14 jul 11 Tips voor meer omzet uit Pokémon GO!
De app heeft al meer downloads dan de Tinder app, is ongeveer gelijk aan het dagelijks gebruik van Twitter, in 2 dagen zijn de aandelen met 25% gestegen… we hebben het natuurlijk over de Pokémon GO app! De kans is groot dat de app ook al op jouw telefoon staat terwijl deze officieel nog niet eens in Nederland beschikbaar is. Genoeg gebruikers en voorpaginanieuws: hoe ga je hierop in als ondernemer, online marketingmanager of brand manager?
Om mee te liften op het enorme succes van de Pokémon Go app, hebben we een lijst met tips voor je gemaakt. Het zijn niet alleen maar jongeren of jongens die de app installeren, zoals we in de eerste instantie verwachtte: In onze Pokétest lees je het resultaat van een middag doorbrengen in het stadscentrum welke typen hierop af komen. Grote kans daarom dat ook jouw doelgroep bezig is met de Pokémon gekte. Ook wanneer ze er niet direct mee bezig zijn, hebben ze er ongetwijfeld van gehoord. Wacht daarom niet met het bedenken van leuke acties, maar voer ze uit! Heb je nog meer tips of grappige situaties die betrekking hebben op de Pokémon rage? Stuur ze naar info@markating.nl!
Tip 1: Start een actie op de locatie van je bedrijf
De kans dat je winkel nu meer dan ooit wordt gezien wanneer je meegaat met de Pokémon hype, is op dit moment erg groot. Plaats bijvoorbeeld een Pokémon bord voor je winkel waarmee je bezoekers op de foto kunnen met daarbij de naam van je winkel. Dit kan bijdragen aan een stukje branding. Een andere leuke manier om erop in te spelen is korting geven op vertoon van een gevangen Pokémon.
Tip 2: Start met de verkoop van Pokémon merchandise
Heb je een kledingwinkel? Zorg voor t-shirts of petten met de razendpopulaire figuurtjes. Verkoop sleutelhangers, stickers, pennen of kleding in de kleuren van de Pokémonteams. De kans is groot dat Pokémonfans massaal afkomen op jouw winkel; ze zien hierin herkenning en willen maar al te graag een “community” vormen.
Tip 3: Bedenk leuke inhakers voor op social media
Veel bedrijven gingen je al voor; maar dat betekent niet dat het te laat is! Inspelen op een actualiteit is dé manier om gebruik te maken van social media. Hema bedacht al een leuke inhaker op social media: de Pokémons lagen zelfs voor de deur! De gebruikers werden opgeroepen om ook in het filiaal foto’s te maken van de beestjes en maakten daarmee kans om een leuke prijs te winnen.
Tip 4: Maak gebruik van een Pokéstop in de buurt
Bij een Pokéstop op de kaart kan je een “Lure” inzetten: voor slechts $ 1.19 per uur (!) kan je extra Pokémons aantrekken naar jouw locatie. Heb jij zo’n Pokéstop in de buurt van jouw bedrijf? SCORE! Hier lees je ons experiment met het inzetten van een Lure bij een Pokéstop.
Een lure modulator
Hoe zet je een Lure in?
Open de Pokémon Go app in het scherm waar je de kaart met alle locaties ziet en klik op de Pokéstop naar keuze. (Alleen bij een Pokéstop kan je een Lure inzetten, Pokéstops zijn te herkennen aan de blauwe diamantjes op de kaart) Vervolgens krijg je, nadat je erop hebt geklikt, een wit icoontje in de vorm van een pil te zien. Dit is het Lure Module Slot. Klik vervolgens op de Pokéstop Module onderaan het scherm en kies “Lure Module”. Je hebt nu een Lure Module toegevoegd op de locatie van jouw keuze! In de kaart zie je nu roze hartjes die rondom de Pokéstop circuleren. Op de Facebookpagina van PokémonGo Lure Hotspots NL kan je zien waar & wanneer een Lure wordt gestart!
Een eigenaar van een pizzeria had het geluk dat er een Pokéstop bij zijn locatie zat en heeft deze spot aangezet. Het gevolg? Een overvolle pizzeria! De pizzeria eigenaar had de lure op social media gedeeld en hieraan een leuke actie gekoppeld wat zorgde voor een van de drukste dagen van het afgelopen jaar in zijn pizzeria.
Pokéstops
Tip 5: Organiseer Pokémon events
Zorg dat op het terrein waar jij het event wil houden, Pokéstops zijn. Communiceer het van tevoren en zorg er bijvoorbeeld voor dat er foodtrucks en drankjes worden geserveerd. Net zoals bij de lure op de Pokéstops kan je dit de hele dag laten draaien, dikke kans dat hier veel bezoekers op afkomen! Ben creatief: serveer bij de foodtrucks snacks met Pokémon-namen, vernoem je drankje naar Pikachu en zorg voor oplaadpunten (evt. tegen betaling).
Tip 6: Bekijk of er op bestaande events Pokéstops aanwezig zijn
Organiseer je in de komende week een event en zijn je kaartjes nog niet uitverkocht? Communiceer met je bezoekers welke Pokémon activiteiten aanwezig zijn. Verkoop merchandise, bekijk of er Pokéstops zijn en zend de hele dag lures uit, laat je bezoekers op de foto gaan met een bekende Pokémon! Uiteraard is het wel zo leuk om alle resultaten van de bezoekers gedurende en na het festival ook weer te tonen op social media.
Tip 7: Creëer op je website quizzen: “Welke Pokémon ben jij?”
Geef je bezoeker op je website of andere online uiting een paar korte vragen om erachter te komen welke Pokémon hij of zij is. Dit zorgt in de eerste instantie voor branding, maar kan je ook nog omzetten in sales. De uitslag moet de bezoeker bijvoorbeeld online kunnen delen (via social media) en je kan er producten aanhangen die passen bij het type Pokémon, indien je producten aanbiedt via een webshop.
Tip 8: Creëer content om Pokémon trainers te helpen
Start een blog, een Facebook-pagina, Twitter-account of ander social media item waar iedereen zijn input kan geven. Creëer een contentplatform voor de Pokémon trainers en laat hen elkaar tips uitwisselen. Op deze manier hoef je zelf geen bijdrage te leveren aan de inhoud, maar kan je door middel van advertentiekosten (banners) wel inkomsten genereren. Een goed voorbeeld hiervan is PokémonGO Lure hotspot NL, waar de Pokémon gebruikers de “lures” kunnen uitwisselen.
Tip 9: Organiseer LARP Pokémon events
In veel communities komt het al voor: LARP’en oftewel Live Action Role Playing. De bezoekers van deze events verkleden zich als een actiefiguur naar keuze en “vechten” met elkaar. Net zoals met deze populaire, bestaande events kan je dit natuurlijk ook organiseren voor mensen die zich verkleden als hun favoriete Pokémons.
Tip 10: Verkopen via de app
Op dit moment zijn er nog geen advertenties binnen de app, maar de verwachting is dat het niet lang zal duren voordat deze ontwikkeling plaatsvindt. De CEO van Niantic, John Hanke, heeft aangegeven dat er “sponsored locations” op korte termijn worden toegevoegd. Dit betekent dat retailers en andere bedrijven de mogelijkheid hebben om via betaalde advertenties de spelers naar hun bedrijf kunnen aantrekken. Ook hier kan je wederom denken aan leuke kortingsacties die hieraan verbonden kunnen worden. De adverteerders zullen vervolgens moeten afrekenen op basis van “Kosten per bezoek”, wat het direct aantrekkelijk maakt voor de adverteerder.
Tip 11: Creëer content rondom Pokémon
Pokémon is natuurlijk een hot item en je bent gek als je hier als bedrijf niet op meelift. Zijn er Pokémons op de werkvloer? Zit die ene verslaafde collega constant in de pauze te jagen op Pokémons of heb jij tips hoe je Pokémons het beste kan delen? Deel ze met je volgers! Grote kans dat je bereik hierdoor wordt vergroot en het levert je ook nog eens sympathie op.
Heb jij nog goede tips voor Pokémon GO? Wat doet jouw bedrijf aan Pokémon activiteiten? Laat het weten via info@markating.nl!


Geen reactie's