. Wanneer je schrijft met een hoge dichtheid van sleutelwoorden zal dit een positieve invloed hebben op de indexering en vindbaarheid.

4.De ALT-tekst

Google hecht veel waarde aan toegankelijkheid. Maar hoe kun je dit nu beïnvloeden? Een goede tip hiervoor is het gebruik van Alt-teksten op je afbeeldingen. Hiermee kun je een afbeelding beschrijven voor Google zodat de pagina beter wordt geindexeerd, maar het is ook gebruiksvriendelijker voor gebruikers met een visuele beperking. Zo geeft je de toegankelijkheid een positieve boost. Het gebruik van Alt-teksten is dus goed voor je SEO. Houdt er hierbij rekening mee dat je met de alt-tekst de koppeling met de content op je website laat zien.

Het inzetten van Alt-teksten wordt dus sneller gezien door de zoekmachine en maken de site populairder binnen de organische resultaten. Wat dit ook doet is het plaatsen van verse content. Denk hierbij aan nieuws of een platte Twitter-feed. Houd er hierbij wel rekening mee dat je zorgt voor relevante content en niet gaat kopiëren. (Belangrijke SEO tip: ga duplicate content tegen!)

5.Integreer en stimuleer social media op je website

Social media wordt steeds belangrijker en zo ook voor je SEO. Het inzetten van social media zorgt voor zoekmachine optimalisatie en de actieve aanwezigheid op sociale netwerken is dan ook steeds meer van belang. Plan hiervoor dan ook ruimte in op je website. Dit kan doormiddel van het plaatsen van buttons voor bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Linkedin of Google+. Zo kan men artikelen plaatsen en aansturen tot het liken en/of delen van een bepaald artikel. Het heeft dus niet alleen te maken met het zelf actief zijn op social media, maar ook het invoeren van social media buttons op je website. De ranking van je webpagina zal op den duur hierdoor stijgen. Laat social media dus nooit links liggen!

6.Laat de longtail niet links liggen.

Zoekwoorden zijn enorm belangrijk voor Google en voor de ranking van je website en webpagina’s. Vaak gebruikt men pakkende zoekwoorden ofwel shorttail, maar ook de longtail zoekwoorden kunnen van grote invloed zijn. Hierbij maak je gebruik van langere zoekwoord combinaties.longtail versus shottail

Waar ligt nu de grens tussen shorttail en longtail? Zoekwoordcombinaties van 1,2 en 3 zoekwoorden rekent men tot de shorttail zoekwoorden. Wanneer je 4 of meer zoekwoordcombinaties gebruikt valt dit onder longtail. Diegene die denken dat de bezoekers voornamelijk zoeken met korte zoekwoordcombinaties hebben het fout. Maarliefst 70% van de zoekopdrachten bestaat uit 4 of meer zoekwoorden. Laat deze dus nooit links liggen!

Daarnaast is de kans op conversie vele male hoger bij lange zoektermen. Interessant! maar hoe komt dit nu? Dit heeft te maken met de specificiteit van de zoekwoorden. Bezoekers hebben vaak interesse in een specifiek product en proberen dit dan ook zo te achterhalen. Met longtail zoekwoorden kan men veel specifieker op een product zoeken en is de kans op conversie dus ook een stuk hoger. Specifieke zoekopdrachten leiden tot specifieke resultaten en de specifieke vraag leidt dus ook tot het specifieke aanbod, wat vaak zorgt voor het juiste gewenste product. Dit resulteert weer in een aankoop. Vergis je dus niet in de inzet van longtail.

7.Toon adresgegevens en Google Maps

In de huidige tijd is de local SEO enorm in opkomst. Men zoekt steeds specifieker en verwachtingen zijn hoger. Er wordt dan ook steeds vaker ingespeeld op lokale resultaten zoals Google Maps. Daarnaast is het aan te raden om je NAW-gegevens te plaatsen op de website. Dit verhoogt de betrouwbaarheid van je website. Tevens weet Google bezoekers contact met het bedrijf kunnen opnemen.

Nog een stapje verder ga je met het inzetten van Google Maps. Dit valt ook onder lokale zoekresultaten en zorgt ervoor dat men direct inzicht heeft in de locatie waar het bedrijf zich bevindt. Wanner men lokaal zoekt op een plaatsnaam, kan een direct beeld van de locatie en de NAW-gegevens met het telefoonnummer aansporen tot actie. Tevens wordt je lokaal beter vindbaar. Via Google mijn Bedrijf kan je dit zelf instellen.

Structuur en logica

8.Goede tekststructuren

Spiders doorgronden de pagina’s op je website. Eerder hebben we het gehad over het gebruik van koppen en subkoppen. Naast het gebruik van (sub)koppen en de grootte hiervan is het ook van belang dat deze goed gestructureerd worden. Zorg ervoor dat dit telkens op dezelfde wijze gebeurt. Een vaste opmaak zorgt ervoor dat het gemakkelijker wordt voor spiders om de pagina’s te begrijpen en te doorgronden. Zorg dus voor een vaste opmaak van tekstlinks, opsommingen, (sub)koppen en overige content.

Daarnaast dient er een link te zijn tussen de zoekwoordstructuren en de structuren van paginatitels, kopteksten en opbouw van tekst.

9.Reputatie bij Google

Jij wilt toch ook goed gevonden worden in Google? Zorg er dan voor dat je je reputatie hooghoudt, anders daal je in waarde bij Google. Hoe zorg ik voor deze goede reputatie? Google houdt bepaalde website reputaties bij. Dit begint al bij de url van de website die door Google opgenomen wordt. Je dient ervoor te zorgen dat je de relevantie en gebruiksvriendelijkheid aantoont. Bezoekers houden ervan om specifieke resultaten te krijgen en wanneer jij je hierop instelt wordt dit gewaardeerd door de zoekmachine. Zorg dus voor relevante artikelen en verwerk hier de juiste zoektermen in. Om je site gebruiksvriendelijk te maken zorg je ervoor dat adresgegevens, afbeeldingen met alt-tags en linkjes en video’s zijn toegevoegd en de werking hiervan juist is.

Je kunt het als het ware zien als plus- en minpunten die Google hangt aan de handelingen die jij doorvoert. Wanneer verse content, social media links en reacties geplaatst worden ervaart de zoekmachine dit als positief en dit zal je dan ook merken in de reputatie die geuit wordt in de ranking. Maar daarentegen straft Google ongewenste invullingen af. Wanneer je links koopt, wat niet gewaardeerd wordt, of zorgt voor linkspamming ziet de zoekmachine dit als minpunten en dit zal de reputatie dan ook aantasten. In dit artikel lees je meer over de nadelen van het kopen van backlinks.

Links

10.Vermijd linkspammen

Als we kijken naar de SEO-technieken is linkbuilding als één van de belangrijkste te benoemen. Tevens is het ook een techniek die veel tijd in beslag neemt. Het is van belang om relevante links te vergaren, omdat Google deze links gebruikt om te bepalen hoeveel waarde jouw site heeft. Het wordt gezien als aanbevelingen van anderen. Maar onthoud één ding: linkspammen ofwel het overmatig vergaren van links wordt steeds meer afgestraft door Google.

Dan vraag je je nu waarschijnlijk af: hoe vind ik de goede verhouding? Zorg ervoor dat je op natuurlijke wijze links verkrijgt. Doe dit dus geleidelijk aan, zo krijgt je veel meer waarde op je links vanuit Google. Daarnaast helpen de volgende punten om links waardevoller te maken:

 

11.Links in social media

Social media is op dit moment enorm populair. Dit kan zorgen voor veel traffic naar jouw website. Zorg er dan ook voor dat links vermeld worden in Google+, Facebook, Twitter etc. Links beïnvloeden de ranking in de zoekmachine, naast dat social media dit ook doet.

12. Zorg voor relevante links naar de site

Er dient ervoor gezorgd te worden dat men relevante links heeft naar de site. Hoe zorg je voor deze relevante links? Verzamel allereerst links waardevolle links van sites met veel traffic. Kijk ook naar de ranking in de zoekmachine. Wanneer men een goede ranking heeft in de zoekmachine kan men hiervan links verzamelen, waarbij de voorkeur uitgaat naar inlinks. De traffic naar een site en de positie in de zoekmachine zijn dus van groot belang!

Summary
12 SEO tips die je niet mag missen!
Article Name
12 SEO tips die je niet mag missen!
Description
Het inzetten van SEO (‘Search Engine Optimization’) is van groot belang om verkeer naar de website te krijgen. Maar waar moet je nu precies op letten om dit zo effectief en efficiënt mogelijk te doen? Bekijk hier onze 12 SEO tips!
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Sterk Merkregisseurs
marketing@sterkmerkregie.nl

Sterk merkregisseurs voor vooruitkijkers We combineren strategische branding met datagedreven marketing. Zo geven we je grip op ál je inspanningen en processen. En werken we toe naar voorspelbare merkgroei. Zo nemen we samen de regie over je merk.

Geen reactie's

Geef een reactie